۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۲۳
کد خبرنگار: 931
کد خبر: 84337403
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

"اینترنت اشیا" می‌تواند زمینه‌ساز کارآفرینی و جهش تولید شود

اصفهان-ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: سرمایه‌گذاری علمی و فنی در "اینترنت اشیا" و حمایت از رویدادهای علمی در این زمینه، گامی مهم برای ایجاد مشاغل نو و جهش تولید در عرصه فناوری‌های نوین است.

به گزارش ایرنا،"اینترنت اشیا"(IoT)، فناوری مدرنی است که در آن برای هر شی قابلیت ارسال و دریافت داده و فرمان از طریق شبکه‌های ارتباطی که معمولا در بستر اینترنت قرار دارند، ، فراهم می‌شود؛ از کاربردهای مهم این نوع اینترنت می‌توان به خانه هوشمند، دوربین‌های فعال در بستر شبکه، سامانه هوشمند مدیریت حمل و نقل، شهرهای هوشمند، مدیریت انرژی، مدیریت بحران و سلامت اشاره کرد.

پنجمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیا و کاربردها، که دیروز چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت توسط دانشگاه اصفهان بصورت مجازی آغاز شده بود، امروز پنجشنبه با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید.

علی بهلولی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه مراسم اختتامیه پنجمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیا و کاربردها اظهار داشت: در سال "تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" نیاز به سرمایه‌گذاری علمی و فنی در زمینه اینترنت اشیا بیش از پیش احساس می‌شود و تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان بسرعت در حال رشد است.

وی افزود: اینترنت از زمان پیدایش شاهد تحولات عظیمی بوده است و تجاری شدن، پیدایش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اشیا را می‌توان سه نسل متوالی از تحولات دنیای اینترنت دانست.

بهلولی اضافه کرد: فناوری اینترنت اشیا در همه بخش‌های مرتبط با کار و زندگی از جمله صنعت کاربرد دارد و برخی صنایع مادر مانند فولاد با همکاری دانشگاه اصفهان، گام‌هایی را در استفاده از این فناوری نوین برداشته‌اند.

وی تاکید کرد: نوپایی این فناوری باعث شده است تا فاصله کشورها در این حوزه کم باشد و سرمایه‌گذاری علمی و فنی در آن باعث ایجاد مشاغل نو و بهره‌ور شود و در آینده نزدیک، حضور اینترنت اشیا در زندگی روزمره بسیار محسوس خواهد بود. 

 دبیر پنجمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیا و کاربردها گفت: در روز دوم و پایانی کنفرانس، کار انتخاب مقالات، پایان نامه و رساله دکترای برتر از لحاظ محتوای علمی و کاربردی انجام شد.

وی اظهار داشت: در این کنفرانس ۲ روزه متخصصان ۱۲ کشور از جمله ایران، کانادا، هلند، اسپانیا، آلمان، هند، پاکستان و چین با ارسال مقاله، ارایه سخنرانی و حضور در میزگردهای تخصصی، در برگزاری این رویداد مشارکت داشتند و آخرین دستاوردها و فناوری‌های مربوط به اینترنت اشیا را معرفی کردند.

وی خاطرنشان کرد: در این کنفرانس بین‌المللی مقالات خوبی از دانشجویان دانشگاه اصفهان به دبیرخانه جشنواره رسید که نشانه‌ای از توجه این دانشگاه به این حوزه علمی مهم در علوم رایانه و جهتگیری دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه در این زمینه است که می‌تواند اصفهان را به قطب اینترنت اشیا کشور تبدیل کند.

بهلولی اظهار داشت: دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان هفت سال است که فعالیت گسترده‌ای را در زمینه اینترنت اشیا انجام می‌دهد و به منظور سرمایه‌گذاری علمی در این زمینه علمی مهم، هر سال با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد، این کنفرانس را برگزار می‌کند و هر یک سال در میان، میزبان این رویداد است.

 بهلولی تصریح کرد: تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان بسرعت در حال رشد است و دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان از پیشگامان فعالیت در زمینه اینترنت اشیا در کشور به شمار می‌رود و  اقدامات جدی در این حوزه در دانشگاه اصفهان از سال ۹۳ با برگزاری یک پنل کارگاهی از مؤسسه "کانسیل IOT" اروپا آغاز شده و پس از آن روند برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها تاکنون ادامه داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: فعالیت‌ این دانشگاه در حوزه اینترنت اشیا، از سال ۱۳۹۶ که نخستین بار در کشور کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیا، کاربردها و زیرساخت برگزار شد، به مرحله جدیدی پا گذاشت.

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان، پنج آزمایشگاه تحقیقاتی شامل پردازش سیگنال و اینترنت اشیا، رایانش فراگیر، سیستم‌های رایانشی- فیزیکی، آزمایشگاه اینترنت اشیا و فناوری‌های سلولی "نسل ۵" و کلان داده‌ها در حوزه اینترنت اشیا فعالیت دارند.

دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با ۳۱ سال سابقه دارای بیش از ۲۲۰ دانشجو و ۳۰ عضو هیات علمی در چهار گروه سخت‌افزار، نرم‌افزار، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است.

این دانشگاه به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی است و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha