رییس جمهوری آینده باید از نیروهای پر انرژی و جوان استفاده کند

تهران-ایرنا- معاون موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: یکی از ابزارهای تحول به سمت آرمان ها، فکر نو، نوآوری و خلاقیت است که طبیعتاً نیروهای جوان در این حوزه توانمندی های بیشتری دارند، رییس جمهوری آینده باید بتواند این نیروهای فکری و پر انرژی را به کار گیرد.

به گزارش روز یکشنبه مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مهدی فضائلی در نشست هم اندیشی مسوولان دفاتر نهاد پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که به صورت مجازی در دفتر سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهارداشت: در صحبت از تحول منظورمان بخش دستاوردها و پیشرفت ها و نکات مثبت نیست،بلکه منظور بخش‌هایی است که ما دچار عقب گردها و پس رفت هایی بودیم.

وی بحث عدالت را جزو مهم‌ترین داده های نظام اسلامی برشمرد و افزود: باید در بحث عدالت اتفاقات چشمگیری ایجاد شود تا مفهوم تحول را مشاهده کرد؛ تصویر یکی از گام‌های اولیه پی بردن به این نیاز است که طبیعتاً باید در سطح نخبگان و مدیران کشور و جامعه مورد توافق قرار گیرد.

معاون موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری ادامه داد: یک بحث دیگر در مورد مفهوم تحول است، امروز در سطح جامعه افراد دیگری هم درباره تحول صحبت می کنند اما جهت و مفهومی که آنها از تحول ارایه می‌دهند نقطه مقابل انقلاب اسلامی است و بازگشت از آرمان های انقلاب و اصول انقلاب است.

فضائلی ادامه داد: طبیعتاً ما به چنین تحولی  اعتقاد نداریم و اگر بخواهیم از آرمان‌های انقلاب دست بکشیم ارتجاع است؛ بعضی‌ها اساساً به ماهیت انقلاب تشکیک دارند یا قبول ندارند یا خودشان را به تغافل می‌زنند و نمی خواهند بپذیرند که ماهیت انقلاب، اسلامی و دینی بوده است.

وی همچنین گفت: این بحث بسیار مبنایی و مهمی است که ماهیت انقلاب دینی بوده، طبیعتاً خیلی موارد به تبع این باید پذیرفته شود اگر بخواهیم نپذیریم خیلی از مسائل دیگر هم حل نخواهد شد، یک عده دیگری هم هستند که می‌پذیرند انقلاب، اسلامی بوده  اما معتقدند بر اساس نظریه هایی که در غرب وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب یک مدت زمانی دارد و تمام شده و تبدیل به یک نهاد می شود، در صورتی که آنچه از انقلاب قبول داریم، انقلاب اسلامی و ماهیت دینی و اسلامی آن است بنابراین این انقلاب تمام نمی شود.

وی با بیان این که آرمان‌های انقلاب آرمان‌های قابل دفاعی هستند، گفت: این آرمان ها چون مستقیماً به فطرت انسان ها پیوند خورده است به واسطه مرور زمان از دست نمی رود، فرسوده نشده و به تاریخ سپرده نمی‌شود، پس دلیلی ندارد که نظام مقدس جمهوری اسلامی از آرمان هایی که دارد بخواهد دست بکشد.

 معاون موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری  در ادامه به موضوع سطح بندی آرمان ها پرداخت و افزود: در این مورد که مطالبه حضرت آقا هم هست سه سطح آرمان‌های کلان، آرمان‌های خرد و سیاست‌ها را مطرح می‌کنند.

فضائلی یادآورشد: در بخش آرمان های کلان بحث عدالت اجتماعی و آزادی مطرح است و در محیط‌های دانشجویی باید به آن پرداخته شود؛ اگرچه نظام در این بخش‌ها دستاوردهای ارزشمندی را داشته، اما جا دارد در این موضوع کارهای جدی‌تری را صورت گیرد.

وی با بیان این که در سطح آرمان‌های خرد بحث پیشرفت های علمی، خودکفایی اقتصادی و اقتدار سیاست خارجی مطرح می شود و بحث های تحولی در مورد این موارد موضوعیت دارد ، بیان داشت: بخش بعدی بخش سیاست است که در این بخش بحث اسلامی کردن دانشگاه‌ها را مطرح می‌کنند.

معاون موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری عنوان کرد: یکی از جدی ترین آسیب هایی که نه فقط در محیط دانشگاه بلکه اساساً در اداره کشور امروز با یک کسری روبرو هستیم این است که ما در حوزه علوم اسلامی کاری را که باید انجام می‌دادیم ندادیم؛ اگرچه مجموعه هایی فعالیت‌هایی داشتند و اقداماتی صورت گرفته اما با کاری که باید انجام شود فرسنگ ها فاصله داریم.

فضائلی در ادامه به بحث فضای مجازی اشاره کرد و اظهارداشت: امروز فضای مجازی شئون جامعه ما را تحت تاثیر قرار داده است و اساساً یک زندگی متفاوت، یک فرهنگ متفاوت و سبک زندگی متفاوتی را تا اعماق روستاهای ما به وجود آورده است.

وی دولت و دستگاه اجرایی را یکی از جاهایی عنوان کرد که بحث تحول و تحول خواهی می تواند در آن گام‌های بلندی بردارد و تصریح کرد: ما اگر بحث از دولت اسلامی می کنیم فقط بحث قوه مجریه نیست؛ یعنی حکمرانی اسلامی، قوه قضاییه اسلامی، مجلس اسلامی، نیروهای مسلح اسلامی، نهادهای اسلامی، اما در این مجموعه قوه مجریه به دلیل گستردگی و حجم اختیارات و  امکاناتی که دارد مسئولیت و نقش آفرینی او از همه مجموعه‌ها بیشتر است؛ لذاست که ما به انتخابات ریاست جمهوری باید یک توجه خاصی داشته باشیم.

معاون موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: از منظر بحث تحول و تحول خواهی که رییس‌جمهور در سطح تراز انقلاب اسلامی می تواند ما را برای انتخاب اش کمک کند این است که بدانیم در میان نامزدها حضورشان در راس کار اجرایی برای انقلاب اسلامی که در این مرحله نیازمند تحول است واقعاً گام های اساسی برای تحول آن بر دارد؛ این که کدام یک از آنها روحیه تحول خواهی دارد و کدامشان توانمندی لازم را برای تحقق این تحول دارد.

فضائلی ادامه داد: کسی باید امروز در راس دستگاه اجرایی ما قرار بگیرد که بتواند یک کابینه‌ای را تشکیل دهد که این کابینه بحث تحول بنیادین را پیش برد؛ یکی از الزامات تحول و تحول خواهی بهره مند بودن از این پشتوانه فکری است؛ باید ببینیم کدام یک از نامزدها فکری برای تحول و تحول خواهی دار. یکی از لوازمش این است که بتواند افکار نو بیاورد یعنی یک جوان، یعنی آدم هایی که ایده‌های نو دارند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که «گفتمان هایی در جامعه است که می‌گویند در این چهل سال ما به هر جناحی که بوده رای داده ایم... حال چه کار کنیم که اعتماد مردم جلب شود و ذهنیت شان تغییر کند و حقیقتا امیدوار باشند که با انتخاب بهتر می توان نتیجه بهتری گرفت؟» بیان داشت: واقعیت این است که تفکر اصول گرایی در دستگاه ما تنها مقطعی که ادعا می‌شود حضور داشته است دوره آقای احمدی نژاد است بقیه ادوار ریاست جمهوری را کسی جریان اصولگرایی نمی داند؛ آقای احمدی نژاد هم که خودش را اصولگرا نمی داند از ابتدایی هم که ایشان آمد گفت اصولگرا نیست.

معاون موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری یادآورشد: در دوره اول ریاست جمهوری‌اش که تقریباً هیچ مجموعه اصولگرایی احمدی نژاد را حمایت نکرد در مرحله دوم که ایشان و آقای هاشمی رفسنجانی بودند بخش‌هایی از جریان اصولگرایی از وی حمایت کردند.این را هم باید توجه داشت متاسفانه ایشان بعداً زاویه پیدا کرد و مسیری را طی کرد که بخشی از آن دستاوردها هم از بین رفت.

فضائلی گفت: امروز در جامعه دو گروه هستند که ما با آنها مشکل داریم و با نظام و رهبری این دو گروه مسئله و مشکل دارند. یک گروه کسانی هستندکه خیلی آرمان گرا بوده و به واقعیت ها توجه ندارند که بحث می‌کنند آرمانها را می‌توان به سادگی تحقق بخشید؛ به یک بخش زیادی از واقعیت های جامعه از جمله ظرفیت جامعه و میزان همراهی جامعه توجه ندارند ؛ جنبه های افراطی دارند؛ افرادی هستند که با پرچم عدالت خواهی در جامعه دچار یک سری انحرافاتی شدند از آن طرف هم کسانی هستند که مغلوب واقعیت‌ها شدند و به آرمان ها  توجه ندارند.

وی ادامه داد:  توقع اینکه از آسمان کسی بیاید را نمی توانیم داشته باشیم؛ در همه جوامع در دنیا هم این ظرفیت هایی که دارند را استفاده می کنند یک جاهایی موفق می‌شوند و یک جاهایی ناموفق‌اند؛ در نظام‌های مدعی دموکراسی با یک پیشینه چند  قرن است؛ ما چهار دهه بیشتر  سابقه نداریم لذا اگر در بین نامزدها یک چهره مستقلی که آن توانمندی تراز انقلاب اسلامی بودن را داشته باشد انتخاب شود که هیچ؛ اگر در بین این گروه ها بود یا مستقل هر کدام به تراز انقلاب اسلامی نزدیک تر بود و می تواند این مشکلات را حل کند و لو  این که مربوط به یک جریان سیاسی است.

در پایان این نشست فضائلی به پرسش های مسؤولان دفاتر نهاد پردیس‌های استانی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور پاسخ داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha