۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84322258
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۹ هزار فرصت شغلی در استان اردبیل ایجاد شد

اردبیل- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: بر اساس تایید مراجع رسمی ۹ هزار و ۱۶۲ فرصت شغلی با اقدام‌های صورت گرفته در یک سال گذشته در این استان در بخش صنعت ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، رامین صادقی روز شنبه در نشستی خبری تشریح کرد: سال جهش تولید هفت محور و ۴۰ برنامه در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود داشت که برش استانی آن با برگزاری نشست‌هایی مصوب شد که مهمترین آنها شامل احیای واحدهای راکد، تامین منابع مالی، تکمیل واحدهای ایجادی، افزایش صادرات، جایگزینی واردات با تولید داخل و ایجاد اشتغال بود.

وی افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، پیش‌تر تاثیر بخش خدمات در اشتغال استان اردبیل بیشتر بود و صنعت در نهایت تا ۲۴ درصد می‌رسید اما در سال جهش تولید این آمار به ۲۷.۹ درصد در ۶ ماهه نخست رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به صدور ۹۵۰ جواز تاسیس بیان کرد: این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ هزار میلیارد ریال و پیش‌بینی اشتغال ۱۵ هزار نفر است.

وی اضافه کرد: مهمترین بحثی که از چند سال گذشته وجود داشت، ۳۰۰ طرح صنعتی استان اردبیل وارد فاز عملیات اجرایی شده است و در ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

صادقی اظهار کرد: ۶۰۳ جواز تاسیس صادر شده بر اساس سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته در استان اردبیل داشتیم که ۳۶ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه سیمای استان اردبیل از گردشگری و کشاورزی به سمت صنعتی شدن می‌رود، یادآور شد: این استان در تولید شیرآلات، شمش و مقاطع فولادی، لاستیک و محصولات چوبی علاوه بر منطقه بخش قابل توجهی از نیاز کشور را نیز تامین می‌کند که با طرح‌های در دست اجرا این ظرفیت افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به احیای ۵۸ واحد به چرخه تولید افزود: این واحدها با ظرفیت اشتغال یک‌هزار و ۱۰۰ نفر ضمن تمهیداتی مانند پرداخت تسهیلات از محل اعتبار سفر مدیران عامل بانک‌ها، اعتبارات رونق تولید، صندوق توسعه و بند الف تبصره ۱۸ به میزان ۹ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال به چرخه فعالیت بازگشتند.

وی گفت: همچنین از محل افزایش ظرفیت تولید، ۴۰ واحد بین ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشتند که ۶۳۵ فرصت شغلی جدید ایجاد کرد.

صادقی اضافه کرد: تعمیق و افزایش ساخت داخل و جایگزینی با واردات از دیگر محورهای اساسی جهش تولید بود که در این راستا استان اردبیل با ۱۰۴ میلیون دلار صرفه‌جویی و تحقق ۵۲۰ درصدی هدف‌های تعیین شده، رتبه دوم کشوری را به دست آورد.

وی اظهار کرد: سهم اشتغال در بخش صنعت استان اردبیل سال ۲۵.۶ درصد بود که سال گذشته به ۲۷.۹ درصد افزایش یافت و با بهره‌برداری از ۱۵۰ واحد در سال ۱۴۰۰، از این نظر استان به متوسط کشوری خواهد رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اینکه ۲۱۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان اردبیل وجود دارد، تشریح کرد: پیش‌تر معدن‌های استان به مصالح ساختمانی مانند سنگ و مواد فلزی محدود بود اما با پیگیری پنج پهنه معدنی از سال ۹۸، ۱۲ پروانه اکتشاف صادر شده و اردبیل رتبه اول کشور را از این نظر دارد.

وی افزود: اکنون ۲ محدوده در مشگین‌شهر اکتشاف و تخمین ذخیره شده است و تا ۲ سال آینده آماده می‌شود؛ فاز مطالعه پهنه‌های قزل اوزن و کوثر نیز تمام شده و در مرحله حفاری است که در نهایت عناصری مانند سرب، مس و طلا از آنها قابل اکتشاف خواهد بود.

صادقی در مورد فعالیت مراکز تحقیق و توسعه نیز گفت: ۲۰ پروانه در این زمینه صادر شده است که ۷۰ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به صادرات ۲۷۱ میلیون دلار کالا از گمرکات استان اردبیل در سال گذشته بیان کرد: حجم صادرات از نظر ارزشی ۱۰۸ درصد افزایش داشت و ۶۳ درصد اقلام صادراتی را محصولات صنعتی شامل می‌شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به صدور ۲۱۵ فقره کارت بازرگانی اشاره و اضافه کرد: ۶۷.۴ میلیون دلار واردات نیز در سال گذشته داشتیم که از نظر ارزشی ۱۵ درصد افزایش یافت و بیشتر مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید بود.

وی تشریح کرد: برای سال ۱۴۰۰ نیز افزایش ظرفیت تولید ۴۵ واحد، صدور پروانه‌های بهره‌برداری، افزایش ۵۰ درصدی مواد اولیه پتروشیمی و ورق‌های فولادی در دستور کار خواهد بود.

صادقی یادآور شد: یک‌هزار و ۱۴۲ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذرای ۷۵۰ هزار میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال ۲۲ هزار نفر در استان اردبیل وجود دارد.

وی همچنین گفت: برای تشریح فعالیت‌های صورت گرفته، امیدآفرینی بین مردم، شفاف‌سازی موضوع اشتغال با اسناد و مدارک در قالب کتابچه‌ای مستندسازی شده است.

کتاب دستاوردهای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در سال جهش تولید (۱۳۹۹) در ادامه این نشست خبری رونمایی شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha