۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۱۵
کد خبرنگار: 2109
کد خبر: 84312419
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چند خبر کوتاه از کردستان

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۱۵
کد خبر: 84312419
چند خبر کوتاه از کردستان

سنندج - ایرنا - انتشار مجموعه شعر نو به زبان هورامی، اصلاح شبکه برق فشار ضعیف هوایی هفت روستای بیجار، در حال تولید بودن سریال نگهبانان نوروز در شبکه کردستان و برگزاری آیین تکریم و معارفه فرمانده انتظامی کامیاران، از جمله خبرهای کوتاه کردستان است.

به گزارش ایرنا، برای اولین بار کتاب «چەمه راو وەشەسیایی» (چشم بە راە عشق) مجموعه شعر نو به زبان هورامی از آثار همایون محمدنژاد وارد بازار کتاب شد.

 این کتاب یک مجموعه شعری نو از آثار شاعر، نویسنده و هنرمند نامی منطقه هورامان همایون محمدنژاد است که بە زبان هورامی تالیف و در تیتراژ یک هزار جلد منتشر شده است.

این نویسنده در گفت و گو با  خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مجموعه شعر در ۶۶ صفحه تالیف شده و اتمام آن یک سال زمان برده و اکنون از سوی انتشارات «زایەلە» در شهرستان مریوان منتشر شدە است.

همایون محمدنژاد افزود: ماهیت اشعار این مجموعه شعری موضوعاتی از قبیل عشق، مهربانی، دوستی با طبیعت و مسائل مهم روز اجتماع بوده و به زبان ساده و روان نوشته شده است.

همایون محمدنژاد، داستان‌نویس و شاعر، اصالتا اهل روستای دزاور از توابع شهرستان پاوه و بیش از ۳۰ سال است که در شهرستان مریوان ساکن است، از آثار وی می‌توان به «سەفەرەکی گالیویری» (ترجمە داستان‌های مشهور جانان سویفت بە زبان هورامی - انتشارات ئەوین مریوان)، «یانەو خەما» (خانه غم‌ها)، «کناچی نەتەرسە» (دخترِ شجاع) اشاره کرد.

محمدنژاد علاوە بر تألیف، تاکنون ویراستاری بیش از ۱۰ عنوان کتاب هورامی و فارسی در موضوعات ادبی، داستان، شعر، اجتماعی، دینی و هنری از قبیل جز سی‌ام قرآن مجید بە زبان هورامی را انجام دادە است.

برگزاری آیین تودیع و معارفه فرمانده انتظامی کامیاران

روز چهارشنبه در آیینی،  از زحمات سرهنگ صیدعلی صفری فرمانده سابق انتظامی کامیاران تجلیل و سرهنگ "بهروز جلیلیان" به عنوان فرمانده جدید انتظامی این شهرستان معرفی شد.

 فرمانده انتظامی کردستان در این آیین گفت: ماموریت نیروی انتظامی، حفظ امنیت وسرمایه گذاری برای به حرکت درآوردن چرخه تولید، مقابله با توزیع کنندگان مواد مخدر و پیشگیری و مبارزه با سرقت است.

سردار علی آزادی در این مراسم، ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت و تسلیت شهادت پاسداران انقلاب اسلامی درشهرستان مریوان اظهار داشت: مهمترین ماموریت پیش روی نیروی انتظامی تامین امنیت انتخابات خرداد ماه است.

وی افزود: وظیفه اصلی تامین امنیت انتخابات برعهده نیروی انتظامی است و امیدواریم با همکاری سایر نیروهای نظامی با امنیت و آرامش شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات باشیم و این مشارکت خاری در چشم دشمنان باشد.

سردار آزادی ادامه داد: راهبرد دشمن ایجاد تفرقه بین مردم، مسوولان و اقوام و مذاهب است تا به این شیوه به نیت پلید خود برسد، پس ما با حفظ وحدت می توانیم انتخابات خوبی داشته باشیم.

سریال نگهبانان نوروز در شبکه کردستان در حال تولید است

مدیر کل صدا وسیمای مرکز کردستان گفت: سریال نگهبانان نوروز، ‌سریالی‌ ترکیبی‌ (زنده، عروسکی) برای مخاطبان کودک در سیمای مرکز کردستان در حال تولید است.

جعفرعبدالملکی روز سه‌شنبه در بازدید از سریال نگهبانان نوروز و دیدار با عوامل تولید اظهار داشت: صدا و سیمای مرکز کردستان تولید برنامه های با کیفیت را با هدف جلب رضایت مخاطبان در دستور کار خود قرار داده است و سریال نگهبانان نوروز با استفاده از قالب ترکیبی زنده و عروسکی برای نخستین بار در بخش تولید یک سریال در مرکز کردستان تجربه می شود.

وی اضافه کرد: می‌توان گفت با توجه به تنوع لوکیشن و فضاهای مختلف و استفاده خلاقانه از عروسک، نمونه­ چنین سریالی بطور کلی در کشور کم نظیر است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان افزود: زمینه اصلی سریال درباره امید و استقامت در برابر مشکلات و سختی هاست که با توجه به مسأله کرونا و تاثیرات منفی آن بر زندگی و معیشت مردم و مشکلات اقتصادی موجود، ضرورت پرداختن به مساله  امید و امیدواری و تلاش و تسلیم نشدن در برابر سختی­ها برای مخاطبان کودک که آینده سازان جامعه هستند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

داستان این سریال از این قرار است که موجودی اهریمنی سمبلهای امید را از نگهبانان امید دزدیده و آنها سعی دارند به بچه ها امید بدهند.

در این سریال جلوه های مختلف امیدواری و تلاش تا پیروزی در قالب داستانی جذاب و سرگرم کننده به نمایش گذاشته شده است.

روزانه ۳۰ نفر در سر ضبط این برنامه حضور دارند و قرار است تصویربرداری آن تیرماه امسال به پایان برسد و در نوروز ۱۴۰۱ به روی آنتن می‌رود.

سریال نگهبانان نوروز به تهیه کنندگی سارا بهرامی در ۱۳ قسمت ۲۰ دقیقه ای تولید می شود.

صداوسیمای مرکز کردستان هم اکنون با ۴۲۰ ایستگاه رادیو تلوزیونی، پوشش ۹۸ درصدی جمعیت استان را در اختیار دارد.

۶۲۰ هزار تماس با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ در کردستان

معاون عملیات فرماندهی انتظامی کردستان از ۶۲۰ هزار تماس شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ استان در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ۲۴ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ عبدالحمید خسروانی رضایتمندی مردم از عملکرد فوریت های پلیسی ۱۱۰ به عنوان یک افتخار و برگ زرینی در افتخارات انتظامی استان دانست و ادامه داد: براساس آمارهای موجود در حال حاضر از نظر تعداد تماس های راهنمایی و ارشاد شاهد رشد ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم که این مسئله نشان دهنده افزایش اعتماد مردم به انتظامی استان است.

وی افزود: با توجه به راه اندازی مرکز تجمیع خطوط ۱۱۰ و روند افزایشی تماس های مردم با این مرکز لازم است تمام رده های انتظامی استان به گونه ای برنامه ریزی کنند تا با سرعت و صحت عمل نیازهای پلیسی مردم پاسخ داده شود.

شبکه فشار ضعیف هوای هفت روستای بیجار اصلاح شد

رییس شبکه توزیع برق شهرستان بیجار اظهار داشت: شبکه فشار برق ضعیف هوایی هفت روستای شهرستان بیجار با کابل خودنگهدار اصلاح و بهینه سازی شد.

هادی محمد مرادیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با اجرای ۹ هزار و ۲۰۰ متر کابل خودنگهدار، شبکه توزیع برق روستاهای امیر آباد، پهنه بر، شیرکش سفلی، شیرکش علیا، اسلام آباد، الوند قلی و سلطان آباد تنبلی با ۱۰ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال هزینه از محل اعتبارات داخلی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان اصلاح و بهینه سازی شد.

وی افزود: از مهمترین اهداف این پروژه ها رفع مشکل ضعف ولتاژ، کاهش میزان استفاده از برق غیر مجاز، رفع حریم با جابجایی چند اصله پایه بتونی، اصلاح شبکه فرسوده سیمی و کاهش انرژی توزیع نشده به مقدار قابل ملاحظه‌ای در شبکه توزیع برق این منطقه است.

رییس شبکه توزیع برق بیجار اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون بیش از ۵۴  هزار متر شبکه فشار ضعیف هوایی شهری و بیش از ۴۰ هزار متر شبکه فشار ضعیف هوایی روستایی در این شهرستان اصلاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

شهرستان بیجار با بیش از ۴۱ هزار مشترک برق خانگی و صنعتی، با ۸۹ هزار و ۱۶۲ نفر جمعیت در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

ذخیره سازی و آبگیری سد سیازاخ اغاز شد

مدیر منابع آب شهرستان دیواندره گفت: با هدف تامین آب شرب این شهر و مجتمع اوباتو در سال ۱۴۰۰، ذخیره سازی و آبگیری سد سیازاخ آغاز شد.

محمد محمدی اظهار داشت : هدف از آبگیری سد سیازاخ در مرحله اول تامین آب شرب دیواندره سپس روستاهای محدوده این شهرستان بوده که در صورت بارندگی مناسب و ذخیره آب کافی، اراضی کشاورزی پایاب این سد نیز سیراب خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورت بارندگی مناسب، می‌توان تا ۲۵ میلیون مترمکعب آب را ذخیره کرده که روزانه ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب برای مصرف شرب مردم شهر و ۲۰ روستای تابعه رهاسازی می شود.

محمدی با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و 400 میلیارد ریال برای سدسیازاخ هزینه شده است، افزود: این سد با ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی به ۸۰۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز دارد.

شهرستان دیواندره با جمعیت ۸۰ هزار نفری در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی شهر سنندج مرکز کردستان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha