۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۳۲
کد خبر: 84334940
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کنفرانس «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با بیماری کرونا» در قم آغاز شد

قم-ایرنا- کنفرانس بین المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با بیماری کرونا» روز چهارشنبه با سخنرانی اندیشمندانی از ایران و ۸ کشور جهان در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در قم آغاز شد و فردا به کار خود پایان می دهد.

دبیر کنفرانس بین المللی رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با بیماری کرونا اظهار داشت: این ویروس تاکنون افزون بر ۱۵۰ میلیون تن مبتلا و ۳ میلیون قربانی برجای گذاشته است و باید برای کاهش آسیب های روانشناسی و معنوی این ویروس از رویکرد و ظرفیت های علوم و دانش های میان رشته ای استفاده کنیم.

حجت الاسلام مسعود آذربایجانی تاکید کرد: استخراج، تبیین، تضارب و ساماندهی اندیشه های علمی و ژرف در ابعاد مختلف در مواجهه با ویروس کرونا می تواند برون‌رفت بهتر و صحیح تری در برابر این بیماری داشته باشد و آسیب های روانی، اجتماعی، اقتصادی ناشی از این بیماری را در وضعیت مطلوب تری کنترل کند.

به باور وی، رویکرد میان رشته ای و استفاده از ظرفیت های معنوی این کنفرانس می تواند کمک شایانی به بیماران درگیر این ویروس در مواجهه با بلاهای طبیعی و غیرطبیعی داشته باشد.

دبیر کنفرانس بین المللی رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا اضافه کرد: شیوع کرونا همچنین در مساله فلسفی الهی نیز پرسش هایی برای مردم بوجود آورده که لازم است اندیشمندان در رابطه با پیامدهای کرونا در رابطه با اموری الهی ورود جدی تری کنند.

وی با اشاره به اینکه که ۱۲۰ چکیده مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که ۹۰ مقاله از این بین حائز ویژگی های لازم شده است، گفت: روانشناسی، فلسفه و کلام و علوم اجتماعی سه محور اصلی این کنفرانس است.

آذربایجانی مباحث مربوط به محور روانشناسی کنفرانس بین المللی رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا را مورد توجه قرار داد و گفت: سلامت معنوی در کرونا، مراقبت معنوی در برابر این ویروس، درمان‌گری معنوی در کرونا، مداخله معنوی در مواجهه با کووید۱۹، سبک های مقابله ای با این ویروس، سوگ ابراز نشده و کرونا و رشد معنوی بعد از ضربه، محورهای این بخش است.

به گفته وی، مبانی فلسفی و کلامی مواجهه با کرونا، رهیافت معنوی با کرونا در حکمت اسلامی، سنجش مفاهیم الهیاتی معاصر در مواجهه با کرونا و پاسخ های الهیاتی در مواجهه با کرونا موضوعات مربوطه به بخش فلسفه و کلام این کنفرانس است.

وی ادامه داد: بررسی میان فرهنگی زیست فرهنگی در مواجهه با کرونا، تبیین های اجتماعی معنوی در مواجهه با کرونا، آسیب های ناشی از کرونا و مواجهه معنوی با کووید۱۹، تحلیل آسیب های معنوی مواجهه با کرونا از منظر جامعه شناسی، تبیین سرمایه فرهنگی و معنوی جامعه بعد از شیوع کرونا موضوعات محور علوم اجتماعی این کنفرانس بین المللی خواهد بود.

آذربایجانی با بیان اینکه نهادها و مراکز علمی متعدد داخلی در این همایش همکاری خواهند داشت، گفت: در بخش بین الملل این کنفرانس ۹ نفر از اندیشمندان بنام از کشورهای مختلف دنیا مباحث خود را در رابطه با رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا ارائه خواهند کرد.

وی اظهار داشت: مجموعه چکیده مقالات و مقالات به صورت کامل برای استفاده کاربردی توسط عموم مردم و نهادهای تخصصی و درگیر با کووید۱۹ مهمترین خروجی این کنفرانس است که می تواند به بسیاری از پرسش های الهیاتی، روانشناختی و اجتماعی جامعه در برابر ویروس کرونا پاسخ دهد.

متون دینی برخورد فعالانه با بیماری دارد

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این کنفرانس با اشاره به ظرفیت های معنویت شیعی برای جلوگیری از تبدیل بحران کرونا به عاملی عرفی ساز، بیان کرد: تعطیلی آیین و مناسک مذهبی، هجمه های وارد شده به روحانیت، تردید در دینداری و غیره از مصادیق عرفی سازی دینداری همزمان با شیوع کرونا در ایران بود.

حجت الاسلام حسین بستان ادامه داد: در کنار بحران های اجتماعی ناشی از کرونا برخی تصمیم سازی های سیاسی و مدیریتی نیز در تضعیف دینداری در جامعه موثر بوده است.

به باور وی، وجود رویکرد خداگرایانه، نگاه آخرت گرایانه، رویکرد جمع گرایانه، رویکرد عقل گرایانه، نگاه این جهانی به بحران کرونا، رویکرد منجی گرایانه، برخوداری از نهاد مردمی روحانیت و برخوداری از اماکن مقدس از ظرفیت های معنویت شیعی بود که در مجموع از تضعیف و عرفی سازی دین در بحران کرونا جلوگیری کرد.

بستان عنوان کرد: معنویت و منطق شیعه، برای شرور و درد و رنج های انسان نگاه عقلانه داشته و توجیهات منطقی برای شیوع آنها ارائه می دهد که به تقویت جنبه دینداری کمک می کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ظرفیت های غنی معنوی در مذهب شیعه بستری به وجود می آورد که اجازه نمی دهد ارتباط انسان بصورت کلی از خدا و باورهای معنوی منقطع شود.

بی نظمی ویژگی بارز کروناست

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز با اشاره به بحران کرونا از نظر جامعه شناسی ادیان، اظهار داشت: ویروس کرونا در نوع خود یک بحران اجتماعی بود و بسیاری از سازوکارهای درمانی، مدیریتی و تصمیم گیری ها را با اختلال و ابهام روبه رو کرده بود.

مجید کافی عنوان کرد: ایجاد اختلال در کسب و کار، محدودیت های سفر، بی نظمی در آموزش و غیره از مصادیق بارز وجود بحران بی نظمی در دوران کرونا بوده است.

به گفته وی، اختلال‌های کارکردی در مباحث مختلف زندگی اجتماعی و عدم تصمیم گیری به موقع مسئولان در بحران کرونا از نمونه های وجود اختلالات اجتماعی از زمان شیوع ویروس کووید۱۹ بوده است.

کافی تاکید کرد: بحران کرونا بار دیگر جنبه معنویت خواهی بشر را تقویت کرد و نشان داد که پاسخ های غیر دینی و الهی نمی تواند انسان را در برابر چنین بحران هایی به آرامش برساند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: با جمع آوری داده هایی از ادیان مختلف به ویژه ادیان الهی ثابت شده که شرور و رنج های انسان دارای عوامل طبیعی و دائمی جهان است که قابل کنترل است و درد و رنج باعث اختلال در معنابخشی به زندگی انسان و توجه بیشتر به مساله دینداری می شود.

تحریم، مدیریت کرونا در ایران را دشوار کرده است

پروفسور برایان اس.ترنر از اندیشمندانی اهل انگلیس نیز در این کنفرانس، اظهار داشت: قرن بیستم قرن فاجعه نظامی برای بشریت بود و دنیا تقابل های نظامی مرگباری را تجربه کرد.

وی خاطرنشان کرد: در قرون گذشته فجایع بشری بیشتر از نوع بلایای طبیعی مانند زلزله و غیره بود و گاهی یک بیماری مانند طاعون در آن رخ می داد اما اغلب فجایع از نوع طبیعی آن بوده است.

به باور وی، در رابطه با کرونا در نهایت شبکه بهداشت و درمان پیروز خواهد شد و پیش شرط پیروزی بر این بیماری نیز وحدت کارکردی بین کشورهای دنیا است.

به گفته وی، ایران از نظر ابتلا به کرونا جزو بدترین کشورهای دنیا است و میزان مرگ و میر در این کشور بشدت زیاد است که یکی از مهمترین عوامل آن تحریم های اقتصادی آمریکا و جلوگیری از ورود ارز و دارو به این کشور است.

اس.ترنر یادآور شد: یکی از مسائلی که امروز ذهن مردم جهان را درگیر خود کرده مبحث عدل الهی در رابطه با شیوع این بیماری است و گاهی برخی افراد این بیماری را مصداق خشم الهی می دانند و جمعی نیز آن را به کشورهایی مانند چین و آمریکا منتسب می کنند.

وی اظهار کرد: علم به مثابه یک چراغ همیشه راهشگا بوده اما علم بدون مذهب و معناگرایی نمی تواند روح و فطرت بشر را به صورت کامل ارضا کند و امروزه ما در دانشگاه آکسفورد در صدد این هستیم تا وارد فرآیندهای جدیدی از رهیافت های دینی و پیشرفت های علمی شویم.

اس.ترنر خاطرنشان کرد: انسان برای آرامش در زندگی باید به دنبال معنا باشد و برای رسیدن به این منظور باید تمام اندیشمندان رشته های علمی اندیشه ها و افکار خود را به تضارب بگذارند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha