علی خاکی صدیق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، اظهار داشت: مذاکرات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه دارد و هنوز زمانی برای شروع واکسیناسیون اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان بخش آموزش عالی اعلام نشده است.
وی تاکید کرد: وزارت علوم در تلاش است قبل از شروع سال تحصیلی آینده واکسیناسیون دانشگاهیان انجام شود چرا که کلاس های حضوری باید برگزار شود و دانشجویان در این زمینه آسیب دیده اند.
معاون آموزشی وزیر علوم اعلام کرد که کلاس های ترم جدید تحصیلی به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری برگزار می شود.
خاکی صدیق درباره نحوه اجرای آموزش های حضوری و ترکیبی در صورت واکسیناسیون دانشگاهیان، اظهار داشت: وزارت علوم در سال ۹۹ نظام نامه آموزش الکترونیکی را در شورای گسترش آموزش عالی تصویب کرد که به دانشگاه ها ابلاغ شد. هدف از این نظام نامه، حفظ و استمرار تجارب ارزشمند آموزش های الکترونیکی بود.
وی ادامه داد: دانشگاه ها مصرانه به دنبال برگزاری کلاس های حضوری هستند. معاون آموزشی وزیر علوم، گفت: شروع آموزش حضور به معنای متوقف شدن آموزش الکترونیکی نیست بلکه به کمک آموزش حضوری می آید.
به گفته این مسوول وزارت علوم، نحوه اجرای آموزش های حضوری و الکترونیکی بر اساس نظام نامه یاد شده اجرا می شود و به یک معنا وارد آموزش ترکیبی می شویم.
ویژگی نظام نامه آموزش الکترونیکی
این روش آموزشی، چارچوبی مدون برای تامین محیط آموزش با ویژگی هایی به شرح زیر و بر بستر اینترنت است:
وجود سکوی دستیابی به مجموعه، منابع و فعالیت های برنامهریزی و مدیریت رخدادهای آموزشی
امکان ثبت و ضبط رفتارها و فعالیت ها و زمان آموزش و تعیین نحوه کنترل دانشگاهها توسط یادگیرنده و یاد دهنده
امکان دسترسی مستقیم به مستندات دیجیتال و ذخایر اطلاعاتی مورد نیاز
تهیه محتوای الکترونیکی مبتنی بر سرفصل های برنامه درسی مصوب توسط یاددهنده
امکان تعاملات برخط پویایی یاددهنده و یادگیرنده به صورت همزمان و ناهمزمان امکان
انجام تعامل و به کارگیری ابزارهای برخط در راستای پژوهش و نوآوری
فرایند یاددهی و یادگیری
بر اساس این نظام نامه، فرایند یاد دهی- یادگیری مشتمل بر مولفه های زیر است:
محتوا
ارایه محتوای تدوین شده با هدف آموزش الکترونیکی برای هر یک از دروس برنامه درسی(مبتنی بر ضوابط و مقررات مصوب شورای گسترش آموزش عالی) که مشتمل بر محتوای اصلی و منابع تکمیلی در اختیار یادگیرنده قرار می گیرد.
فعالیت های فردی و گروهی
تشکیل کلاس های برخط همزمان و ناهمزمان که امکان تعامل یاددهنده و یادگیرنده را در ارتباط با تعیین سرفصل های درسی، گفت و گو و تحلیل مباحث درسی، رفع اشکالات احتمالی و ارزیابی شفای فراهم میسازد. در همین ارتباط، استفاده از نرمافزارهای کلاس و کتاب های الکترونیکی از جمله ابزارهای کمکی برای یادگیرنده به شمار می رود. با این تاکید که فعالیتهای فردی و گروهی یادگیرندگان بخش مهمی از فرایند یاددهی یادگیری را تشکیل میدهد.
به گزارش ایرنا، محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم هم روز پنج شنبه از ارسال نامه وزیر علوم به رییس جمهوری در خصوص تخصیص سهمیه واکسن بیماری کووید-۱۹ برای دانشگاهیان سراسر کشور اعم از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاهها و خانواده آنان خبر داد.
پیش از این روسای دانشگاه های تهران، فنی و حرفه ای و فرهنگیان تقاضای واکسیناسیون دانشگاهیان را مطرح کرده بودند.
نظر شما