روزنامه‌نگار مصری: اسرائیل در ورطه نابودی قرار گرفته است

تهران - ایرنا - «محمد سعید ادریس» روزنامه‌نگار مصری امروز (پنجشنبه) در مقاله‌ای در روزنامه «اهرام» به تحلیل وقایع اخیر در فلسطین پرداخت و نوشت که رژیم صهیونیستی که با هدف جاه‌طلبانه به دنبال غصب کردن قدس و فلسطین بود با واکنش مقاومت در ورطه نابودی قرار گرفته است.

ادریس در این مقاله افزود: نزدیک به ۱۰ سال می‌گذرد که «بنیامین نتانیاهو» به عنوان رئیس کابینه با شعار دروغین «معادله جدید امنیتی» تلاش دارد تا بگوید، رژیم اسرائیل می‌تواند امنیت داشته باشد، بدون اینکه هیچ امتیازی به فلسطنیان بدهد. وی در سخنرانیهای سیاسی خود به بیان عقاید و اعتقادات راست‌گرایانه افراطی این رژیم پرداخت و اسرائیل را به عنوان یک اشغالگر قدس شرقی و کرانه باختری رد کرد و آن را سرزمین خود نامید و جنگهای ۱۹۴۸ را جنگ آزادی سرزمین به تعبیر او اسرائیل از عرب‌ها عنوان کرد.

روزنامه نگار مصری اضافه کرد: نتانیاهو این سخن خود را به قانون «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) که تمام سرزمین‌های گسترش یافته از رود اردن در شرق تا سواحل مدیترانه در غرب  را سرزمین تاریخی اسرائیل و مالکیت منحصر به فرد قوم یهود برمی‌شمرد، استناد کرد که طبق این قانون مردم فلسطین به عنوان "غریبه‌ها" یا "ساکنان خارجی" که در "دولت یهود" زندگی می‌کنند، محسوب می شوند. دقیقاً از این نقطه که بیت المقدس متحد "غربی و شرقی" به عنوان "پایتخت ابدی دولت یهود" که به هسته اصلی گفتمان سیاسی اسرائیل تبدیل شده بود، روند تسریع در الحاق اکثر اراضی کرانه باختری و یهودی کردن آن به عنوان بخشی از این یهودی سازی تلقی شد.

وی نوشت: تحرکات اخیر در محله «الشیخ جراح» در بیت المقدس شرقی در نزدیکی دروازه دمشق برای اخراج خانواده‌های فلسطینی و تخریب خانه‌های آنها در آماده‌سازی برای ایجاد شهرک جدید صهیونیست نشین از جمله این مفاهیم بود.

ادریس ادامه داد: اسرائیل دهم ماه مه هر سال برای روزی که آنها شهر قدس را اشغال کردند و به نام «روز بیت المقدس» می‌نامند در اوج درگیری با فلسطینیان جشن می‌گیرند و آن را گامی مهم برای کنترل کامل بیت المقدس شرقی اشغالی و تلاش برای کنترل مسجدالاقصی به عنوان موفقیت تحمیل پروژه «دولت یهود» که در عرف آنها بدون پایتختی بیت المقدس و تخریب مسجد الاقصی و ساختن معبد ادعایی به جای آن به عنوان یک شعار و نماد یهود که نشان از حرص و طمع آنها است، معنایی نخواهد داشت.

ادریس نوشت: همه این اعتقادات پوچ باعث شد تا نتانیاهو ارتش و نیروهای امنیتی را تحت فشار قرار دهد تا از حمله شهرک نشینان به مسجد الاقصی در سحرگاه یکشنبه (۱۰ مه ۲۰۲۱ - بیست و هشتم ماه مبارک رمضان) اطمینان حاصل کند. این اقدام تایید بر این معنا است که حمله به محله الشیخ جراح و تخلیه آن از ساکنان اصلی آن، اعلام یک چالش آشکار نه تنها برای فلسطینی‌ها، بلکه برای کل جهان بود که الحاق یهودیت در بیت المقدس و کرانه باختری از تصمیمات مستقل رژیم اسرائیل است که به عقیده آنان سرزمین این رژیم است.

وی افزود: این معادله امنیتی جدید بر چند فرضیه متمرکز شد؛ اولین مورد این است که تشکیلات خودگردان فلسطین از زمان امضای "توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳" درگیر هماهنگی امنیتی با مقامات اشغالگر بوده است و اولویت‌های آن تبدیل به تقابل با مخالفان در داخل «جنبش فتح» شد که بسیار واضح است که انتخابات عمومی که به سرعت با تصمیم «محمود عباس» لغو شد، این در حالی بود که تمامی جناح‌ها و به ویژه حماس آمادگی کاملی برای حضور در این انتخابات داشتند.

روزنامه نگار مصری اضافه کرد: دومین آن جنبش حماس است که از محاصره رژیم صهیونیستی در نوار غزه و پیامدهای شیوع «ویروس کرونا» در رنج و مشقت است و به این ترتیب آماده جنگ با اسرائیل نخواهد بود و خود را برای شرکت در انتخابات آماده می‌کند.

سوم اینکه مردم فلسطین در داخل اسرائیل (فلسطین اشغالی در سال ۱۹۴۸) ، بیشتر در معادله سیاست اسرائیل شرکت کرده و آماده مشارکت در کابینه این رژیم هستند.

مورد چهارم این بود که کشورهای عربی سیاست‌های یهودی سازی فلسطین و الحاق به سرزمینهای اشغالی را با توجه به بحران‌های موجود این کشورها رد نخواهند کرد و همگام با اسرائیل در مقابله با ایران که به اعتقاد آنها تهدید مشترک است، خواهند ایستاد.

مورد پنجم پشتیبانی جامعه بین‌المللی برای توسعه شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی با توجه به منافع مشترکی که اسرائیل با قدرت‌های بین‌المللی دارد و می‌تواند راه را برای نتانیاهو باز کند که آخرین آن حمایت آمریکایی‌ها در زمانی بود که دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا با الگوبرداری از «دونالد ترامپ» از عنوان کردن صریح کرانه باختری و قدس  به سرزمین اشغال شده توسط اسرائیل خودداری کرد».

این روزنامه نگار مصری نوشت: اما در ادامه فرضیات مطرح شده با  موشکهای مقاومت در دفاع از قدس و مسجد الاقصی برای کوبیدن فرودگاهها، شهرهای بزرگ اسرائیل و تأسیسات حیاتی و نیز تظاهرات شهروندان فلسطینی در تمام شهرهای بزرگ در داخل فلسطین اشغالی در سال ۱۹۴۸ و درگیری‌های خونین که بین جوانان کرانه باختری رخ داد، رد شد، به طوری که تمام فلسطین در تقسیمات جغرافیایی خود با شعار وحدت ملت فلسطین و دفاع از قدس، پایتخت کشور فلسطین و حمایت از مسجد الاقصی متحد شدند و معادله امنیتی دروغین اسرائیل را که نتانیاهو طی سالهای گذشته سعی در ترویج آن داشت را بر سر او خراب کردند.

ادریس افزود: روزنامه «فاینَنشال تایمز» انگلیس در گزارشی به تغییر و تحول فلسطینیان پرداخت و نوشت، هر چند اسرائیلی‌ها آنها را موشک باران و زنان و کودکان زیادی را قتل عام می‌کنند، اما فلسطین همچنان مقاوم و ایستاده است، به طوری که اگر اسرائیل از بمب هسته‌ای نیز استفاده کند، آنها از بمبی فراتر از آن استفاده خواهند کرد. فلسطین در دوره جدیدی قرار گرفته است که می‌تواند عاقبت تاریکی را برای اسرائیل رقم زند.

وی ادامه داد: حاکمان رژیم اسرائیل در مدت ۷۳ سال اشغال فلسطین به خوبی دریافته‌اند که افسانه‌های دروغین برای شکستن اراده ملت فلسطین کافی نیست و این همان چیزی است که بسیاری از نویسندگان صهیونیست مانند «گیدئون لوی» آن را دریافته‌اند. این نویسنده ساکن ایالات متحده گفت که مقصد ما باید اروپا باشد و آنها باید ما را به عنوان پناهنده پذیرا شوند او به فلسطینیان حق داد که از همه ابزارها برای دفاع از زمینهای آبا و اجدادی‌شان در برابر کسانی که به دزد زمین تعبیر کرد، دفاع کنند.

به نظر این نویسنده یهودی، مهمترین و خطرناکترین مسئله‌ای که هنوز رخ نداده است، پافشاری اسرائیل به این معادله امنیتی نادرستی است که آن را به ورطه نابودی خواهد کشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha