زمزمههای اخبار مربوط به امتحانات دانش آموزان هر سال از ابتدای اردیبهشت ماه در میان خانوادهها و پس از آن رسانهها به گوش میرسد. در واقع همه درصددند تا از جزئیات چگونگی برگزاری آزمونها اطلاعات کسب کنند. اما این موضوع پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس اهمیت مضاعفی پیدا کرد، چراکه دانش آموزان با شیوه جدیدی از آموزش در فضای مجازی آشنا شدند و خردادی متفاوت با سالهای گذشته را تجربه می کنند.
دانشآموزانی که تا سال گذشته با روش سنتی آموزش حضوری در کلاسهای درس و همچنین امتحانات حضوری پشت نیمکتهای مدرسه را تجربه کرده بودند، به دلیل حفظ سلامت آنها به آموزش در فضای مجازی رو آوردند. وزارت آموزش و پرورش نیز با توجه به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور جلوگیری از تجمعات انسانی سال گذشته امتحانات تمامی پایهها به جز نهم و دوازدهم را به صورت مجازی برگزار کرد.
وزارت آموزش و پرورش انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم و ادامه تحصیل در رشتههای بدون کنکور بعد از پایه دوازدهم، که صرفاٌ براساس سوابق تحصیلی صورت میگیرد را از دلایل حضوری بودن امتحانات دو پایه تحصیلی مذکور بر شمرده و اعلام کرد که این آزمونها با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود.
امسال هم وزارت آموزش و پرورش از روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه در چندین اطلاعیه جزئیات چگونگی برگزاری امتحانات دانشآموزان را اعلام کرد.
در این اطلاعیهها عنوان شده که بر اساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش، در مناطقی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در مدرسه، وجود داشته باشد با رعایت پروتکلهای بهداشتی، امتحانات به صورت حضوری برگزار میشود، بنابراین براساس رنگ بندی مناطق میتوان گفت؛ در مناطق آبی، امتحانات به صورت حضوری و در سایر مناطقی که امکان حضور دانش آموزان در مدرسه وجود ندارد در همه پایههای تحصیلی به استثنای یایههای نهم و دوازدهم، امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.
همچنین با توجه به تأثیر نتایج امتحانات پایههای نهم و دوازدهم در سرنوشت دانش آموزان و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات پایههای مذکور با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و نظارت مراقبین بهداشتی به صورت حضوری برگزار میشود تا ارزشیابی دقیقتری از آموختههای دانش آموزان به عمل آید.
براساس این اطلاعیه ها سؤالات امتحانی پایه نهم به صورت هماهنگ استانی طرح و به صورت مدرسهای اجرا میشود. همه عوامل برگزارکننده امتحانات نیز از کادر خود مدرسه انتخاب میشوند. سوالات هماهنگ استانی، تواناییهای دانش آموزان یک استان و یا یک منطقه را بصورت یکسان میسنجد تا در ادامه بتوان آنها راجایابی کرد.
اما در این راستا دانشآموزان این ۲ پایه تحصیلی با توجه به شیوع ویروس کرونا و هراس از حضور طولانی مدت در اجتماعات از وزارت آموزش و پرورش درخواست دارند که در صورت امکان شیوهای مجازی را برای برگزاری امتحانات پایان ترم برگزینند.
همچنین این دانشآموزان علاوه بر اینکه کمپینی در فضای مجازی با عنوان نه به آموزش حضوری راه اندازی کردهاند، از برخی هنرمندان هم درخواست داشتند تا در حسابهای کاربری خود در فضای مجازی درخواست آنها را اعلام کنند.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش پیرو نگرانیهای دانش آموزان و خانوادههای آنها اعلام کرد: فقط پایههای نهم و دوازدهم به دلیل انجام هدایت تحصیلی و شرکت در کنکور سراسری آزمون حضوری دارند اما ممکن است با محدودیتهای ستاد ملی کرونا مواجه باشیم در این شرایط زمان را به تاخیر میاندازیم و امتحان را در زمان دیگری خواهیم داشت.
وی افزود: نگران دانشآموزان و اعتراضات بعد از آن هستیم، امتحان سراسری اطمینان بخشتر است و برای کاهش نگرانی خانوادهها قطعا میگوییم کنار آنها هستیم و بدون نظر آنها کار نخواهیم کرد.
اعتبار ویژه برای بهداشت حوزههای امتحانی
همچنین مهرزاد حمیدی معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به منظور جلوگیری از نگرانیهای دانش آموزان و والیدن برای برگزاری امتحانات حضوری به خبرنگار ایرنا گفت: اعتبارات خاصی به منظور رعایت پروتکلهای بهداشتی و بهداشت محیط برای امتحانات حضوری دانش آموزان تخصیص یافته است.
وی همچنین درمورد آمار ابتلای دانش آموزان در حوزه های امتحانی در سال گذشته خاطرنشان کرد: گزارشی از ابتلای دانش آموزان به کرونا در حوزههای امتحانی سال گذشته به ما اعلام نشد اما حتی اگر ابتلایی هم رخ داد، نمی توان محل آن را به سادگی ردیابی کرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: اما با همکاری دانشآموزان، فرهنگیان و ابلاغ اعتبار پروتکلهای بهداشتی در دوران برگزاری امتحانات حضوری به طور کامل رعایت شد.
حمیدی اظهار داشت: امسال هم دولت اعتبارات ویژهای برای رعایت پروتکلها و بهداشت محیط در خصوص محل برگزاری امتحانات اختصاص داد که در حال وصول هستیم.
وی خاطرنشان کرد: مرکز سنجش آموزش و پرورش برنامههای امتحانی را با دقت و کارشناسی تنظیم می کند، هر برنامهای که قطعی شود، معاونت سلامت با وزارت بهداشت درباره اجرای پروتکلهای آن رایزنی می کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد:همچنین مربیان بهداشت که پیش از شیوع ویروس کرونا در امتحانات حضور نداشتند، پس از آن تمامی مربیان بهداشت در حوزهها حضور دارند.
تغییرات در نحوه برگزاری امتحانات منوط به تصمیم ستاد کرونا است
خسرو ساکی رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زمان امتحانات پایه نهم و دوازدهم ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد اعلام شده و اگر شرایط از سوی ستاد مقابله با کرونا مناسب نباشد، تغییرات احتمالی اعلام میشود.
وی در این زمینه اظهار داشت: حفظ سلامتی دانش آموزان در برگزاری امتحانات حضوری مهم ترین اولویت وزارت آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه تعداد حوزه های امتحانات حضوری افزایش یافته است، ادامه داد: امتحانات حضوری دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم بر اساس پروتکلهای بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می شود و دانش آموزان در ایام امتحانات در گروه های مجزا در جلسات امتحان حاضر می شوند.
رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: قرار است دانش آموزان با فاصله ۲ متر از یکدیگر در فضایی با تهویه مناسب بنشینند. همچنین مربیان بهداشت، دانش آموزان و سایر عوامل اجرایی هنگام ورود به جلسات امتحانی تب سنجی می شوند.
ساکی یادآور شد: پس از هر امتحان گندزدایی جلسات صورت می گیرد و همچنین مواد شوینده و ضدعفونی کننده به دانش آموزان داده می شود. برای اطمینان، تعداد کافی ماسک نیز پیش بینی شده است.
وی عنوان کرد: در مصوبه ۹۷۷ مورخه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش اعلام شده است که نحوه خدمات آموزشی و تربیتی مدارس در دوره بیماری های همه گیر، امتحانات پایه های نهم و دوازدهم به جهت تأثیر نتایج آنها در سرنوشت تحصیلی دانش آموزان به صورت حضوری باید برگزار شود.
رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: زمان امتحانات ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد اعلام شده و اگر شرایط از سوی ستاد مقابله با کرونا مناسب نباشد، زمان امتحانات تغییر می کند اما هنوز تغییراتی در برنامه زمانی اعلام نشده است و اگر قرار بر تغییرات باشد، فورا اطلاع رسانی می شود.
ساکی در خصوص تقاضای دانش آموزان برای برگزاری امتحانات پایه های نهم و دوازدهم به صورت مجازی اظهار داشت: برگزاری امتحانات این ۲ پایه به صورت مجازی موضوع کارشناسی نیست، در شورای عالی آموزش و پرورش تصمیم گرفته شده است که امتحانات حضوری برگزار شود؛ چراکه نتایج امتحانات این پایه در هدایت تحصیلی، انتخاب رشته شناسایی استعداد دانش آموزان و ادامه تحصیل در دوره دبیرستان و دانشگاه تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: امتحانات حضوری باعث می شود که اولیا مدرسه و خانواده ها متوجه استعداد دانش آموزان شوند در حالی که نتایج امتحانات غیرحضوری قابل اعتماد نیست. سال گذشته نیز امتحانات به صورت حضوری برگزار شد.
رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دروس این ۲ پایه تحصیلی در سال گذشته حذفیاتی داشت، امسال هم این حذفیات در سایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی و مرکز سنجش با عنوان آموزش در وضعیت قرمز بارگذاری شده است.
نظر شما