علیرضا کمرئی روز پنجشنبه در ششمین سمپوزیوم ژنتیک و سلول های بنیادی با رویکرد ژن درمانی دربخش دانش آموزی که دربستر شبکه آموزشی شاد در البرز برگزار شد،افزود: به دنبال هدایت دانش آموزان علاقه مند دراین بخش مهم هستیم تا دانش آموزان فعالیت دراین رشته را به عنوان هدف اصلی در آینده مد نظر قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه علوم و فناوری سلول های بنیادی و پزشکی باز ساختی دراقتصاد و سلامت جامعه از یک سو و ظرفیت های موجود در دانش آموزان که از امیدهای آینده برای پیشرفت کشور می باشند از سوی دیگر،ترویج و آموزش این حوزه در بین دانش آموزان و شناسایی دانش آموزان مستعد امری ضروری به نظر می رسد.
کمرئی از تربیت علمی و فناورانه به عنوان یکی ازساحت های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یاد کرد و توازن درتربیت دانش آموزان را بخش مهمی از فلسفه وجودی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور برشمرد.
وی بیان داشت: با توجه به اهداف خرد و کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص شناسایی وپرورش استعداد دانش آموزان به عنوان سرمایه های ارزشمند کشور و تحقق اهداف و راهبردهای تعیین شده درسند ملی علوم و فناوری سلولهای بنیادی، وزارت آموزش و پرورش وستاد علوم و فناوری سلولهای بنیادی درتعاملی هدفمند دراین مسیر گام برمی دارند.
کمرئی یادآورشد: دراین راه مهم با همدلی و هماهنگی کامل برای شناسایی، هدایت و تربیت صحیح دانش آموزان مستعد و با انگیزه به منظور رصد نیروی انسانی مورد نیاز در آینده برنامه ریزی شده است.
وی تصریح کرد: سرمایه گذاری برای کشف و پرورش استعدادها در حوزه دانش آموزی نشان از دوراندیشی و آینده نگری جامعه دارد زیرا نتیجه مسلم آن پرشدن ذخایرعلمی کشور و دراین زمینه شکوفایی علمی و عملی دانش موضوعی، سلول های بنیادی در کشوراست.
وی با بیان اینکه توانایی منحصر به فرد سلولهای بنیادی، این سلولها امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی است،اضافه کرد: هم چنین تحقیقات دراین زمینه دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام از یک سلول منفرد افزایش داده و مهم تر آنکه به فهم مکانیزم جایگزینی سلولهای سالم با سلولهای آسیب دیده کمک کرده است.
وی عنوان کرد: این علم کاربردی دردنیا اکنون به یکی ازعلوم پیشرو تبدیل شده است و زمینه رقابتی فشرده بین کشورها دراین حوزه فناورانه را بوجود آورده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علوم و فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از طریق ژن درمانی، طی سال های اخیر رشد چشمگیری در دنیا پیدا کرده است و یافته های مطالعات آینده پژوهانه نشان می دهد در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده این حیطه از دانش، جایگاه ویژه ای در طب پیدا خواهد کرد و قطعاً ارزش اقتصادی آن نیز روز به روز افزایش می یابد.
وی گفت: توسعه این علم موجی از امید را در جوامع، به خصوص در میان بیماران که امروز بیماری آن ها لاعلاج شناخته می شود،پدید خواهد آورد.
کمرئی یادآورشد: خوشبختانه کشور ما طی ۱۰ سال گذشته تجربه مطلوبی در این زمینه داشته و توانسته است در سطح مرزهای دانش حرکت و به دانش پایه این حوزه دست پیدا کند و در این زمینه قطب کشوری و اولین آزمایشگاه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانش آموزی در سال ۹۴ در پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرای ناحیه چهار کرج، استان البرز کار خود را شروع کرد.
وی گفت: این پروژه مهم تا کنون در استان های آذربایجان غربی، خراسان شمالی، فارس وکرمان به بهره برداری رسیده است و در ۲ استان دیگر نیزمراحل پایانی آماده سازی آزمایشگاه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را طی می کند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: اختصاص بخشی از برنامه این سمپوزیوم به دانش آموزان نیز به دنبال برنامه ها و اهداف قبلی صورت گرفته است و شمه ای از ظرفیت دانش آموزان را به نمایش می گذارد.
وی بیان داشت: حضور پررنگ نوجوانان در بخش دانش آموزی این نوید را می دهد که در آینده دانشمندانی بزرگ در کشورمان داشته باشیم و قطعا در سال های آینده شاهد دستاوردهای بزرگی درجشنواره های دانش آموزی خواهیم بود که این مهم نیاز به سوق دادن جوانان به سمت فناوری و تجاری سازی دارد تا این علم را به عمل تبدیل کنیم.
کمرئی کارآفرینی علمی را یک میدان جدید درحال ظهور درجهان علم دانست و اضافه کرد: ما به شدت نیازمند ایجاد و مدیریت محیط هایی برای حمایت فعال از بهره برداری و انتقال دانش هستیم.
وی با بیان اینکه باید مسیرمان را به طرف کارآفرینی تغییر دهیم و بویژه رشته هایی را که مزیت رقابتی در آن ها داریم را تقویت کنیم،عنوان کرد: خوشبختانه در حیطه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی این موقعیت برای کشورما ایجاد شده است و دانشمندان ما می توانند با رساندن این فرآیندها به کارآفرینی و تجاری سازی نقش مهمی در بازار جهانی آینده داشته باشند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کسی چه می داند؟ شاید نتیجه سرمایه گذاری امروز ما درحوزه دانش آموزی و توسعه فناوری های جدید به زودی به شکل گیری دیدگاه های جدید در درک تقسیم سلولی و کنترل آن ها با هدف جلوگیری از بروز ناهنجارهای ژنتیکی با درمان های توسعه یافته، در زمینه پزشکی بازساختی و تحقق آن ختم شود، تاکید کرد: ما به امید آینده ای روشن برای کشورمان به توسعه همکاری های خود با ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در بستر پژوهش سراهای دانش آموزی چشم دوخته ایم و به معجزه باور، ایمانی راسخ داریم.
نظر شما