به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، محمدصالح هاشمی گلپایگانی در نشست با حجت الاسلام مهدی اخوان رییس سازمان دارالقران اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر در همه حیطه ها و به صورت خاص در سازمان تبلیغات بروز و ظهور دارد و در واقع امر به معروف جنبه عملی فرائض نزد عقل و شرع است. ستاد امر به معروف و نهی از منکر می خواهد بر اساس ظرفیت ها و امکانات نهادها با آنها ارتباط ایجاد کند و اتصال های شبکه ای تشکیل دهد و از این همه امکانات مهم سازمانها و نهادها که هر کدام کار خود را انجام می دهند استفاده کند تا هدف مشترک همه آنها تامین شود.
وی افزود: لازم است در این نشست بررسی شود که نقطه اتصال ما با سازمان تبلیغات که می تواند زمینه ارتباط این دو نهاد باشد، چیست. مثلا اگر تشکل های قرآنی هست که حمایت حقوقی ستاد را لازم دارد و بتواند همزمان یک تشکل امر به معروفی باشد ما می توانیم اقدام کنیم تا مجوزهای لازم برای این منظور صادر شود.
در ادامه حجت الاسلام مهدی اخوان اظهار داشت: ما در سازمان دارالقران گروه های مردمی زیادی داریم و از این جهت تقریبا یک ظرفیت کم نظیر هستیم. یکی از ظرفیت های مردمی مساجد سراسر کشور هستند و در حال حاضر رییس سازمان تبلیغات رییس امور مساجد کشور_به جز تهران_نیز هست. یکی دیگر از ظرفیت ها هیئت های مذهبی هستند که خود مشتاق برای مشارکت در مسئله امر به معروف و نهی از منکر بوده و در این حوزه دغدغه مند هستند.
رئیس سازمان دار القرآن الکریم افزود: یکی از طرح هایی که در حال حاضر زیر نظر سازمان دارالقران اجرا می شود طرح «امام-محله» است که طی آن هر محله تلاش می کند مشکلاتش را خودش حل کند و تا امروز ۲۰ هزار محله اعلام کرده اند که مشکلاتشان را خودشان حل می کنند. طرح دیگری هم پیشنهاد شده است که در آن پایگاه های بسیج محلات به صورت برونگرا عمل کنند و هر کدام مسائل و مشکلات محل خود را رفع و رجوع کنند. امر به معروف را می توان در هر کدام از این طرح ها ادغام کرد و یک کارویژه ترتیب داد.
حجت الاسلام اخوان همچنین گفت: حدود ۱۴ هزار شبکه و خانه های قرآنی و حدود ۲۰ هزار جلسات قرآن خانگی در کشور ذیل سازمان دارالقران فعالیت می کنند که در جلسات خانگی قرآنی می توان به توسعه امر به معروف و نهی از منکر کمک کرد. می شود با یک وحدت رویه تمام فعالیت های تبلیغی_فرهنگی را در دل امر به معروف قرار دهیم؛ یعنی مدل همه حرکت ها امر به معروفی باشد. مثلا همین حلقه صالحین سازمان بسیج یک امر به معروف اولیه به جوان و نوجوانی است که هنوز چیزی نمی داند و کار بلد نیست.
وی تاکید کرد: ما چاره ای جز شبکه کردن نیروهای انسانی برای توسعه فعالیت های فرهنگی نداریم. نیروهای فرهنگی تبلیغی باید متمرکز شوند و با همراهی هم به دل مردم بزنند، نه اینکه از مردم بخواهیم به ما مراجعه کنند. امروز فعالیت های تشکل های زنان در داخل سازمان دارالقران نیز در حال جدی شدن است. بخش تازه ای هم راه اندازی شده با عنوان تبلیغات نوین که قرار است پلتفرم هایی برای ارتباط با عموم جامعه داشته باشند و همه اینها ظرفیت های سازمان دارالقران است که برای توسعه امر به معروف می توان از آنها استفاده کرد.
وی افزود: ما باید نهادهایی مثل شهرداری را هم پای کار بیاوریم. در حال حاضر بخش مهمی از دغدغه های مردم معیشتی است و نارضایتی از برخی نهادها مثل شهرداری بالاست. امر به معروف هم فقط امر به معروف در حوزه حجاب نیست و در خیلی از موارد ما باید به مسئولانی که اهمال کارند تذکر بدهیم و امر به معروف در این حوزه را جدی بگیریم.
در پایان نشست هاشمی گلپایگانی گفت: بخشی از ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حوزه مطالبه گری از مسئولین فعال است که مردم هم نسبت به این موضوع اقبال می کنند. اگر مطالبه گری از مسئولین قرار باشد که در داخل محلات بروز و ظهور پیدا کند، این وظیفه قانونی ستاد است که موضوع را دنبال کند. تا امروز حدود ۱۵۰۰ گروه مطالبه گری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده که برای افزایش این تعداد هم ظرفیت هست و گروه های قرآنی در سطح محلات هم می توانند گروه امر به معروفی هم باشند.
وی افزود: اهمیت محله در این است که همه افراد هر جا که مشغول باشند در محله حضور دارند. اگر همه جا را رها کنیم و فقط محله را احیا کنیم همه اقشار مردم در محله هستند و همه جنبه ها در آنها تحت عنوان حکمرانی محله ای قابل اجرا است.
نظر شما