به گزارش روزچهارشنبه وزارت آموزشو پرورش، مهراله رخشانیمهر در جلسه امضای تفاهمنامه همکاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ را به نام مدارس عشایری نامگذاری کرده ایم و هدفگذاری ما، حلوفصل وضعیت این مدارس است که امیدواریم بهواسطه این تفاهمنامه همکاری بتوانیم زودتر اهداف این بخش را محقق سازیم.
وی به وضعیت مدارس ابتدایی عشایری اشاره کرد و ادامه داد: در بحث مدارس عشایری باید درباره دورههای آموزشی به تفکیک صحبت کنیم. در مورد مقطع ابتدایی باید دسترسی دانشآموزان را به مدرسه فراهم کنیم که پیش از این همیشه استفاده از کانکس در دستور کار آموزشوپرورش بوده است.
رخشانیمهر بابیان این که مشکل ما در مناطق عشایری وجود مدارس سنگی است، افزود: در برخی مناطق عشایری، در ساخت مدرسه از سنگ بهعنوان مصالح غالب منطقه استفادهشده است.
وی توضیح داد: در این مناطق، امکان جابجایی مصالح فراهم نیست و برای حمل کانکس نیز مجبوریم برای فراهم کردن امکانات از بالگرد استفاده کنیم اما درهرحال سعی شده است برای دوره ابتدایی از هر روشی استفاده شود تا امکانات لازم را فراهم کنیم.
معاون عمرانی وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر این که باید مسئله مدارس سنگی را حل کنیم، افزود: ۴ هزار مدرسه سنگی در مناطق عشایری داریم که عمدتاً در خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی پراکنده است.
وی ادامه داد: برآورد اعتبار برای این موضوع حدود ۴ هزار میلیارد تومان است تا برای ساخت مدارس یک تا سه کلاسه اقدام شود.
رخشانیمهر همچنین درباره مدارس دوره اول و دوم متوسطه عشایری گفت: پیشنهاد ما در این دورههای تحصیلی، خوابگاه شبانهروزی است؛ عمدتاً در استان هایی مانند؛ سیستان و بلوچستان ناچاریم که از مدارس شبانهروزی استفاده کنیم.
به گزارش ایرنا، تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و سازمان امور عشایر ایران با هدف ساماندهی مدارس و ساخت مدارس ایمن در مناطق عشایری امروز امضا شد.
از جمله وظایف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران، تدوین برنامه دو ساله برای ساخت، نوسازی و تجهیز مدارس موجود و مورد نیاز در مناطق عشایری، ساخت و تجهیز مدارس جدید مورد نیاز مناطق عشایری به صورت ساختمان یا کانکس با سازههای مناسب و استاندارد و با استفاده از تکنولوژی ها و روشهای نوین، متناسب با موقعیت جغرافیایی و نیاز منطقه، تجهیز مدارس موجود در مناطق عشایری، استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس موجود در مناطق عشایری، برنامهریزی برای گسترش و ساخت مدارس شبانهروزی ویژه دانشآموزان در کانونها و مناطق عشایری با تراکم جمعیتی بالا و شناسایی خیرین مدرسه ساز بومی، استانی و ملی برای همکاری در جهت کمک به ساخت و تجهیز مدارس مورد نیاز در مناطق عشایری است.
از وظایف سازمان امور عشایر ایران هم میتوان به در اختیار قرار دادن آمار و اطلاعات پراکنش جامعه عشایری به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، شناسایی، نیازسنجی و معرفی مناطق نیازمند ساخت و تجهیز مدارس با همکاری دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور، همکاری در شناسایی و اهدای زمین جهت ساخت مدارس از طریق ارتباط با خبرگان و متنفذین عشایری، مشارکت و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها برای تأمین و تجهیز مدارس مناطق استقرار جامعه عشایری، معرفی مناطق و کانون های پرجمعیت عشایری برای ساخت مدارس شبانه روزی، تأمین آب شرب برای مدارس عشایری نیازمند و تجهیز مدارس عشایری فاقد برق شهری به پنل های خورشیدی اشاره کرد.
نظر شما