جناح‌ های سیاسی در مسیر تعیین مصادیق انتخاباتی

تهران- ایرنا- جناح‌ های سیاسی و احزاب در مسیر تعیین مصادیق انتخاباتی و سازوکار های انتخاب نامزدهای ریاست جمهوری خود هستند، با این حال هنوز مشخص نیست نامزد های نهایی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ چه کسانی خواهند بود.

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌ دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ ها قبل آغاز شده و نهاد های مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌ های شاخص جریان‌ های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌ روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارایه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویداد های مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسوول در این امر، تشکل‌ های سیاسی و نامزد های احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهاد ها در ارتباط با انتخابات

* رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران: شکایت رد صلاحیت‌شده‌ ها ازفردا بررسی می‌شود

«احمد نادری» در جمع خبرنگاران گفت: در راستای رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده در هیات‌های اجرایی و نظارت شهرستانها، همه داوطلبان مذکور می‌توانند تا روز یکشنبه دوازدهم اردیبهشت در وقت اداری (به آدرس اعلام شده)  مراجعه کنند.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان تهران افزود: بعد از  بررسی پرونده‌ها در کمیته رسیدگی به شکایات، در هیات استان بررسی مجدد صورت خواهد گرفت تا حقی از هیچ کس ضایع نشود. تمام تلاش و برنامه‌ریزی دقیق هیات‌های نظارت استان تهران در این دوره معطوف به بررسی دقیق وضعیت داوطلبان براساس مُر قانون است.

* رییس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد تهران: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران از طریق پیامک ارسال می‌شود

«ایمان قربانی»گفت: پیامک‌ اعلام تایید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر تنها از طریق سامانه پیامکی ۰۳۰۰۰۰۰۱۴۰۰ ارسال می‌شود و هرگونه تماس تلفنی یا دریافت پیامک از طریق شماره دیگر معتبر نیست.

افراد تایید صلاحیت نشده به مدت چهار روز از ۹ تا ۱۲ اردیبهشت فرصت دارند اعتراض خود را به هیات نظارت استان تهران اعلام کنند تا ۲۲ اردیبهشت نتیجه نهایی تایید صلاحیت شدگان اعلام شود.

* رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آذربایجان‌شرقی: صلاحیت ۸۰ درصد داوطلبان در استان احراز شد

«جعفر راستی» در گفت و گو با خبرنگاران گفت: ۲۰ درصد داوطلبان ثبت نام کننده برای انتخابات شوراهای اسلامی استان،  انصراف داده یا صلاحیت آنها احراز نشده است.  ردصلاحیت شدگان  ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آذربایجان شرقی چهار روز وقت دارند که اعتراضات خودشان را تقدیم هیات نظارت استانی، مستقر در ساختمان استانداری آذربایجان شرقی در تبریز کنند و ما نیز بعد از اخذ اعتراضات ۱۰ روز فرصت داریم که آنها را بررسی کنیم.  

رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه به احتمال قوی در بررسی اعتراضات نیز صلاحیت درصدی از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در استان تایید می شود، گفت: نتیجه نهایی بررسی اعتراضات رد صلاحیت شدگان ۱۴ روز دیگر اعلام می شود.

از احزاب اصولگراچه خبر؟

*سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب: هنوز به بررسی رسمی مصادیق کاندیدا های انتخابات ریاست‌جمهوری وارد نشده‌ایم

«امیرابراهیم رسولی » در تشریح فرآیند سازوکار رسیدن به فهرست نهایی شورای شهر تهران که در جلسه اخیر شورای ائتلاف مطرح و به تصویب رسید گفت: شورای ائتلاف به اجماع مصوب کرد که عامه مردم متدین و انقلابی که در مجمع عمومی شورای ائتلاف ثبت نام کرده‌اند در فرآیند رسیدن به لیست شورای شهر تهران قرار گیرند و به عبارت دیگر در این فرآیند مشارکت داده شوند.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه این پیشنهاد به رای گذاشته شد و ۲۰ رای از ۲۷ رای اعضای شرکت کننده در جلسه را کسب کرد، گفت: با اصلاحیه‌ای که صورت گرفت، مقرر شد، شورای انتخاب متشکل از اعضای شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، منهای اشخاصی که خود نامزد انتخابات شورای شهر هستند به علاوه ۱۰ نفر منتخب مجمع عمومی شهر تهران در این فرآیند حضور داشته باشند.

رسولی افزود: اقبال بسیار بالایی از ثبت‌نام مجامع عمومی شورای ائتلاف در تهران و استان‌ها صورت گرفته است به نحوی که در شهر تهران ۵۰ هزار نفر در سامانه شورای ائتلاف ثبت‌نام کرده‌اند و در کل کشور نیز تعداد اعضای مجامع عمومی از عدد قابل توجه ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.

*سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان: رئیسی بیاید، ۹۰ درصد نامزدهای اصولگرایان کنار می‌روند

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان درمصاحبه‌ای گفت که نتایج بررسی‌ها و رصد تحرکات به او و همکارانش نشان می‌دهد که احتمال حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار افزایش یافته است؛ حضوری که به گفته وی منجر به خروج ۹۰ درصد کاندیداهای جریان اصولگرایی از صحنه رقابت‌ها خواهد شد و به باور او محمدباقر قالیباف نیز جزو همان ۹۰ درصد محسوب می‌شود.

متکی گفت: در یک ماه اخیر شواهد احتمال حضور رئیسی را تقویت می‌کند. برخی تحرکات و برخی ارتباطات و رصدهایی که انجام شده نشان می‌دهد این احتمال تقویت شده همچنانکه درباره برخی این احتمال ضعیفتر شده است اما ایشان در عین حال در جایگاهی هستند که حضورشان در انتخابات نیازمند اتخاذ نظر رهبری است.

آخرین اخبار از احزاب اصلاح‌طلب

*عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی: اعضای حزب، بنده و دکتر ظریف را به عنوان یک گزینه مصوب کردند

«محسن هاشمی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مورد برنامه‌های انتخاباتی حزبش در مصاحبه‌ای گفت: آنچه در شورای مرکزی حزب به تصویب رسید، حضور در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بود، البته اعضای حزب بنده و دکتر ظریف را بعنوان یک گزینه مصوب کردند، اما بنای کارگزاران بر تبعیت از خرد جمعی در نهاد اصلاح‌طلبی است؛ بنابراین منتظر اعلام نظر نهاد اجماع‌ساز هستیم؛ البته دکتر جهانگیری قبلاً گفته‌اند تصمیم به کاندیداتوری ندارند و به همین علت در شورای مرکزی روی ایشان بحث نشد. اگر در تصمیم خود تجدید نظر کنند، طبیعتاً کارگزاران هم موضوع را مورد بحث قرار خواهند داد.

هاشمی در مورد مساله مشارکت گفت: کارگزاران معتقد به مشارکت فعال در انتخابات است، در مشارکت فعال فرض می‌شود که ما کاندیدای جدی داریم و برای پیروزی رقابت می‌کنیم، اما سه دیدگاه دیگر نیز در این زمینه وجود دارد: مشارکت منفعل که گروهی از افراد و احزاب دنبال می‌کنند که در آن حمایت اسمی از یکی ازکاندیداهای تأیید شده انجام می‌شود که به حساب تحریم انتخابات گذاشته نشود اما تلاش جدی برای پیروزی و افزایش مشارکت صورت نمی‌گیرد. دیدگاه عدم حضور رسمی اصلاح‌طلبان، در این حالت کاندیدای رسمی از سوی اصلاح‌طلبان معرفی نمی‌شود، اما بزرگان اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت می‌کنند و به یکی از کاندیداها رأی می‌دهند تا تحریم نکرده باشند. سیاست تحریم انتخابات و دعوت مردم به رأی ندادن که رادیکال‌ترین گرایش است.

رییس شورای شهرگفت: من معتقدم اینکه چگونه هریک از این گرایشها را تقویت یا تضعیف کنیم، بسته به عملکرد نظام در حوزه تأیید صلاحیت‌ها و همچنین فضای کشور تا انتخابات است، اگر در رسانه ملی باب گفتگو وچندصدایی باز شود، تایید صلاحیتها بصورت متکثر انجام شود و نشاط انتخاباتی ایجاد شود، دیدگاه مشارکت فعال تقویت می‌شود وهرچه فضا بسته‌تر و راکدتر باشد، دیدگاه چهارم هوادار بیشتری پیدا می‌کند.

* دبیرکل حزب مجمع ایثارگران: انتشار فایل صوتی ظریف با اهداف انتخاباتی انجام شده است

« جواد امام» دبیرکل حزب مجمع ایثارگران در گفت وگویی رسانه‌ای گفت: اصولگراها چون آقای ظریف را یکی از رقبای انتخاباتی می‌دانند از این فرصت برای تخریب ایشان استفاده می‌کنند. این ها به دنبال آن هستند که از این نمد برای خود کلاه ببافند اما مردم آگاه هستند و نخواهد توانست بهره‌برداری کنند. اما جریان اصولگرا باید توجه داشته باشد که هرکس این کار را کرده خیانت کرده و هرکسی هم به دنبال بهره برداری سیاسی وانتخاباتی به نفع خودش است با آن منتشرکنندگان تفاوتی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha