کامبیز درم بخش از جمله نوادر هنرمندی محسوب می شود که در نیم سده، فعالیت هایش به طور مستمر ادامه داشته و دستاوردهای ارزشمندی حاصل این دوره کاری وی است. آنچه در حوزه کاری درم بخش به عنوان یک هنرمند کاریکاتوریست حائز اهمیت است، جنبه شناخت جهانی از آثار اوست. امروزه در هر جای دنیا که صحبت از کاریکاتور باشد، بدون شک نام او با احترام آورده می شود. در عرصه جهانی ارزش های کاری این شخصیت ارزشمند را می ستایند و بر صدر می نشانند.
درم بخش طراح و کاریکاتوریست ایرانی است. از نگاه او هنرش ریشه در اعتراض دارد. او با کوله باری از تجربه همچنان ایده پردازی می کند و نسبت به مسایل فرهنگی و اتقاقات روز دنیا کنشگر است. مجموعه کاریکاتور درباره ویروس کرونا و دردسرهایش از جمله جدیدترین آثار اوست.
سیر رشد و زندگی کامبیز درم بخش
کامبیز درم بخش در هشتم خرداد ۱۳۲۱ خورشیدی در شیراز چشم به جهان گشود. او درباره زندگیش می گوید: «فقط یکسال آنجا بودیم… بزرگشده تهران هستم، خانه ما در قلب تهران، میدان بهارستان کوچه نظامیه بود. آن موقع تهران واقعا همانجاها بود. لالهزار، منوچهری، نادری و کمی پایینتر مولوی بود و از آن طرف هم حداکثر تا عباسآباد بود. همه چیز آرام بود. آدمهایی که امروز میدیدی را دیروز هم میدیدی و همه با هم سلاموعلیک داشتند، کوههای شمرون را شفاف و تمیز میدیدی، این همه ساختمان مانع دید نبود و هر چیزی که آدم احتیاج داشت در دسترس بود.»
از حدود کودکی دست به قلم شد و قصه هنرمندی او با مداد، کاغذ و خطوط گره خورد. در ساختن فانوس و بادبادک های متفاوت و زیبا هم زبانزد بود. به پرواز درآمدن بادبادک ها در آسمان شب، زیباترین شب های تهران را برایش رقم می زد.
کامبیز تحصیلات متوسطه خود را در هنرستان هنرهای زیبای تهران گذراند. داشتن چندین جایزه جهانی در کارنامه درم بخش سبب شده تا او را به عنوان بزرگترین و برجسته ترین کاریکاتوریست ایرانی بشناسند. تاکنون بیش از ۵۰ نمایشگاه مستقل داخلی و برون مرزی برگزار کرده و تعداد نمایشگاه های جمعی داخلی و خارجی اش از ۱۰۰ گذر کرده است.
درمبخش، هنرمند ایرانی
درم بخش نشان هنرمندی را از پدر دارد. پدرش از اهالی هنر بود، فیلم نامه می نوشت و خودش هم می ساخت. کامبیز تجربه بازی در فیلم پدرش و همین طور تجربه رفتن روی صحنه در تئاتر لاله زار را هم دارد. در دهه ۱۳۳۰ پدرش فیلمی با موضوع وطن دوستی ساخت و خودش هم در آن نقش سرباز وطن را بازی کرد و شهید شد. درم بخش جوان در سفر و با کسب تجربه و تولید این آثار، کنار پدر بود و از او هم می آموخت.
آغاز به کار، رسانه و مطبوعات
درم بخش قبل از اینکه پایش به هنرستان برسد، برای مطبوعات مطلب می نوشت و حق التحریر می گرفت. پدر در کنار تمام هنرهایش با اهل ارتباطات و مطبوعات هم سو بود و اینچنین شد که کامبیز نیز از همان صفحات مجله و درکنار تشویق های پدر قد کشید و بالید. آن زمان آدم هایی که دستی بر آتش کاریکاتور داشتند، کم بودند. درم بخش کاریکاتور را با آثار جعفر تجارت چی و کنار دست او مشق کرد.
به مرور چند مجله خارجی هم به دستش رسید که او را به دنیای کاریکاتور و جایی که از آن آمده بود، پرتاب کرد و داستان کاریکاتورهای کامبیز درم بخش از همین جا آغاز شد. تا جایی که آثارش رسید به صفحات «سپید و سیاه»؛ مجله معروف آن زمان که با کیفیت هم چاپ می شد. آن روزها همه فکر و ذکرش ایده هایی بود که به خطوط ختم می شد و همین عشق و تلاش بود که او توانست در مجلات دیگر همچون کیهان و تهران مصور و … مطلب بنویسد.
سفر به آلمان و جهانی شدن درمبخش
شوق ارایه هنرش به خارج مرزها هم بود، چنانچه در اوایل جوانی به پیشنهاد یکی از دوستانش به آلمان رفت. در ۲ سال نخست اقامتش در آلمان برای تامین مخارجش کارهای دیگر مثل کلیدسازی و گچ کاری هم کرد تا رسید به فروش آثاری که برای دیده شدن آنها آمده بود. ابتکارش برای بازاریابی هنری آثارش ایده ای متفاوت بود که خوب هم جواب داد. حدود ۱۵۰ کاریکاتور با موضوعات جهانی کشید. موضوعاتی که میان همه آدم های کره زمین درد مشترک بود. کارها را به مطبوعات مطرح آلمان ارایه کرد. چند هفته بیشتر نگذشته بود که مدیران مجلات آلمانی پسند کردند و کارهایش را خریدند. پس از چند سال اقامت در آلمان سرانجام با تجربه هایی جدید به ایران بازگشت.
سفر و اقامت به آلمان را باز هم در تقدیر درم بخش نوشته بودند. این بار اقامتی ۲۲ ساله برایش رقم خورد. جوایز و آثار جهانی کامبیز کم نبود اما یک چیز همیشه دل و جانش را قاب گرفته بود که دست و پایش را برای دوری همیشگی می بست: ایران و حسی به نام دوست داشتنش.
نمایشگاه ها و دغدغه های کامبیز درم بخش
درم بخش در چند سال اخیر برای خلق آثار اخیرش به کافه ای در خیابان کریم خان تهران پناه می برد. جای دنجی که صبح ها محل تولد ایده ها و خلق آثار جدید این هنرمند است. دغدغه هایش همچنان به روز است. برای موضوعات روز، ایده پردازی می کند و طرح می زند. مجموعه آثار درم بخش درباره کرونا دیدنی است و این روزها در شبکه های اجتماعی دست در معرض نگاه مخاطبانش است. گالری ها و نمایشگاه های هنری تعطیل است و از رونق افتاده اما نمایشگاه مجازی آثار کامبیز درم بخش در استودیو تهران برقرار است و بازدیدکننده دارد.
مروی بر آثار، جوایز و افتخارات
بدون شرح، مینیاتورهای سیاه، دفتر خاطرات فرشتهها، کتاب کامبیز، المپیک خنده، سمفونی خطوط از کتاب های درم بخش است. او برنده جایزههای مختلفی در بزرگترین و معتبرترین مسابقات بینالمللی کاریکاتور ژاپن، آلمان، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، ترکیه، برزیل و یوگسلاوی است. درم بخش در ۱۳۹۳خورشیدی نشان شوالیه را از دولت فرانسه دریافت کرده و در ۱۳۹۷ خورشیدی در مراسم پایانی ششمین «جشنواره بینالمللی هنر برای صلح» یکی از چهار هنرمندی بود که نشان عالی «هنر برای صلح» را به خود اختصاص داد. مستند سینمای کاغذی درباره آثار و زندگی کامبیز درم بخش شرح مصوری از زندگی اوست.
آثار درم بخش در موزههای هنرهای معاصر تهران، فرهنگستان هنر خانه صبا، کتابخانه ملی، مان هنر نو، موزه سندیکای گرافیستهای ایران، موزه آوینیون پاریس، موزه کاریکاتور بازل سوئیس، موزه کاریکاتور گابروو در بلغارستان، موزه هیروشیما در ژاپن، موزه ضدجنگ یوگسلاوی، موزه کاریکاتور استامبول ترکیه، موزه کاریکاتور ورشو در لهستان و مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان نگهداری میشود. در کنار این فعالیت ها درم بخش در حوزه تبلیغات تصویرگری کتاب کودک، پوستر، فیلم کوتاه، کارت پستال، تقویم هم فعال است و از اواسط دهه ۸۰ وارد انیمیشنسازی هم شده است.
منابع:
۱. مجله: بخارا تیر و مرداد ۱۳۸۵ - شماره ۵۳ (۲ صفحه - از ۴۱ تا ۴۲ )
۲. مجله: تندیس ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - شماره ۲۸۶ (۲ صفحه - از ۲۸ تا ۲۹ )
نظر شما