۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۳:۳۳
کد خبر: 84321381
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اجرای طرح ترافیک تهران در دوران کرونا؛ موافقان و مخالفان

تهران- ایرنا- ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی در پایتخت و به منظور کاهش شیوع ویروس کرونا، از پنجم اردیبهشت تصمیم بر لغو یک هفته‌ای طرح ترافیک گرفت و امشب معاون شهردار تهران از تمدید آن تا پایان ماه مبارک رمضان خبر داد؛ تصمیمی که مخالفان و موافقان خود را دارد.

به گزارش ایرنا، طرح ترافیک تهران از پنجم اردیبهشت بنا بر تصمیم ستاد ملی کرونا به مدت یک هفته لغو شد تا شهروندان با استفاده از خودروهای شخصی در شهر تردد کنند تا به این ترتیب تعداد مسافران مترو و سایر ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش یابد و امکان شیوع کرونا کمتر شود.

با اتمام آن هفته، "سیدمناف هاشمی" معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران از تمدید یک هفته ای لغو طرح ترافیک خبر داد.

او در آن مقطع اعلام کرد که با توجه به شرایط قرمز شیوع کرونا در شهر تهران و با توجه به تمدید محدودیت ها و تعطیلی واحدهای صنفی در هفته آینده با موافقت شهردار تهران، لغو طرح ترافیک را تا پایان هفته ادامه خواهیم داد.  

هاشمی این موضوع را هم گفت که برابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا هفته گذشته لغو طرح ترافیک را در دستور کار داشتیم گرچه تاکنون این ستاد تصمیمی برای تمدید اجرا نشدن طرح ترافیک نگرفت اما با توجه به ایام لیالی قدر، لغو طرح ترافیک تا پایان هفته ادامه می یابد.

از سوی دیگر دیروز نیز بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، گروه های شغلی یک و ۲ از شنبه ۱۸ اردیبهشت در تهران اجازه فعالیت گرفتند و بسیاری منتظر بودند که اجرای طرح ترافیک از سرگرفته شود اما شامگاه جمعه خبری در رسانه ها به نقل از معاون شهردار تهران مبنی بر آغاز مجدد اجرای طرح ترافیک پس از اتمام ماه مبارک رمضان منتشر شد.

این تصمیم اما در حالی گرفته شد که هنوز ستاد ملی کرونا در خصوص قطعیت آن نظری نداده است.

سوالی که در این بین به ذهن مخاطبان و شهروندان متبادر می شود این است که آیا اجرا شدن طرح ترافیک تاثیری بر شیوع کرونا دارد یا خیر؟

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هدف از لغو طرح ترافیک را کاهش مسافران مترو و اتوبوس دانسته و اعلام کرده است که با وجود لغو ۲ هفته ای طرح ترافیک، تاثیری در کاهش تعداد مسافران مترو و بی آر تی مشاهده نکردیم، اگرچه هنوز هم از مردم درخواست می‌کنیم از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند تا از افزایش ابتلا به کرونا جلوگیری شود.

پیش از این "علیرضا زالی" فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بارها در جریان نشست ها و گفت و گو های مختلف با رسانه ها و مسئولان ملی اعلام کرده بود که پاشنه آشیل شیوع ویروس کرونا در پایتخت، ناوگان حمل و نقل عمومی است و باید با لغو طرح ترافیک از تجمع مردم در چنین سیستم هایی یا توسعه تعداد قطارها و اتوبوس ها کاست و جلوگیری کرد.

البته بغیر از زالی، برخی مسئولان و کارشناسان نیز معتقدند که با توجه به اینکه تعداد اتوبوس ها و قطارهای زیرزمینی تهران کافی نیست از این رو با اجرای طرح ترافیک اقبال مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر شده و فضای تنگ و شلوغ اتوبوس و مترو بهترین مکان برای شیوع کرونا است.

از سوی دیگر مخالفان لغو طرح ترافیک هم افزایش سفرهای غیرضروری در شهر، آلودگی بیشتر هوا و ایجاد ترافیک بیشتر در شهر را مطرح کرده و می گویند که اگر طرح ترافیک اجرا نشود هم خیلی از بار مسافران مترو و اتوبوس کاسته نمی شود.

در این رابطه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به خبرنگاران گفت: لغو طرح ترافیک یک بار سال گذشته اجرا و در آن روزها احساس شد ترافیک شهر افزایش یافته است؛ چرا که مردم امکان حضورشان با خودرو را پیدا می کنند.

او افزود: بخش عمده ای از مردم نمی خواهند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند لذا از خانه هایشان بیرون نمی آیند اما وقتی اجازه داده می شود از خودروهای خود به صورت تک سرنشین استفاده کنند در نتیجه برای حضور در شهر رغبت بیشتری برای تردد در شهر با خودرو شخصی می یابند.

به گفته هاشمی، تجربه لغو طرح ترافیک، تجربه موفقی نبوده است و باید ببینیم این بار لغو این طرح ترافیک چه نتیجه ای در بر خواهد داشت.

او در مصاحبه ای دیگر نیز گفته بود: موضوع طرح ترافیک مستقیم به شورای شهر تهران مربوط نیست و به شورای عالی ترافیک مرتبط است و ما مستقیم نمی خواهیم در این زمینه ورود و دخالت کنیم.

هاشمی ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا باید در این زمینه بررسی های لازم را انجام دهد و پس از تهیه گزارش تصمیم گیری کند و در این فرایند نباید جوسازی صورت گیرد بلکه باید سوابق لغو این طرح در سال گذشته بررسی شود.

به گزارش ایرنا، تصمیم لغو اجرای طرح ترافیک تهران تا پایان ماه مبارک رمضان در حالی گرفته شده که مشاغل گروه ۲ از ۱۸ اردیبهشت اجازه فعالیت خواهند داشت و می توان افزایش بار ترافیکی را از فردا محتمل دانست؛ این در حالی است که همچنان محدودیت های تردد شبانه از ساعت ۲۲ الی سه بامداد پابرجاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha