یک فعال سیاسی: تعدد نامزدها انتخابات این دوره را رقابتی کرده است

مشهد- ایرنا- قائم مقام کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در خراسان رضوی گفت: در این دوره از انتخابات از تعدد نامزدها در حوزه ها و جریانهای سیاسی برخوردار هستیم و این باعث قوی تر شدن رقابتها در درون جریانهای سیاسی می شود.

براتعلی خاکپور روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه هم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و هم در جریان انتخابات ریاست جمهوری از طیفهای سیاسی مختلف نامزدهایی وجود دارند هرچند ممکن است کفه یک طیف سیاسی سنگین تر باشد، بستر شکل گیری رقابتهای جدی در هر دو انتخابات فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: تعدد نامزدها در انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد که اغلب از جریان سیاسی اصولگرا هستند، باعث شده است لیستهای مختلف از نامزدها در این حوزه شکل بگیرد، در مقابل افرادی هم به عنوان نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات شورای شهر مشهد داریم و با این چیدمان نامزدهای انتخاباتی شاهد شکل گیری ۲ نوع رقابت در جامعه خواهیم بود که یک رقابت درون گروهی جریان اصولگرا و دیگری رقابت بین جریانهای اصولگرا و اصلاح طلب می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شاید تاکنون جهش فعالیتهای سیاسی مربوط به انتخابات در عرصه رقابت دیده نشده است اما هر چه پیش می رویم با شروع تبلیغات نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و ریاست جمهوری، شور و شوق و هیجانات سیاسی در جامعه بیشتر می شود که این خود میزان مشارکت در انتخابات را افرایش می دهد.

وی تبلیغات این دوره از انتخابات را متفاوت با دوره‌های پیشین توصیف و بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی، برگزاری نشستهای انتخاباتی و اجتماعات امکان پذیر نیست و این امر باعث گسیل تبلیغات و بحث و گفتگوهای انتخاباتی به سوی فضای مجازی شده است.

خاکپور افزود: در شرایط کنونی بسیاری از مردم با شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ارتباط مستمر دارند لذا شاید در ظاهر، رقابتهای سیاسی در سطح شهرها چندان پرشور دیده نشود یا شدت آن برای مردم قابل لمس نباشد اما در صورتی که تبلیغات انتخاباتی سیمای شهر را دربرگیرد، حس شور انتخاباتی بیشتر شده و رقابتها را جدی تر نشان می دهد لذا از نامزدهای انتخاباتی انتظار می رود همزمان با فضای مجازی، از تبلیغات محیطی در فضای شهری نیز غفلت نکنند.

وی به حضور نامزدهای جریانهای سیاسی در انتخابات امسال اشاره و بیان کرد: اگر به شعارهای نامزدها دقت کنیم، افرادی هستند که صراحتا اعلام کردند از حوزه اصولگرایی و برخی نیز از حوزه اصلاح طلبی ورود پیدا کرده اند و برخی هم اذعان دارند که مستقل از جریانهای سیاسی هستند.

این فعال سیاسی ادامه داد: در انتخابات سال ۹۲، تعدد نامزدهای انتخاباتی در جریان اصولگرایی باعث توزیع آرا شد اما اصلاح طلبان از آنجا که روی یک نامزد اجماع کرده بودند، رای خوبی بدست آوردند، در دوره قبلی انتخابات شورای شهر مشهد نیز لیستهای اصولگرایان باعث تقسیم آرای آنان بین چندین لیست شد اما وجود یک لیست از اصلاح طلبان و اعتدالیون آرایش آنها را به یک سو سوق داد و منجر به موفقیتشان شد.

وی گفت: وجود تعدد نامزدها در درون جریان اصولگرا به ضرر این جریان سیاسی است اما در صورتی که این جریان به سوی اتحاد و انسجام و به اجماع رسیدن برود، نتیجه بهتری به دست می آورد.

خاکپور افزود: جریان اصلاح‌ طلب نیز با متحد شدن روی یک فرد، اذعان می کند که قدرت رقابت را از دست داده است در حالی که اینگونه نیست، آنان نیز نامزدی دارند و در صورت انسجام بین خود می توانند اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: فضای جامعه رقابتی است و این رقابت در مناظرات سیاسی نامزدها خود را بهتر نشان می دهد، با برگزاری نخستین مناظرات شاهد شکل گیری برخی رقابتها در فضای سیاسی جامعه خواهیم بود.

قائم مقام کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در خراسان رضوی گفت: انتظار می‌رود نامزدها برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی، طی نشستها و مناظرات سیاسی برنامه‌ها، توانمندیها و اعضای کابینه خود را برای دولت آینده معرفی کنند که مردم مبتنی بر این موضوعات رای دهند و در آینده نیز مطالبه‌گر وعده‌های انتخاباتی باشند.

وی افزود: اینکه جریان اصلاح‌طلبی برخی از نامزدهای انتخاباتی را اصلاح‌طلب نمی‌داند در واقع یک نوع "فرار به جلو است" که بگویند نامزد در این دوره از انتخابات نداریم، سوال اینجا است که اگر نامزدهای کنونی که مسوولیتهایی در دولت دارند، اصلاح‌طلب نیستند پس چطور در دوره اصلاحات مسوولیت گرفته بودند؟

خاکپور ادامه داد: از دیدگاه بنده آقایان مهرعلیزاده و همتی هر دو اصلاح‌طلب هستند، البته شاید به شدتی که گفته می‌شود اصلاح‌طلب نباشند ولی در هر صورت می‌توانیم نامزدها را عضو جریانهای اصولگرا یا اصلاح‌طلب تندرو یا میانه‌رو تفسیر کنیم.

وی گفت: به نظر می‌رسد در این دوره از انتخابات کفه ترازوی اصولگرایان سنگین‌تر باشد به شرطی که اصولگرایان به سوی یک انسجام و اتحاد در خصوص یک نامزد مطرح برای انتخابات پیش بروند تا فضای انتخابات رقابتی‌تر شود.

این فعال سیاسی افزود: یکی از عوامل اصلی رقابتی‌تر شدن صحنه انتخابات، خود نامزدها هستند که اگر یکی به نفع دیگری در یک جریان سیاسی کنار برود، رقابت نیز افزایش خواهد یافت. 

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه ۲۸ خرداد ماه جاری همزمان با سراسر کشور در ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر و ۲ هزار و ۵۰۰ روستای استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

خراسان رضوی در مجموع هشت هزار و ۶۰۰ عضو در شوراهای اسلامی شهری و روستایی دارد که ۷۰۰ نفر از این تعداد عضو شوراهای اسلامی شهرها و هفت هزار و ۹۰۰ نفر عضو شوراهای اسلامی روستایی هستند.  

همچنین خرداد ماه امسال دومین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای تعیین جانشین مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در خراسان رضوی برگزار خواهد شد. ۶ نفر از ۸۸ نماینده مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در جمع خبرگان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha