تشدید تنش میان مغرب و اسپانیا؛ اختلاف‌ها فراتر از ماجرای پولیساریو

تهران - ایرنا - دولت مغرب اعلام کرد که بحران میان رباط- مادرید تنها محدود به بازگرداندن رهبر جبهه پولیساریو نشده بلکه به دلیل امتناع اسپانیا از حمایت از تصمیم دولت سابق آمریکا در الحاق صحرای غربی است. مغرب درگیری ها در صحرای غربی را با بحران جدایی‌طلبان در کاتالونیا برابر دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از نشریه آب‌ث، مغرب بار دیگر با اخطاری شدید الحن به اسپانیا، بحران دیپلماتیک بین رباط و مادرید را به طور فزاینده‌ای تشدید کرد.  

پس از تهدید اخیر «کریمه بنیعیش» سفیر مغرب در اسپانیا مبنی بر اعمال اقدامات انتقام جویانه علیه این کشور در صورت تداوم میزبانی از ابراهیم غالی، رهبر جبهه پولیساریو، وزارت امور خارجه اسپانیا با صدور بیانیه ای چهار صفحه ای و بسیار تند علیه دولت اسپانیا اعلام کرد که «بحران جدی» میان این دو کشور حتی با احضار غالی به دستگاه قضایی اسپانیا پایان نخواهد یافت.

یک ماه پس از ورود رهبر جبهه پولیساریو به اسپانیا به موجب ابتلا به ویروس کرونا، بنا به شکایت فاضل بریکه، مخالف سیاسی رهبری پولیساریو که ملیت اسپانیایی دارد، قرار است غالی امروز سه شنبه برای نخستین بار به اتهام جرائم نسل‌کشی و جنایات ضد انسانی به پرسش‌های سانتیاگو پدراس، قاضی دادگاه پاسخ دهد.  

در یادداشت رسمی دولت مغرب آمده است: این بحران فقط به مسئله رهبر پولیساریو محدود نمی‌شود. بنابراین از آنجا که این مشکل با ورود او به اسپانیا آغاز نشده با خروج او نیز پایان نخواد یافت. مسئله اصلی اعتماد و احترام متقابل بین مغرب و اسپانیا است. اسپانیا می‌بایست موضع روشن خود در مسئله صحرای غربی را اعلام کند.  

تشدید تنش میان مغرب و اسپانیا؛ اختلاف‌ها فراتر از ماجرای پولیساریو

رباط  همچنین با برابر دانستن بحران جدایی‌طلبان کاتالونیا با درگیری‌ها در صحرای غربی اعلام کرد: ما نمی‌توانیم با جدایی‌طلبی در خانه مبارزه کنیم و در خانه همسایه آن را تشویق کنیم.

در بیانیه دولت رباط آمده است، در دوران بحران کاتالونیا، مغرب بی‌طرفی را انتخاب نکرد و یکی از نخستین کسانی بود که کاملا روشن و با قدرت در حمایت از تمامیت ارضی و وحدت ملی همسایه شمالی خود ایستاد.

پس از خروج اسپانیا از صحرای غربی در سال ۱۹۷۵ میلادی، صحرای غربی به مغرب الحاق شد. این امر با مخالفت شدید نیروهای جبهه پولیساریو روبه رو شد و درگیری های شدیدی میان طرفین درگرفت که در سال ۱۹۹۱ میلادی با میانجی گری سازمان ملل، متوقف شد.

جبهه پولیسارو در سال ۱۹۷۶ از تشکیل کشوری به نام جمهوری صحرا به مرکزیت «العیون» خبر داد که این خود با درگیری هایی در منطقه همراه بود زیرا مغرب و موریتانی مخالف این کار بودند. مغرب نوعی خودمختاری به صحرای غربی پیشنهاد داده اما جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی زیر نظارت سازمان ملل برای استقلال جمهوری دموکراتیک عربی صحرا است.

به دنبال امضای پیمان عادی‌سازی روابط مغرب  با رژیم صهیونیستی در دسامبر گذشته (آذر ماه) و به رسمیت شناختن حاکمیت رباط بر صحرای غربی از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، مغرب همسایه شمالی خود اسپانیا را به مخالفت با تصمیم ترامپ متهم کرد.

مغرب پس از آنکه اسپانیا رهبر استقلال‌طلبان جبهه پولیساریو در صحرای غربی را برای درمان در خاک خود پذیرفت نسبت به این اقدام مادرید ابراز «ناخشنودی» کرد. در مقابل، آرانچا گونزالس لایا وزیر امور خارجه اسپانیا از تصمیم کشورش در پذیرش رهبر جبهه پولیساریو به عنوان اقدامی انسان‌دوستانه دفاع کرد.

اسپانیا همچنین از شرکت در مانور موسوم به "افریکن لایون ۲۰۲۱ ( شیر آفریقایی )" که مهمترین  رزمایش نظامی آمریکادر قاره سیاه به شمار می رود ، برای مشروعیت ندادن به اشغال صحرای غربی از سوی مغرب ، خودداری خواهد کرد. به گزارش روزنامه ال پاییس ، این رزمایش نظامی بین روزهای ۷ تا ۱۸ ژوئن (۱۷ تا ۲۸ خرداد ) در مغرب ، تونس و سنگال برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha