ایران و روسیه چشمداشتی به منافع یکدیگر در سوریه ندارند

تهران-ایرنا-«سید رضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا روابط ایران و روسیه در سوریه را بر اساس منافع برد-برد با محوریت مبارزه با تروریسم دانست و گفت: تهران و مسکو نسبت به منافع هم در سوریه چشمداشت ندارند.

گفت و گو با صدرالحسینی، در شرایطی انجام شد که وضعیت سوریه پس از گذشت ۱۰ سال از آغاز بحران و جنگ، به سمت ثبات حرکت می کند و ضمن کاهش درگیری ها و ناامنی ها، روند تغییر رویکرد کشورهای منطقه و فرامنطقه ای نسبت به سوریه نیز آغاز شده است.
وی در این گفت و گو به تحلیل آخرین وضعیت میدانی و سیاسی سوریه، روابط خارجی این کشور در فضای جدید منطقه ای، اقدامات امنیتی رژیم صهیونیستی و همچنین روابط ایران و روسیه در سوریه پرداخت.
صدرالحسینی در پاسخ به این پرسش که نوع رابطه ایران و روسیه در سوریه بر اساس چه الگویی است؟ گفت: روابط ایران و روسیه در سوریه به گونه ای ترسیم شده که نه ما به منافع روسیه در آنجا چشمداشتی داریم و نه روسیه می تواند به منافع ما چشمداشت داشته باشد.
وی ادامه داد: یک توافق راهبردی کلانی بین ما و روسیه وجود دارد که اخیرا پنج سال دیگر هم تمدید شده است. در موضوع سوریه هم ما به توافقی رسیدیم که بتوانیم در مقابله با تروریسم هماهنگ عمل کنیم. تروریسم تکفیری موجود در سوریه که مورد حمایت نظام سلطه بود خطر بالقوه ای برای روسیه و محیط امنیتی این کشور در قفقاز و آسیای میانه هم به شمار می رود.
تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح روند ورود روسیه به معادلات سوریه از سال ۲۰۱۵ به بعد گفت: ایران، روسیه را اقناع کرد که در سوریه برای مقابله با تروریسم و برای حفظ نظام سیاسی بشار اسد که مورد اقبال مردم بود با جمهوری اسلامی ایران هماهنگ باشد و کار کند.

وی خاطرنشان کرد:ایران با اقدامات عملی خود از سال ۲۰۱۲ در سوریه و توان مدیریتی خود و گفت و گوهایی که با مقام های عالی روسیه انجام داد، روسیه را برای ورود به سوریه اقناع کرد.
کارشناس مسائل سوریه افزود: روسیه حساب و کتاب کرد که در صورتی می تواند در آینده منطقه نقش بازیگر فعال را بازی کند که در مقابله با تروریسم با جمهوری اسلامی همراه شود. قرار بر این شد که اقدامات میدانی با جمهوری اسلامی باشد و اقدامات هوایی با روسیه و بر همین اساس عمل شد.

ناخشنودی غرب از همکاری تهران و مسکو در سوریه


صدرالحسینی با بیان اینکه همکاری روابط ایران و روسیه در سوریه ناخشنودی غرب را به دنبال داشت، به عملیات روانی غرب علیه این رابطه اشاره کرد و گفت: روسیه هراسی از قبل در بخشی از جهان اسلام و جهان عرب وجود داشت. وقتی که جمهوری اسلامی به کمک نظام سیاسی و مردم سوریه و برای حفظ مقاومت در آنجا رفت، این تشدید پیدا کرد و وقتی که گفت و گوهای بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای کار مشترک در سوریه شروع شد این افزایش چندانی پیدا کرد تا حدی که اعلام کردند که چرا مسلمانان ایران با کمونیست ها (اشاره به روسیه) برای موضوعی اینچنینی همپیمان می شوند که البته اینهایی که این حرف ها را می زدند نه به اسلام اعتقاد دارند و نه می دانند کمونیسم چیست و فقط از این الفاظ برای تحریک افکار عمومی استفاده می کنند.
وی درباره این ادعا که برخی می گویند روسیه از ایران خواسته که سوریه را ترک کند، گفت: اولا که مگر روسیه از ما خواسته که به سوریه برویم که حالا بگوید که از این کشور خارج شویم؟، ثانیا که این موضوع از اصل دروغ و غیرواقعی است.
صدرالحسینی هدف از طرح چنین ادعاهایی را فشار به مقاومت و سوق دادن آن به مذاکره با غرب دانست و افزود: مقام های عالی سوریه بارها نسبت به این موضوع اعلام موضع کردند که ما از جمهوری اسلامی درخواست کردیم و باز هم علاقه مند هستیم که آنها در کنار ما باشند و ما هم اعلام کردیم که هستیم. مقام های عالی روسیه هم به این موضوع اشاره کردند  که اصلا موضوع خروج ایران از سوریه موضوعی نیست که ما بخواهیم دخالتی در آن داشته باشیم.
تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که چرا روسیه نسبت به حملات اسرائیل به مواضع ایران و سوریه و مقاومت سکوت می کند، گفت:  مساله توافق بین سه کشور ایران و روسیه و سوریه در حوزه مقابله با تروریسم بود نه هیچ موضوع دیگر. ما و سوریه از قبل هم از روابط بین روسیه و رژیم صهیونیستی اگاه بودیم. بنابراین در مناسبات ما، موضوع رژیم صهیونیستی وجود نداشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha