۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۵۸
کد خبر: 84325548
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 واکنش فعالان فضای مجازی عراق به حوادث کربلا

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۵۸
کد خبر: 84325548
 واکنش فعالان فضای مجازی عراق به حوادث کربلا

تهران - ایرنا - ترور ایهاب الوزنی فعال مدنی و از رهبران اعتراضات اجتماعی در کربلا و حادثه حمله به کنسولگری ایران در این شهر مقدس بازتاب گسترده ای در فضای مجازی عراق داشته است.

به گزارش ایرنا، ایهاب الوزنی فعال مدنی سرشناس و از مخالفان دولت عراق، روز یکشنبه در شهر کربلا به ضرب گلوله چند موتورسوار ناشناس در بیرون از خانه کشته شد. 
در پی این حادثه شامگاه یکشنبه شماری از معترضان عراقی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا حمله کردند و اتاقک و دیوار آن را به آتش کشیدند. 
این حوادث از همان نخستین ساعت های وقوع و همچنان بازتاب های گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی عراق داشته و بسیاری از فعالان این حوزه با محکوم کردن آن، از دولت خواسته اند که عاملان هر دو حادثه را شناسایی و مجازات‌ کند. 
از سوی دیگر فعالان شبکه های اجتماعی در عراق بر این باورند که حوادث کربلا سناریو پیچیده و طراحی شده از سوی عوامل سرویس های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا برای تخریب روابط و پیوندهای عمیق دولت و ملت های ایران و عراق است. 
« عزت‌ السابندر» سیاستمدار سرشناس عراقی در این باره با انتشار توئیتی نوشته است که تعرض به کنسولگری ایران در کربلا اقدامی محکوم و مذموم است. 
وی افزوده است که هویت عاملان این کار مشخص است این اقدام ها سبب می شود که عراق به میدان جنگ نیابتی تبدیل شود. 
«محمد العیسی» نویسنده و روزنامه نگار عراقی نیز نوشته است که نخستین و مهمترین متهم ترور ایهاب الوزنی، سازمان جاسوسی اسراییل (موساد) است که در این شرایط بیشترین بهره برداری را از آن می کند.
وی گفته است که رژیم صهیونیستی از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر وین به شدت خشمگین بوده و با دست زدن به این جنایت ها درصدد بر هم زدن اوضاع است.
این روزنامه نگار عراقی افزوده که رژیم صهیونیستی گمان می کند با دست زدن به این گونه عملیات ترور در کشورهایی که نظام سیاسی آن نزدیک به ایران است، می تواند بر روند مذاکرات هسته ای در وین اثر بگذارد.
 در این میان بسیاری از تحلیلگران عراقی معتقدند که موساد  توانسته است از طریق برخی عوامل مزدور بومی و همچنین آمریکایی ها در نفوذ به جامعه عراق حوادث ترور و برخی ناآرامی های اخیر این کشور را طراحی و اجرا کند. 
در همین پیوند، «سمیر عبید» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی و راهبردی عراق می گوید که ترور ایهاب الوزنی، فعال اجتماعی در کربلا و ترور یک فعال دیگر در بصره، آغاز یک سریال مجرمانه  است که زمینه را برای حادثه بزرگ تر آماده می کند. 
وی افزوده است که هدف از این اقدام ها هم این است که نگاه ها از آنچه در مسجد الاقصی در حال رخ دادن است و نیز از هرج و مرج سیاسی در اسرائیل بازداشته شود و توجه رسانه ها متوجه ایران شود. همزمان با این ماجرا نمایش کشتی سلاح نیز در دریای عرب اجرا شده است. 
عبید همچنین در کنایه به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نوشت که گفتمان آشتی شما در قبال ایران، سوریه و عراق که ما دو روز قبل خوشحالی خود را در خصوص آن ابراز داشتیم، تنها سه روز دوام داشت!
این تحلیلگر عراق آورده است که دلیلی ندارد که نشان دهید عربستان سعودی گفتمان فرقه گرایانه خود را تغییر نداده است. 
آیا شما کانال العبریه! ببخشید العربیه/ الحدث خود را می بینید که چگونه از کربلا به فتنه دامن می زند؟ چرا در مقابل جنایات صهیونیست ها در مسجد الاقصی سکوت پیشه کرده اید؟
«نعیم العبودی» نماینده مجلس عراق هم در توییتر نوشت که پشت هر ماجرایی کسانی هستند که سود می برند. 
وی افزوده است که وقتی حوادث کنار هم قرار داده می شوند، نشانه های توطئه هم آشکار می شود. 
این نماینده مجلس عراق ادامه داده که برخی از شخصیت ها درخواست حمل سلاح و روی آوردن به خشونت را مطرح کرده اند. همزمان ترورها انجام شده و مطالبی در باره تحریم انتخابات مطرح می شود که هدف آن ایجاد هرج و مرج است. آنچه که ما باید انجام دهیم، همکاری با یکدیگر برای ناکام گذاشتن این توطئه و برخورد با کسانی است که در آن دست دارند. 
«حیدر القریشی» فعال توییتری عراقی نیز معتقد است که ترورهای کربلا و دیوانیه و حادثه حمله به کنسولگری ایران در کربلا از سوی گروه های آشوبگر «جوکری» وابسته و مزدور  سفارت های آمریکا و انگلیس و دستگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی انجام شده است. 
وی با انتشار توییتی نوشت که پس از آن که گروه های جوکری اکتبری که با سفارت آمریکا در ارتباط هستند، طرفداران خود را به حمل سلاح تحریک و تشویق کردند، عملیات ترور انجام شد.
«عبدالله فتاح» فعال توییتری عراقی نیز با اشاره به حوادث  کربلا و حمله به کنسولگری ایران تاکید کرده است که دولت تمام کوشش خود را برای مقابله با معترضان  که قراردادهای کار آنها در ادارات فسخ شده است را به کار گرفت. اما در مورد اکتبری ها (معترضان خیابانی و آشوبگران) که از حد خود فراتر رفته و یک کنسولگری و خیابان ها را به آتش کشیده اند، حرکتی انجام نمی دهد.
این در حالی است که همین گروه ها پیشتر هم به مکان های مقدس توهین کرده و حرمت آن را شکسته بودند.  
«عماد المسافر» پژوهشگر مسائل سیاسی عراق نیز درباره نقش جریان های همسو با اسرائیل در حوادث اخیر عراق در توییتر نوشت که موضع نیروهای مردمی و گروه های مقاومت به مناسبت روز قدس و مخالفت شدید با رژیم صهیونیستی، خشم طرفداران عادی سازی روابط با این رژیم را در پی داشته است. 
وی افزوده است که واکنش آنها ترور یک فعال مدنی در کربلا و متهم کردن نیروهای مقاومت بود تا اینکه فضایی از هرج و مرج که خواسته آمریکا و عناصر آن را به وجود آورند. 
«نجاح محمد علی» کارشناس سیاسی سرشناس و فعال رسانه ای عراقی نیز نوشته است که حمله آشوبگران به کنسولگری ایران در کربلا درحالی صورت می‌پذیرد که این کنسولگری عصر همان روز ترور ایهاب الوزنی را محکوم کرده بود.
وی افزوده است که برخی فعالان مرتبط به سفارت‌های محور آمریکایی- صهیونیستی تلاش دارند فضای عراق را با نزدیک شدن به انتخابات به سمت تنش و بحران هدایت کنند. 
در همین راستا، «محسد جمال الدین» فعال رسانه ای عراقی نوشته است که حمله به کنسولگری ایران در کربلا و تلاش برای  آتش زدن آن ارتباطی با انقلاب، اعتراضات و خواسته ها و مطالبات مردمی (آب، برق و خدمات دیگر) ندارد. 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha