۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۸
کد خبر: 84329507
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی آمریکایی‌ها از افزایش بهای کالا و تورم

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۸
کد خبر: 84329507
نگرانی آمریکایی‌ها از افزایش بهای کالا و تورم

تهران- ایرنا- بررسی ها نشان می دهد که مردم آمریکا به طور فزاینده‌ای نگران افزایش بهای کالاها و تورم در این کشور همزمان با ازسرگیری نسبی فعالیت‌های عادی اقتصادی پس از چالشهای دوران کرونا هستند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، نگرانی از افزایش تورم در آمریکا بر فعالیت های روزانه مصرف‌کنندگان این کشور و تصورات آنها از آینده وضعیت اقتصادی سایه افکنده است.

پیش از این بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد، همانطور که اقتصاد در روند بهبود قرار گرفته است، رشد کوتاه مدت قیمت ها را پیش‌بینی می‌کند.

بررسی دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که نگرانی مصرف‌کنندگان در آمریکا نسبت به وضعیت قیمت ها افزایش یافته و دیدگاه مثبت آنها در قبال شرایط اقتصادی کنونی و آینده تضعیف شده است.

نگرانی از افزایش تورم و بهای قیمت ها در میان مصرف کنندگان آمریکایی به رغم واکسیناسیون در این کشور و قرار گرفتن اقتصاد در مسیر بهبودی بوده که تعجب برانگیز است.

توماس سیمونز یک اقتصاددان در این زمینه گفت: مصرف کنندگان  تورم را احساس می کنند و نگران هستند دوره چند دهه‌ای تورم پایین که تجربه کرده ایم به پایان رسیده است.

اطلاعات جدید منتشر شده نشان می دهد که بهای اقلام مصرفی در  ۱۲ ماه منتهی گذشته به آوریل ۴.۲ درصد افزایش داشته که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ می باشد. این افزایش بهای اقلام مصرفی نگرانی هایی را ایجاد کرده مبنی بر اینکه همزمان با افزایش فعالیتها، اقتصاد آمریکا بیش از حد گرم شده است.

جیمز نایتلی یک اقتصاددان دیگر نیز معتقد است که اختلال اخیر در فعالیت خط لوله انتقال سوخت در آمریکا به دلیل حمله سایبری و به دنبال ان افزایش بهای سوخت و همچنین نگرانی از وضعیت سوخت در این نگرانی مصرف کنندگان دخیل بوده است.

بانک مرکزی آمریکا بارها اعلام کرده که هرگونه افزایش تورم موقتی خواهد بود اگرچه افزایش بهای اقلام چالشی برای سیاستگذاران همزمان با تلاش آنها برای احیای اقتصاد با محرک های مالی و پولی گسترده محسوب می شود.

فروش در مراکز لباس، کالاهای ورزشی، اسباب بازی، کتاب و فروش های آن لاین همگی طی ماه گذشته کاهش داشته اما خرید خودرو، قطعات ماشین و وسایل الکترونیکی افزایش یافته که نشان می دهد هزینه ها از اقلام به خدمات سوق پیدا کرده است.

براساس آمارهای ارائه شده، با احتساب بیش از یک سوم افزایش قیمت کلی، شاخص خودروهای دست دوم و کامیون ها در آوریل نسبت به مارس ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است که این رقم بزرگترین افزایش یک ماهه قیمت از سال ۱۹۵۳ (آغاز به کار دفتر مرکز آمارها در ایالات متحده) تاکنون بوده است.

با گذشت بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در سطح جهانی و به زانو در آمدن بخش های مختلف اقتصادی، اکنون شهروندان آمریکایی تورمی را که سال ها تجربه نکرده بودند، با افزایش قیمت ها احساس می کنند، به گفته مقام خزانه داری آمریکا خروج از معضل اقتصادی حداقل یکسال زمان خواهد برد.

برخی از شهروندان آمریکایی، با اشاره به وضعیت دشوار اقتصادی بوجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، گفته اند که مدتی است از مواد غذایی یخ زده و ارزان تر به جای مواد غذایی تازه استفاده می کنند

وال استریت ژورنال نیز پیشتر گزارش داده بود: بهای بسیاری از کالاها و محصولات مانند بهای نفت، محصولات اولیه کشاورزی، غلات و دیگر اقلام پایه در آمریکا رو به فزونی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha