انتقادات و دفاعیات از مصوبه جدید شورای نگهبان

تهران- ایرنا- مصوبه جدید شورای نگهبان درباره شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از داغ‌ترین موضوعات سیاسی این روزهای کشور است.

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*عضو حقوقدان شورای نگهبان: مصوبه شورای نگهبان یک گام مثبت برای شفافیت است

«طحان نظیف» در مصاحبه‌ای اظهار داشت: ما سالها مورد سئوال بودیم که چرا ملاک‌هایتان برای صلاحیت‌ها شفاف‌ نمی‌شود و حالا تا حدودی این کار انجام شده است.  تعجب می‌کنیم که عده‌ای با شفافیت مشکل دارند؟ با مصوبه جدید از این پس ثبت‌نام‌های انتخابات ریاست جمهوری ساماندهی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان با این مصوبه، قانون اساسی را نقض نکرده است؟ گفت: ما پاسدار قانون اساسی هستیم و قطعا خودمان قانون اساسی را نقض نمی‌کنیم.  تشخیص معیارها بر مبنای اصول قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است، ‌علاوه بر این بر مبنای بند ۱۰-۵ سیاست‌های کلی انتخابات، تکلیف تعیین معیارها و ساماندهی ثبت‌نام‌ها برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است و ما از پاسداری از قانون اساسی به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.

وی ادامه داد:  در مصوبه شورا آمده کسی که به فرایند ثبت‌نام‌اش اعتراض داشته باشد، می‌تواند آن را به شورا ارائه دهد. اصل ۱۱۰ و ۱۱۵ قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات مشخصا پشتوانه و مستندات این مصوبه است و اگر ساماندهی ثبت‌نام‌ها انجام نمی‌شد، مورد سئوال بودیم. مجلس مصوبه شورای نگهبان را قبول دارد، چون خود نمایندگان هم دنبال همین موارد بودند. مجالس قبلی هم دنبال چنین مصوبه ای بودند. مجمع تشخیص هم ایرادش این بود که تعیین این موارد در صلاحیت‌های شورای نگهبان است، نه مجلس، لذا برخی اعضای مجمع هم مصاحبه کرده و از مصوبه شورای نگهبان استقبال کردند. موضوع را سیاسی نبینیم و ما هیچ نگاهی به اشخاص نداشتیم.

* قائم مقام دبیر شورای نگهبان: از ۲۵ مرحله برگزاری انتخابات، ۲۴ مرحله به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

«سیامک ره پیک» در یک برنامه تلویزیونی اعلام داشت: از ۲۵ مرحله برگزاری انتخابات، ۲۴ مرحله به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.  برای مرحله آخر که صندوق الکترونیکی است جمع بندی نشده و به این دور نیز نمی‌رسد. ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد. بعد از ثبت نام، شورای نگهبان پنج روز فرصت دارد که بررسی صلاحیت‌ها را انجام دهد. البته در موارد ضروری قانون گفته که پنج روز دیگر هم می‌تواند اضافه کند. در واقع  بین ۵ تا ۱۰ روز رسیدگی شورای نگهبان است و بعد از آن تبلیغات آغاز می شود.

* سخنگوی شورای نگهبان: کسانی که قبلا صلاحیت‌شان تائید نشده، در انتخابات ثبت‌نام نکنند

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره احراز صلاحیت شدن یا نشدن نامزدها اظهار کرد: هیچکدام از اعضای شورای نگهبان مطلع نیستند که نتیجه نهایی چه خواهد شد. ما هنوز بحث جدی راجع به بررسی صلاحیت‌ها نداشتیم. بیشتر بحث‌ها درباره مقدمات و تعداد افراد است. هیچ سقفی برای تعداد کاندیداها وجود ندارد.

وی افزود: گاهی اوقات می‌گویند صداوسیما از شورای نگهبان خواسته است که تعداد صندلی‌ها را بگوید زیرا ما می‌خواهیم برای مناظرات صندلی‌ها را بچینیم درحالی که اصلا چنین بحث‌هایی نیست.

از احزاب و  تشکل‌های اصولگرا چه خبر؟

* درخواست مجامع استانی به شورای ائتلاف برای دعوت از قاضی القضات

مجموعه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در ۳۱ استان در نامه‌هایی جداگانه از غلامعلی حدادعادل (رئیس شورای ائتلاف) درخواست کرده‌اند با توجه به شرایط کشور و اجماع نامزدهای این جریان بر روی سیدابراهیم رئیسی، از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کند.

*سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب: قالیباف در روزهای ثبت نام تصمیم خواهد گرفت

«امیرابراهیم رسولی» در مصاحبه‌ای درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درمورد نامزدی محمدباقر قالیباف در انتخابات ۲۸ خرداد، گفت: گرچه برخی از نزدیکان قالیباف اعلام کردند او منتظر شکل‌گیری فضای انتخابات و بررسی همه جانبه فضا است؛ ولی به نظر می‌رسد قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبت‌نام داوطلبان خواهد گرفت.

این فعال اصولگرا، شورای وحدت و جبهه پایداری را جدا از ائتلاف نیروهای انقلاب ندانست و گفت: در لیست مجلس یازدهم انشقاقی ایجاد نشد و یک لیست واحد در انتخابات شرکت کرد. ما به تفکیک قائل نیستیم. امروز در شورای ائتلاف افرادی را داریم که عضو شورای وحدت هستند ممکن است زمانی اختلاف سلیقه به وجود آید ولی ما ائتلاف هستیم و در این ائتلاف، نمایندگان اقشار دانشجویی، احزاب و شخصیت‌ها حضور دارند و از همکاری با نیروهای انقلاب استقبال می‌کنیم. بنابراین اختلاف عمیق و استراتژیکی میان ما وجود ندارد، اما ممکن است اختلاف سلیقه وجود داشته باشد.

*دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی :رئیسی به احتمال زیاد وارد انتخابات می‌شود

«محمدجواد محمدی نوری» در گفت و گو با ایرنا درباره حضور سیدابراهیم رییسی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: پس از دیدار برخی اعضای این شورا در هفته‌های گذشته و مذاکره و رایزنی، آخرین قرائن و شواهد نشان می‌دهد به احتمال بسیار زیاد رییسی به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ وارد می‌شود.

دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی ادامه داد: آنچه که از محافل نزدیک به رییسی شنیدم و جلساتی که برخی از نهادها و گروه‌ها با او داشتند، با توجه به وضعیت موجود چاره ای جز اجماع همه اعضای اصولگرایان پیرامون او وجود ندارد . ما در پی رییسی اجماع ساز نیستیم و دنبال رییسی کارآمدی هستیم تا بتواند این فضا را مدیریت کند و وضعیت اجرایی کشور را در شرایط مناسبی قرار دهد.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

* مجمع متخصصین ایران و دعوت از لاریجانی برای شرکت در انتخابات

مجمع متخصصین ایران در نامه‌ای، از علی لاریجانی برای نامزدی در انتخابات پیش رو دعوت کرد. در این نامه با اشاره به فهرست چالش‌های موجود در کشور آمده است: بنا به درخواست مجدانه نخبگان سراسرکشور به نمایندگی از اجتماع بزرگ متخصصین و نخبگان ایران با استمزاج از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر حضور افرادی صاحب برنامه و مصصم در انتخابات ریاست جمهوری از حضرتعالی جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری رسما دعوت بعمل می اوریم.

*عضو جبهه اصلاحات ایران: شورای نگهبان اختبار قانونگذاری ندارد

«جواد امام»  در مصاحبه‌ای درخصوص مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در زمان طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس، نمایندگان مجلس هم تلاش کرده بودند که وارد اصلاح این بند شوند اما در همان زمان مجمع تشخیص اعلام کرده بود که این موارد برخلاف قانون اساسی است. اساسا هم در بحث کاندیداهای ریاست جمهوری در قانون اساسی این بحث محدود نشده است و اگر قرار بود برای آن شرایطی تعریف کنند این باید در مجلس تصویب می‌شد اما باتوجه به اینکه قانونگذار در قانون اساسی این مساله را محدود نکرده، هرگونه ایجاد محدودیت خارج از آنچه که در قانون ذکر شده، خلاف قانون است.

* دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی و ارسال نامه‌ای خطاب به اعضای شورای نگهبان

«رسول منتجب‌نیا» در نامه‌ای انتقادی خطاب به دبیر و اعضای شورای نگهبان، اقدام این نهاد درخصوص تعیین ضوابط ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را برخلاف قانون اساسی برشمرد و تصریح کرد که در جمهوری اسلامی ایران، «مجلس شورای اسلامی» تنها قانونگذاری است.

*سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: اصولگرایان برای حذف رقیب به شورای نگهبان آدرس غلط ندهند

«آذر منصوری» در مصاحبه‌ای در واکنش به اظهار نظر برخی از اصولگرایان درباره پرونده‌های قضایی برخی از ۱۴ نفری که به جبهه اصلاحات ایران معرفی شده‌اند، اظهار داشت: جبهه اصلاحات ایران نه قوه قضاییه است و نه شورای نگهبان؛ به اصولگرایان هم توصیه می‌کنم اگر باوری به ضرورت شکل گیری انتخاباتی پرشور و با مشارکت بالا در تراز قانون اساسی دارند، از حالا برای حذف رقیب به شورای نگهبان آدرس غلط ندهند. نگاه حذفی به کاندیداهای جریان رقیب هم در تعارض با مشارکت حداکثری در انتخابات است و هم این باور را به جامعه دلسرد نسبت به صندوق رأی و انتخابات القاء می‌کند که چه ما رأی بدهیم و چه رأی ندهیم نتیجه از پیش تعیین شده است.

وی ادامه داد: نگاه حذفی در رقابت انتخاباتی نتیجه‌ای جز دلسری و کاهش مشارکت شهروندان در کوتاه مدت نخواهد داشت و در دراز مدت هم حاکمیت ایران را به سمت اندک سالاری و تک صدایی سوق می‌دهد. یک جریان سیاسی اگر به میزان بودن رأی ملت باور دارد، نباید به گونه‌ای موضع‌گیری کند که تلقی جامعه به این سمت برود که مثلاً شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نگاه حذفی به جریان رقیب آنها دارد. به همین دلیل اگر اصولگرایان به میزان بودن رأی ملت باور دارند، نباید به گونه‌ای حرف بزنند یا موضع‌گیری کنند که حق انتخاب آزاد از شهروندان ایران سلب شود.

*دبیرکل حزب همکاری ملی: ممکن است جهانگیری گزینه جبهه اصلاحات ایران باشد

«شهرام صادر» دبیرکل حزب همکاری ملی، گفت: با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات ممکن است سرانجام اسحاق جهانگیری به عنوان گزینه جبهه اصلاحات انتخاب و معرفی شود چون حزب کارگزاران سازندگی او را به عنوان گزینه اصلی خود معرفی کرده است.

صادر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره شیوه اتخاذ تصمیمات و برنامه‌های جبهه اصلاحات ایران بعد از معرفی گزینه‌های احزاب، بیان داشت: مقرر شد  ۱۴ داوطلب معرفی شده به جبهه اصلاحات در جلسات این نهاد حاضر شده و برنامه‌های خود را ارائه کنند. 

دبیرکل حزب همکاری ملی افزود: عده‌ای تمایل دارند برخی وزرا به عنوان داوطلب معرفی کنند که این جای تعجب دارد. هر چند تمایل دارم مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری رییس جمهوری شود ولی متاسفانه در جبهه اصلاحات ایران اقبالی به عنوان گزینه اول ندارد. 

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha