۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۳۵
کد خبرنگار: 2520
کد خبر: 84334758
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیوند سلامت و مشارکت مردم در انتخابات

تهران- ایرنا- داده کاوی ایرنا نشان می‌دهد که سخنان تازه رئیس جمهوری درباره ضرورت پرهیز سیاسیون از وارد کردن سلامت مردم در مناقشات سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی، بازتاب زیادی در فضای مجازی داشته است.

به گزارش گروه داده کاوی ایرنا، فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله حدود یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت تا ۱۱ صبح چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و سخنان رئیس جمهوری درباره سلامت مردم

سخنان مهم رئیس جمهوری در جلسه ستاد مقابله با کرونا در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان برگزاری انتخابات، در صدر اخبار پربازدید تلگرامی قرار گرفت. یک کانال تلگرامی در بازنشر اظهارات دکتر روحانی در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا نوشت: دستورالعمل تدوین شده در مورد پروتکل‌های بهداشتی انتخابات، با جدیت و قاطعیت اجرا شود. تضمین سلامت مردم در انتخابات نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم خواهد داشت. جناح‌های سیاسی و نامزدها از سیاسی کردن کرونا پرهیز کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در صدر برنامه‌های انتخاباتی خود قرار دهند. سلامت مردم را وارد مناقشات سیاسی نکنیم.

پیوند سلامت و مشارکت مردم در انتخابات

سخنان علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در خصوص شائبه مشارکت دولتمردان در فعالیت های انتخاباتی بازتاب زیادی در فضای مجازی پیدا کرد. یک کانال تلگرامی در این باره از قول وی آورد: از رسانه‌ها می‌خواهیم اصل بی‌طرفی را در انتخابات رعایت کنند متاسفانه سابقه خوبی در این زمینه وجود ندارد. هیچ جلسه‌ای درخصوص اینکه چه کسی از طرف دولت نامزد شود وجود نداشته است. هدف ما فقط مشارکت حداکثری است. هر نامزدی نقد غیر منصفانه‌ای به دولت داشته باشد ما این حق را برای خود قائلیم که پاسخ دهیم. هیچگونه تصمیم تشکیلاتی برای حضور اعضای دولت در انتخابات وجود نداشته. نه این افراد خود را نماینده دولت می‌دانند نه کسی آنها را نماینده کرده است.

یک کانال تلگرامی در بازنشر تحلیل غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص مشارکت در انتخابات و آرایش سیاسی جریانات سیاسی نوشت: چند ضلعی اصولگرایی «رئیسی- لاریجانی- رضایی» داریم. اگر عواملی ایجاد شود که آرای خاکستری از کف کنده شوند و به بالا بیایند، به سبد یکی از دو جناح که حتما اصلاح طلب‌ها هستند اضافه خواهد شد. آرای خاکستری متعلق به اصلاح‌طلبان است.

یک کانال تلگرامی اصولگرا بخشی از یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی در انتقاد از فعالیت های انتخاباتی و لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی را چنین بازنشر داد: تفاوت این دوره با دوره‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری اینست که شگردهای رایج در فضای مجازی اوج بیشتری گرفته و امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار نامزدهای ریاست جمهوری و هواداران آنان قرار می‌دهد. آنها از هم‌اکنون جنگ تبلیغاتی علیه همدیگر را آغاز کردند.

کانال تلگرامی مهر با بیان اینکه «هیچ فردی به ریاست ستاد آیت‌الله رئیسی منصوب نشده است» به نقل از یک منبع نزدیک به رئیسی نوشت: خبر انتصاب «علی نیکزاد» به عنوان هماهنگ کننده ستادهای مردمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را برخی رسانه‌ها در فضای مجازی با استناد به متن حکم آقای نیکزاد در انتخاب قبلی ریاست‌جمهوری در سال ۹۶ منتشر و مطابق آن مأموریت‌هایی را در انتخابات سال ۱۴۰۰ برای او پیش‌بینی کردند. به گفته این منبع مطلع، آقای رئیسی به هواداران و حامیان خود تاکید داشته که تا زمان اعلام صلاحیت‌ها از جانب شورای نگهبان و آغاز تبلیغات انتخاباتی، هیچ انتصاب و فعالیتی در قالب ستادها انجام نپذیرد.

کانال خبرگزاری تسنیم در باره خروجی نشست مشترک شورای وحدت و شورای ائتلاف به عنوان ۲ نهاد اصلی اجماع ساز در میان اصولگرایان نوشت: در راستای ارتقای زمینه‌های وحدت و همگرایی بین نیروهای ارزشی و انقلابی، نمایندگان شورای وحدت و شورای ائتلاف صبح امروز جلسه مشترکی برگزار کردند. منوچهر متکی: در این جلسه، طرفین بر حمایت همه جانبه و مشترک از کاندیداتوری آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند. همچنین برای ارائه لیست واحد و مشترک برای شورای شهر تهران مقرر شد پیشنهادات مطرح شده در سریع‌ترین زمان بررسی و نتیجه نهایی برای عموم شهروندان عزیز تهرانی اعلام گردد.

یک کانال تلگرامی اصولگرا با بازتاب سخنان یک فعال سیاسی اصلاح طلب با عنوان «شاخصه های حزب کارگزاران برای معرفی نامزد خود در انتخابات» از قول  محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران نوشت: حزب کارگزاران، برای معرفی نامزد مورد نظر خود در انتخابات ریاست‌جمهوری پنج ملاحظه جدی را مدنظر داشته و دارد؛ اول اینکه آن فرد برگزیده واجد صلاحیت‌های کافی و کفایت‌های حرفه‌ای لازم برای مدیریت کلان نظام اجرایی و در یک کلام مدیر و مدبر باشد. دیگر آنکه بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. سوم اینکه با رای منفی کمتری در جامعه مخاطب مواجه باشد. چهارم اینکه مورد اجماع اصلاح‌طلبان باشد و در نهایت در اعتمادسازی با رهبری برای مدیریت و هدایت کشور و عبور ملت از تنگناهای روزگار توانمند باشد.

کانال خبرگزاری ایرنا خبر تعیین اعضای شورای سیاست‌گذاری ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری را چنین انتشار داد: در شورای سیاست‌گذاری ستاد انتخاباتی جهانگیری، حسین مرعشی به عنوان رئیس، شهیندخت مولاوردی نایب رییس، رضا ویسه مدیر اجرایی و فاطمه پهلوانی دبیر شورا انتخاب شدند.

ایرنا در پرونده ویژه انتخابات ۱۴۰۰ به انتشار سوابق ادوار انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و با ارائه نتیجه آرای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتشار پوستری میزان آرای نامزدها در دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نامزدهای مختلف را مقایسه کرد:

پیوند سلامت و مشارکت مردم در انتخابات

توییتر و واکنش سخنگوی شورای نگهبان به شایعات فضای مجازی

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در باره شایعات روزهای اخیر در فضای مجازی توییت زد: این روزها اخبار جعلی پیرامون بررسی صلاحیت‌ها زیاد منتشر می شود. برخی با گمانه زنی، برخی با خبر محرمانه، و برخی نیز با استناد به منابع آگاه و موثق! به این شایعات دامن می زنند. در این میان عده ای هم با تهدید شورای نگهبان سعی می کنند دمی خوش باشند! #انتخابات_۱۴۰۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha