به گزارش ایرنا یکی از اقدامات مهم دولت در ۴ سال گذشته تکمیل پروژههای راهسازی در استان اصفهان و نیز تکمیل زیرسازی پروژه ملی قطار پر سرعت تهران - اصفهان بوده است.
اولین قطار سریع السیر کشور در مسیر اصفهان - تهران در دست اجراست
یکی از مهمترین پروژههای ملی این استان، قطار سریعالسیر اصفهان - قم - تهران و نیز به عنوان نخستین و بزرگترین قطار سریعالسیر کشور است که پس از بهرهبرداری از این طرح، زمان سفر تهران به اصفهان با پیشبینی جابهجایی ۱۶میلیون مسافر در سال به کمتر از ۲ ساعت میرسد.
ایده اولیه این طرح به حدود نزدیک ۴۰ سال پیش و توسط یک شرکت ژاپنی بر میگردد، اما بعد از مدتی این طرح مسکوت ماند تا اینکه در سال ۸۲ بار دیگر مسوولان استانی و کشوری به فکر راهاندازی آن افتادند تا این پروژه را احیا کنند و در نهایت سال ۸۶ با تعیین مسیر حرکت قطار، اقدامات لازم پیگیری شد.
تأمین اعتبار خارجی برای اجرای این پروژه در سال ۸۹ ،میان ایران و چین بررسی و در نهایت شورای اقتصاد مصوبه اجرای طرح را به شکل فاینانس از کشور چین به تصویب رساند که قرار بود طبق پیشبینیها، پروژه قطار سریعالسیر اصفهان- تهران در دولت دهم مورد بهرهبرداری قرار گیرد.اما با گذشت ۵ سال و روی کار آمدن دولت یازدهم پروژه مورد بازنگری قرار گرفت و در اسفند ۹۳ توسط رییس جمهوری یکبار دیگر گلنگزنی شد.
دکتر روحانی در سفر استانی به اصفهان در باره این طرح گفت: یکی از طرحهای بسیار مهم مورد نظر دولت برای این استان، قطار سریعالسیر اصفهان - قم -تهران است که این خط باید سریعتر راهاندازی شود و برای این منظور ۲.۶ میلیارد دلار منابع برای آن تامین کردهایم که با فناوری جدید و سرعت ۳۰۰ کیلومتر عملیاتی خواهد شد.
به این ترتیب احداث خط ریلی اصفهان- قم- تهران و اجرای طرح قطار پرسرعت از مرکز کشور تا پایتخت در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت اما این طرح در دولت یازدهم با پاره ای مشکلات از جهات فنی و حجم سرمایهگذاری مواجه شد.
علیرضا صلواتی مجری پروژه قطار سریع السیر تهران -قم -اصفهان در این باره به ایرنا گفت که این طرح یکی از مهمترین پروژههای عمرانی کشور است که در گام نخست آن ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد جدید اعتبار شده است.
وی تصریح کرد: اکنون این طرح در مرحله زیر سازی و در مسیر قم و اصفهان با هشت پیمانکار مستقر در دست اجراست که انتظار می رود،حداقل تا آخر دولت دوازدهم بتوان زیرسازی آن را تکمیل کرد.
وی افزود: البته این امر مستلزم این است که زیر ساختها، تامین منابع مالی و فایناس را داشته باشیم و بتوانیم موانع داخلی و خارجی را از سر راه برداریم که اگر محقق بشود ۴ سال دیگر به شرط تامین اعتباردر سال ۱۴۰۳ تکمیل و آماده بهره برداری میشود.
مجری قطار سریع السیر تهران-قم –اصفهان در خصوص طولانی شدن این پروژه ملی گفت: این پروژه سه دوره متوالی و در چند دوره سیاستگذاری را پشت سر گذاشته است و در این مدت به بن بست پیمانکاران،فاینانس وسرمایه گذاری خارجی برخورده است.
وی ادامه داد: البته هم اینک هم شیوع کرونا بیتاثیر نیست زیرا این پروژهها به روابط خارجی وابسته است و هر اقدامی در سطوح روابط خارجی باشد، برآن تاثیر میگذارد.
صلواتی گفت: البته متولی این پروژه فقط راه و شهرسازی نیست بلکه همه ارگانها و چندین وزارت خانه به نوعی در آن دخیل هستند، هر چند در موضوعات اقتصادی، هم مسائل مدیریتی، هم سیاستگذاری ها دستخوش تغییر شده اما نقش مهمی دارند.
راه آهن اصفهان - شهرکرد تا پایان سال به شبکه ملی ریلی کشور وصل میشود
صلواتی در مورد دیگر پروژههای ملی در حوزه راه از احداث راه آهن اصفهان - شهرکرد خبر داد و گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان و ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور اضافه کرد: همچنین زیرسازی این طرح به سمت سفید دشت به طول ۹۲ کیلومتر و در ۴ قطعه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: تاکنون ۶۵۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است که پایان سال ۱۴۰۰ با زیرسازی مسیر و تامین مابقی اعتبار به شبکه ملی کشور وصل خواهد شد.
صلواتی همچنین طرح راه آهن اصفهان به اهواز به طول ۵۰۹ کیلومتر را از دیگر پروژه های ملی در حوزه راه در محدوده استان اصفهان عنوان کرد و افزود : این پروژه بین سه استان شهرکرد، اصفهان و اهواز قرار دارد که ۵۰ هزار میلیارد تومان و ۵ سال زمان اجرا برای آن در نظر گرفته شده و اکنون در مرحله انتخاب سرمایه گذار است.
صلواتی همچنین اشاره کرد :کنار گذر شرقی اصفهان اخیر به نام شهید" سید محمد حجازی" نام گذاری شده است به طول۹۳ کیلومتر، پروژه دیگری است که در بخشی از کریدور اتصال شمال و جنوب ایران قرار دارد.
وی ادامه داد: البته این پروژه در تامین بخشی از مسیر تبریز - بوشهر نقش بسیار مهمی دارد و ۷۰ کیلومتر مسیر شمال به جنوب کشور و ۲۰ کیلومتر مسیر اصفهان- تهران را کوتاه تر و ۴۰ دقیقه صرفه جویی در زمان، مسیر اصفهان -تهران و ۹۰ دقیقه کاهش زمان تهران - شیراز به همراه دارد.
مرحله اول آزاد راه اصفهان - شیراز تا پایان سال افتتاح میشود
به گفته صلواتی آزاد راه گذر شرقی اصفهان که از آزاد راه کاشان ،نطنز و اصفهان شروع و تا سه راهی مبارکه ادامه دارد از سال ۸۴ شروع و در ۲ مرحله متوقف شد.
وی اظهار داشت:در نهایت با فعال شدن این پروژه در بهمن ۹۸ ،۵۹ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شد و در آبان سال گذشته(سال ۹۹) نیز ۵۵ کیلومتر آن مورد بهره برداری قرار گرفت و ۹ کیلومتر دیگر از محور فرودگاه تا جاده نایین در حال انجام و تا تیرماه امسال به بهره داری میرسد.
وی اضافه کرد: تاکنون کل اعتباردر نظر گرفته شده آزاد راه شرق اصفهان هزینه شده است و در گام جدید نیز حدود هزار میلیارد تومان برای آزاد راه شرق اصفهان هزینه خواهد شد.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور افزود: همچنین قطعه سوم این آزاد راه شرق به طول ۳۰ کیلومتر از جاده نایین پشت آرامستان باغ رضوان آغاز و تا سه راهی مبارکه ادامه دارد که اگر اعتبار آن که حدود هزار میلیارد تومان برآورد شده است تامین شود تا پایان ۱۴۰۰ به بهره برداری میرسد.
صلواتی همچنین پروژه ملی دیگر را آزاد راه اصفهان به شیراز با طول حدود ۳۳۵ کیلومتر عنوان کرد و گفت: این آزاد راه ازسه راهی مبارکه شروع میشود و تا ایزد خواست و از ایزد خواست تا شیراز ادامه دارد.
وی افزود: حدود ۲۲۰ کیلومتر آن محدوده استان فارس است اما محدوده ایزد خواست تا شیراز تا پایان سال بهره برداری میشود.
صلواتی گفت: پروژه اصفهان تا ایزد خواست ۱۰ سال متوقف بود که در سال گذشته با انعقاد قرارداد با سرمایه گذار پیشبینی میشود با اعتباری بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان مدت پروژه تا دو ماه دیگر بهره برداری شود.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور همچنین گفت: بهره برداری از آزادراه ایزد خواست به شیراز در آینده نزدیک به مرحله بهره برداری میرسد که تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هم اعتبار نیاز دارد، تا تکمیل شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با تکمیل و بهره برداری از طرحهای نیمه تمام و در دست اجرای راهسازی ، شاهد شتاب بیشتر توسعه در استان اصفهان و دیگر مناطق همجوار این خطه در مرکز کشور باشیم.
نظر شما