سیاه‌نمایی از وضع موجود؛ پاشنه آشیل شعارهای انتخاباتی

تهران- ایرنا- حضور پررنگ مردم در انتخابات امر بسیار مهمی است، بدون تردید ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی این بار هم مقتدرانه می‌کوشند تا با انتخاب اصلح خود، مدیریت کشور را به دست افرادی کارآمد بسپارند تا مشکلات جامعه حل شود.

با توجه به شرایط کشور، تحولات منطقه‌ای و جهانی، شاید به همان اندازه که چه شخصی سکان پاستور را بدست می گیرد، این گزاره اهمیت داشته باشد که رییس‌جمهور بعدی با چه میزانی از مشارکت مردمی، انتخاب خواهد شد؟ از آنجایی که کاهش مشارکت مردم قدرت عرض اندام و چانه زنی کشور در عرصه بین الملل و مقبولیت نظام در عرصه داخلی را تضعیف می‌کند، نامزدهای این دوره از انتخابات باید بکوشند تا بستر حضور حداکثری را فراهم آورند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه‌ اعتدالی خبرآنلاین در شبانه روز گذشته در مطلبی موضع «جبهه اصلاحات ایران» درباره انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری را بررسی و روزنامه ایران در گزارشی برنامه های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را برجسته کرد. رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهایی مختلف بر ضرورت اعتمادسازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را مورد بررسی قرار دادند در این خصوص روزنامه آرمان ملی و خبرگزاری ایسنا به ترتیب در تیترهایی با عنوان چرا از انتخابات ۹۸ درس نگرفتیم؟ و مردم با مشارکت در انتخابات فرصت تعیین سرنوشت را از دست ندهند؛ بر موضوع جلب مشارکت مردم تاکید کرد. همچنین روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم سعید درویشی؛ توصیه‌های رسانه‌ای به نامزدهای نهایی انتخابات را منتشر کرد. دیگر روزنامه‌ها در گزارش های مختلف به برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری پرداختند. رسانه‌های اصولگرا در تیتری با عنوان مردم در انتخابات شرکت کنند، شرایط متحول می‌شود، سخنان آیت‌الله سیدابراهیم رییسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری را بازتاب داد. همچنین خبرگزاری تسنیم در مطالب و گفت وگو ها خود به مهم ترین وظایف دولت آینده پرداخت و در تیتری با عنوان برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری در افزایش مشارکت موثر است؛ این موضوع را مورد توجه قرار داد.

رسانه‌های اعتدالی

برنامه های اقتصادی نامزدان انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه ایران در گزارشی به برنامه های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت:

* «جهاد و جهش» عنوان شعار ستاد انتخاباتی سعید جلیلی است. نامزدی که در اولین اظهار نظر انتخاباتی‌اش روز چهارشنبه گفت: «رسیدگی به مسائل معیشتی حداقلی‌ترین کار دولت آینده است.» او معتقد است که دولت بعد باید برنامه ویژه‌ای برای تحول در زمینه رفاهی-تفریحی جامعه داشته باشد.

*جلیلی که هفته گذشته از طرحی تحت عنوان «طرح وان» رونمایی کرده است، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: طرح وان، طرح ابتکاری دولت سایه در رابطه با نحوه تخصیص یارانه انرژی و بنزین به مردم است که در سال ۹۸ مورد پذیرش سران قوا قرار نگرفت و طرح فعلی اجرا شد. این طرح تنها از منظر فواید اقتصادی آن لحاظ نشده بلکه جنبه‌های تخصصی انرژی و جنبه‌های فنی اجرایی توسط کارشناسان ما کامل بررسی شده است.  

*جلیلی در زمینه سلامت غذایی شهروندان طرحی را آماده کرده که با شروع دولت آن را پیاده خواهد کرد. طبق این طرح، «در سبد مطلوب غذایی پیشنهادی ۱۳ قلم کالا جهت تأمین حدود دو هزار و ۵۰۰ کیلوکالری انرژی در روز تعریف شده که از جمله آنها نان، برنج، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات، ماکارونی، روغن، شکر، میوه وسبزی است.»

*محسن رضایی که تأکیدش را بر «کوتاه کردن دست دولت از اقتصاد کشور» قرار داده در وعده‌ای انتخاباتی گفت که در صورت پیروزی در انتخابات یارانه پرداختی به شهروندان را ۱۰ برابر خواهد کرد.

*سیدابراهیم رییسی در دومین برنامه رسمی تبلیغات انتخاباتی‌اش به بیمارستان میلاد رفت و با مسوولان و کادر درمان این بیمارستان دیدار کرد. مواضع رئیسی در این بازدید از این قرار بود که نباید اجازه داد سوداگران منافع خود را با تهدید سلامت مردم تأمین کنند.

* این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: اگر نزدیک به ۷۰ درصد از ظرفیت‌هایی که امروز در کشور وجود دارد، فعال بشود بخوبی می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی و اشتغال سالانه یک میلیون نفری در کشور باشیم.

* رییسی با بیان اینکه «دولت ما دولت تحول و دولت مردمی خواهد بود و به مردم برای انجام این تحول نقش داده خواهد شد»، افزود: این تحول، تحولی نیست که دولتمردان بنشینند در اتاق‌های دربسته و در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی کنند بلکه باید مردم نقش‌آفرینی داشته باشند.

موضع «جبهه اصلاحات ایران» درباره انتخابات

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی به موضع «جبهه اصلاحات ایران» درباره انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری پرداخت و آورد:

*درحالی که جبهه اصلاحات ایران تاکید دارد در لیست ۷ نفره کاندیداهای ریاست جمهوری هیچ کاندیدایی ندارد اما برخی رسانه ها در تلاش برای منتسب کردن مهرعلیزاده به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات هستند.

*پس از آنکه لیست شورای نگهبان، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را مشخص کرد، اصلاح‌طلبان که حداقل به تایید صلاحیت اسحاق جهانگیری دل بسته بودند، آب سردی بر پیکره‌شان ریخته شد.

*اسحاق جهانگیری معاون اول دولت مستقر رد صلاحیت شد یا به قول خود شورای نگهبان، صلاحیتش احراز نشد. این در حالیست که جهانگیری ۴ سال پیش هم برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد که شورای نگهبان صلاحیت او را تایید کرده بود.

*مسعود پزشکیان دیگر چهره اصلاح‌طلبان بود که روی او حساب باز کرده بودند. ۴ سال وزیر بهداشت، ۴ سال نایب رییسی مجلس و نزدیک به ۱۴ سال نماینده مجلس بودن در کارنامه پزشکیان دیده می‌شد اما از نظر شورای نگهبان صلاحیتی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری نداشت.

*تایید شدن پزشکیان حتی در صورت ردصلاحیت جهانگیری هم می‌توانست امیدهایی هرچند کمرنگ را در کمپین اصلاحات زنده نگه‌ دارد ولی با رد صلاحیت او دومین ضربه سخت به پیکره‌ امید اصلاح‌طلبان وارد آمد و پیکره‌ امید آنها به حالت احتضار افتاد.

*اصلاح‌طلبان برای این انتخابات امید زیادی داشتند که یک فرد موثر از سوی این جریان نامزد شود یا فردی در حد و اندازه‌هایی پیدا شود که بتوانند او را تحت حمایت خود بگیرند.

*رد صلاحیت علی لاریجانی ضربه نهایی بود به پیکره‌ در حال احتضار امید اصلاح‌طلبان. علی لاریجانی که ۱۲ سال ریاست مجلس را برعهده داشت، ۱۰ سال با حکم رهبری رییس صدا و سیما بود، نماینده جمهوری اسلامی در امور راهبردی با چین و … را در کارنامه داشت ولی اینها هم برای شورای نگهبان متقاعد کننده نبود و او را دارای صلاحیت تشخیص ندادند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

چرا از انتخابات ۹۸ درس نگرفتیم؟

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم محمد زاهدی‌اصل استاد دانشگاه علامه طباطبایی منتشر کرد و نوشت:

* اصل دوم قانون اساسی در راستای کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسوولیت او، هرگونه سلطه‌گری و سلطه‌پذیری را نفی کرده است.

*مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش را مورد تاکید قرار می‌دهد و اصل ششم نیز تصریح می‌کند که «امور کشور باید به اتکا آرای عمومی اداره شود»

* طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، مسوولیت حراست از جمهوریت نظام و قانون اساسی به عهده رییس‌جمهور است.

*مردم فهیم ما می‌دانند که لازمه عملیاتی شدن مفاد قانون اساسی، زمینه‌سازی و فراهم ساختن شرایط حضور حداکثری مردم در عرصه‌های مختلف به‌ویژه انتخابات است.

* یکی از عوامل اصلی در ایجاد بستر لازم جهت مشارکت شهروندان، وجود سرمایه اجتماعی با تاکید بر اعتماد عمومی به‌ویژه بین مردم و حاکمیت است. به بیان دیگر بین میزان سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

*با استناد به نظریه‌های مختلف سرمایه اجتماعی، اعتماد، انسجام و تفاهم از متغیرهای مهم سازنده سرمایه اجتماعی است که می‌تواند زمینه‌ساز همراهی و همکاری شهروندان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شود.

* بخش قابل‌توجهی از اندیشمندان کشورمان به شکل‌های مختلف نگرانی و دلمشغولی خود را از کاهش شدید سرمایه اجتماعی به ویژه در سال‌های اخیر اعلام کرده‌اند. یکی از آثار زیان‌بار آن را در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در اول اسفند ۱۳۹۸ با کاهش بی‌سابقه میزان مشارکت مردم در انتخابات، تجربه کرده‌ایم.

پیچک انتخابات بر پای مذاکرات هسته‌ای

روزنامه همدلی یادداشتی به قلم محسن رفیق روزنامه‌نگار منتشر کرد و نوشت:

*در این روزها که مردم خسته از شنیدن نام تحریم و برجام، منتظر تعیین رئیس جمهور جدید هستند که شاید راه جدیدی برای ارتباط با دنیا باز کند و نیم نگاهی به مذاکرات وین دارند، تا تورم را با تغییر نرخ دلار ردیابی کنند.

*بسیار دور از ذهن است که حتی احیای احتمالی برجام هم بتواند تاثیری بر روند انتخابات داشته باشد.

* بدیهی است که ازدحام پای صندوق‌های رای و هیجان و شور و انتخاباتی، آرزوی هر ایرانی است.

* جناح مقابل با کارشکنی در روند مذاکرات هسته‌ای و موشکافی‌های ریزبینانه برای لیست کردن ایرادهای احتمالی، در پی آن است که ادامه روند مذاکرات در دولت بعدی بررسی شود.

* بخش مهمی از شعارهای انتخاباتی نامزدهای کنونی روی مساله برجام متمرکز شده است و این نشان‌دهنده آن است که برنامه‌ها و رویکردهای متفاوتی در این زمینه، پیش‌بینی شده است.

مردم با مشارکت در انتخابات فرصت تعیین سرنوشت را از دست ندهند

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با سید کاظم دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پرداخت و آورد:

* چشم مردم به برنامه های کاندیداهاست و به این توجه می‌کنند که کدام شخصیت برنامه مطلوب تر و بهتری ارائه می‌کند.

* کاندیداها باید در این فرصت به تشریح برنامه ها و آنچه در دست دارند، بپردازند و با برنامه ای جامع و کامل پا به عرصه بگذارند تا مردم ضمن ارزیابی توانایی ها و برنامه ها شخص مورد نظر خود را انتخاب کنند.

* کاندیداها نباید اجازه به حاشیه رفتن فضای انتخابات را بدهند و از تخریب دیگری باید با جدیت پرهیز کنند، این رفتار به هرشکل خلاف شرع و ناپسند است و افراد صرفا باید به تشریح توانایی ها و معرفی خود بپردازند.

* ما به مردم توصیه می‌کنیم مشارکت پرشوری در انتخابات داشته باشند و اجازه ندهند این فرصت تعیین سرنوشت از دست برود.

*حضور حداکثری در انتخابات موجب می‌شود که جهان در تصمیم گیری ها نسبت به ما با عینک بدبینی نگاه نکند، پس بنابراین مشارکت حداکثری اهمیت فراوانی برای کشور و مردم به همراه دارد.

انتخابات و ما ادراک ما ‌الانتخابات

روزنامه شرق یادداشتی به قلم سیدشهاب‌الدین طباطبایی منتشر کرد و نوشت:

*اگر کمی دقیق‌تر و البته بی تعارف‌تر بگویم فعلا ماجرا به قطع هر دوپای یک طرف رقابت انجامیده، لازم است ابتدا جراحت را بست تا این پیکر زنده بماند و حتی لازم باشد  با پای مصنوعی در آینده سیاسی کشور امکان تحرک بیابد.

*حیات یک جریان سیاسی به تحرک‌داشتن در فضای سیاسی است، ولو با پای مصنوعی.

*ضروری است از هر ظرفیتی گرچه اندک و دور از دسترس در جهت پیشبرد اصلاحات هرچند طولانی و سخت استفاده کنیم.

*اگر به اصلاحات و تلاش برای پیشرفت کشور معتقدیم که هستیم، نمی‌توانیم و نباید به ناامیدی و خالی‌کردن عرصه فکر کنیم.

* اگر به اقدام شورای نگهبان که فعلا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد منجر به کاهش مشارکت مردم در انتخابات شده انتقاد داریم، نمی‌توانیم با رهاکردن نماد جمهوریت، به روشی که منتقد آن هستیم کمک کنیم. در همین شرایط هم صبر و بردباری بیش از قهر و انفعال نتیجه می‌دهد.

* مشارکت مردم دغدغه همه است، اما بهتر بود تدبیری اندیشیده می‌شد که روند مشارکت مردم رشد صعودی داشت. اگر حرفی برای مردم داریم و ایده‌ای برای اداره کشور، چاره‌ای نیست که از همین ظرفیت موجود حتی ناچیز هم استفاده کنیم.

* قدرت مردم را دست‌کم نگیریم و به خاطر همین مردم، عرصه را قبل از هر اتفاقی رها و واگذار نکنیم.

 *فعالان ضمن احترام و همراهی با افکار عمومی، ضروری است به هر روش ممکن تلاش کنند ناامیدی و بی‌انگیزگی کمتری بر جامعه حاکم شود نه آنکه بر آن بدمند.

* بیان انتقادات و ارائه نظرات اصلاح‌گرایانه در مورد هر نهاد و مقامی حق همه مردم و گروه‌های سیاسی است و در نهایت صبر و ایستادگی بر مواضعی که به نفع مردم و کشور است، از هرچیز دیگر مهم‌تر و اولی‌تر. پیش‌بینی‌ها و نتایج نظرسنجی‌ها تا اینجای کار مشارکت حداقلی را نشان می‌دهد.

توصیه‌های رسانه‌ای به نامزدهای نهایی انتخابات

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم سعید درویشی منتشر کرد و نوشت:

‌* داشتن رسانه در رقابت انتخاباتی معجزه نمی‌کند، بنابراین گمان نکنید با ‌داشتن رسانه‌های متعدد پیروز انتخابات هستید.

*آقای احمدی‌نژاد در ‌سال ۸۴ رسانه خاصی در اختیار نداشت اما اعتماد مردم را جلب کرد، در ‌مقابل آقای قالیباف در چند دوره با داشتن نشریات متعدد در گروه ‌نشریات همشهری، توفیقی برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری به ‌دست نیاورد. ‌

‌*عوض اینکه از رسانه توقع داشته باشید با اجبار و فشار از شما ‌چهره‌ای منحصر به فرد برای مخاطبان و مردم بسازد، خودتان با داشتن ‌شخصیت تاثیرگذار، بر مخاطبان و رسانه‌ها تسلط پیدا کنید.

*آقای خاتمی ‌در سال ۷۶ با رفتار و گفتارش نظر مردم را جلب کرد و رییس‌جمهور شد، ‌در حالی که آن زمان تلگرام، توییتر، فیس‌بوک و... وجود نداشتند. ‌

‌*مناظره‌های انتخاباتی شما از تلویزیون پخش می‌شود. بنابراین حواس‌تان ‌باشد که روی آنتن تلویزیون هستید نه در صحنه تئاتر، پس نباید برای مردم ‌نقش بازی کنید.

*اگر مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸ را بین چهار نامزد آن ‌دوره مرور کنید، متوجه می‌شوید که اعتبار هر چهار نامزد به دلیل ‌احساساتی‌ شدن در مقابل دوربین تلویزیون خدشه‌دار شد.

‌*بهترین رسانه برای شما در انتخابات، رفتار و گفتار شماست که نزد مردم ‌محبوب‌تان می‌کند نه محبوبیت فلان پیام‌رسان اجتماعی نزد مردم. ‌

رسانه‌های اصولگرا

مردم در انتخابات شرکت کنند، شرایط متحول می‌شود

خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان آیت‌الله سیدابراهیم رییسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و آورد:

* مردم در انتخابات شرکت کنند و بدانند که ان‌شاءالله شرایط متفاوت و متحول خواهد شد.

* به یاد و نام شهدای گرانقدر حتما ان‌شاء الله شرایط کشور دچار تحول خواهد شد و یقین داریم به برکت نام ائمه اطهار (ع) و شهدا این مسیر هموار خواهد شد.

* مردم امروز از مشکلات ناراحتی دارند و دغدغه دارند و برخی ناامید هستند و برخی هم احساس می‌کنند شاید نتوان کاری کرد.

* هم می‌شود کاری کرد و هم ما در این مسیر می‌دانیم و می‌خواهیم و می‌توانیم. این مسیر به ظاهر سخت است و به ما هم خیلی گفته اند که مسیر و راه آسانی نیست، اما به نظر ما با حضور این جوانان خوب و با نشاط و با حضور مردم قله فتح خواهد شد و مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد.

* مردم با امید در انتخابات شرکت کنند و هیچ فردی در این عرصه غائب نباشد و همه بدانند شرایط متفاوت و متحول خواهد شد.

نباید هر مساله ای را با حزب ما بسنجند

خبرگزاری مهر به گفت وگو با حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رییس شورای مرکزی جبهه پایداری پرداخت و آورد:

* نباید انتظار داشته باشیم که هر مساله ای را با ما و حزب و گروه سیاسی‌مان بسنجند.

* شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری کاملاً قانونی عمل کرد و به مر قانون توجه داشت.

* قطعاً هر فردی که بخواهد برای تصدی منصبی در کشور انتخاب شود، باید به قوانین و ضوابط هم توجه داشته باشد. همچنین لازم است سوابق وی به خوبی ارزیابی شود که اگر اینگونه نباشد، ممکن است هر فردی و با هر سابقه‌ای وارد عرصه‌های خطیر نظام جمهوری اسلامی شود.

* شورای نگهبان کاملاً در بررسی صلاحیت‌ها قانون را مد نظر دارد. البته ممکن است برخی از افراد به جهت آنکه نماینده حزب و یا تشکل سیاسی آنان برای انتخابات احراز صلاحیت نشده است، ناراحت باشند که این موضوع هیچ اهمیتی ندارد و رعایت قانون مساله ای حائز اهمیت است.

* به هیچ وجه درست نیست زمانی که داوطلب مورد نظر جناحی تایید می‌شود، آنان از شورای نگهبان تمجید و تشکر می‌کنند و در شرایطی که داوطلب مورد نظرشان تایید نمی‌شود، علیه شورای نگهبان موضع گیری می‌کنند.

* همه باید بدانیم که ما معیار حق و باطل و قطب عالم امکان نیستیم و نباید انتظار داشته باشیم که هر مسئله‌ای را با ما و حزب و گروه سیاسی مان بسنجند و قانون ملاک عمل است.

* حتی اگر در انتخاباتی چند نفر از اعضای جبهه پایداری داوطلب شوند اما شورای نگهبان صلاحیت آنان را احراز نکند، ما نسبت به این تصمیم تمکین می‌کنیم. اگر در انتخابات ریاست جمهوری امسال هم این اتفاق می‌افتاد، ما باز هم اعتراضی نمی‌کردیم.

* چند سال پیش صلاحیت بنده برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید نشد و برخی افراد گفتند که اعتراض کنم اما هیچ گونه اعتراضی نکردم و گفتم برای چه اعتراض کنم؟ تشخیص شورای نگهبان این بوده است و باید تمکین کنم.

* همه ما باید حق مدار بودن را ملاک عمل خود قرار دهیم و حتی اگر گاهی شرایط به ضررمان باشد، باید آن را بپذیریم و بدانیم که رفوزه شدن اگر به حق باشد، بد نیست اما تایید و قبولی بدون توجه به قانون و حقوق دیگران به هیچ وجه مساله خوبی نیست.

برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری در افزایش مشارکت موثر است

خبرگزاری تسنیم به گفت وگو با محمدصالح جوکار رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد:

*مردم ما همیشه با هوشمندی در صحنه‌های مختلف و از جمله عرصه انتخابات حاضر بوده‌اند و اگر کاندیداهای این دوره از انتخابات بتوانند برنامه‌های خوبی برای حکمرانی ارائه دهند، حتما در بحث افزایش مشارکت مردم تأثیر خواهد داشت.

* جوسازی عده‌ای در بحث مشارکت مردم در انتخابات و القای این مطلب که مشارکت در انتخابات پایین خواهد بود، همان چیزی است که دشمن می‌خواهد.

*این افراد باید اجازه دهند که مردم با آرامش در انتخابات حاضر شوند و انتخاب و کاندیدای موردنظرشان را انتخاب کنند، نه اینکه با هیاهو و جنجال مردم را از انتخاب کردن مأیوس کنند.

*  موضوع اصلی مشارکت مردم و رونق بخشی به انتخابات است، اگر چه مردم مقداری امیدشان نسبت به عملکرد دولت و شوراها کم شده اما باید بدانیم در انتخابات پیش‌رو، آینده سیاسی کشور در سال‌های آتی رقم می خورد.

*عدم مشارکت مردم موجب انتخاب مجدد فرد ناکارآمد فاقد دارای شاخصه های کاندید مطلوب خواهد شد و می تواند وضعیت کشور را نسبت به گذشته بدتر کند.

*انتخاب فرد اصلح که دارای توانایی و کارآمدی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برای خدمت به مردم باشد، اقدامی اساسی و مهم  است.

الگوهای غربی ملاک رفتار و گفتار نامزدهای انتخابات نباشد

روزنامه رسالت به گفت وگو با محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پرداخت و نوشت:

*سخنان رهبری درباره انتخابات، نشان از اهمیت بالای ایشان به انتخابات و مشارکت حداکثری مردم بود و درباره اهمیت و جایگاه حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و پای صندوق‌های رأی، نقشه راه کاملی را ترسیم کردند.

* اظهاراتی که رهبری در مورد عملکرد یک‌ساله اخیر مجلس مطرح کردند، همین بهترین راهنما برای اقدامات بعدی نمایندگان است و نمایندگان باید سال‌های آینده نیز همانند سال گذشته، کار و تلاش و جدیت خودشان را برای انجام وظایف قانونی و دفاع از حقوق مردم داشته باشند.

* باتوجه به این‌که وضعیت کاندیداهای نهایی مشخص شده و قرار است به تبلیغات بپردازند، در مناظرات انتخاباتی که پخش سراسری در سطح کشور صورت می‌گیرد و در مقابل انظار عمومی قرار دارند باید اخلاق اسلامی به‌صورت کامل از سوی کاندیداها رعایت شود.

* نباید سیستم‌ها و الگوهای غربی ملاک رفتار و گفتار کاندیداهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری کشورمان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha