۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۱۰
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84357191
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۵۰ واحد صنعتی استان سمنان در فهرست آلاینده قرار دارد

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۵۰ واحد صنعتی استان بر اساس آخرین پایش و نظارت به عنوان صنایع آلاینده محیط زیست معرفی شدند.

به گزارش ایرنا، امیرعبدوس عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی محیط زیست ابراز داشت: پایش و نظارت فعالیت ۲ هزار واحد صنعتی فعال استان سمنان به صورت فصلی انجام می‌شود و آخرین پایش مربوط به فصل زمستان است.

وی ادامه داد: بهار سال گذشته ۵۴ واحد صنعتی، تابستان سال گذشته ۶۲ واحد و پاییز سال گذشته ۵۹ واحد صنعتی به عنوان واحد آلاینده معرفی شدند.

وی بیان کرد: محیط زیست از طریق پایش و شناسایی واحدهای آلاینده به عنوان ابزار بازدارنده به دنبال جلوگیری از ادامه روند آلایندگی واحدهای صنعتی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کنند، به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی می شوند که یک درصد فروش جریمه‌ای سنگین و گاه بیشتر از سود واحد صنعتی است.

وی یادآور شد:  شرط خروج از پرداخت عوارض آلایندگی دستیابی به استانداردهای زیست محیطی با ایجاد و راه اندازی سامانه های کنترل آلودگی، بهینه سازی سوخت مصرفی، راه اندازی تصفیه‌خانه یا استفاده از فیلترهای خروجی دودکش صنایع و مدیریت پسماند است و این شرایط تا زمانی که توسط واحدهای صنعتی رعایت شود، واحد پاک بوده و در صورت اجرایی نشدن استانداردهای مربوط، با معرفی نام واحد به سازمان امور مالیاتی از دوره مالیاتی بعد مشمول پرداخت عوارض آلایندگی به میزان یک درصد فروش می‌شود.

رهایی استان سمنان از لجن اسیدی واحدهای تصفیه دوم روغن

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان ابراز داشت: در ۲۵ سال گذشته لجن اسیدی واحدهای تصفیه دوم روغن در جنوب گرمسار رها می‌شد اما اکنون با تمهیدات اندیشیده شد از این اقدام تخریب کننده محیط زیست جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: ۳۵ واحد تصفیه دوم روغن که جزو واحدهای آلاینده بودند به مراجع قضایی معرفی شدند و اکنون با اقدامات انجام شده، تخلیه لجن اسیدی روی زمین به صفر رسیده است و حتی سه واحد فعال در این زمینه با اختراع سه روش تصفیه توانسته‌اند با تولید هیدروکربن به صنایع قیر کمک کنند.

معدن تاش آلایندگی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان ابراز داشت:  معدن تاش براساس تحقیقات انجام شده بر روی آب به وسیله کارشناسان این اداره کل آلایندگی ندارد و مردم نگران نباشند.

وی ادامه داد: چهار ایستگاه سنجش آلایندگی در استان سمنان فعال است و در سال گذشته ۳۵۳ روز هوای سمنان مورد پایش قرار گرفت که براساس پایش‌های انجام شده، سمنان ۲۱۴ روز هوای پاک ، ۱۳۸ روز هوا در وضعیت قابل قیول قرار داشت.

 مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: سمنان در سال گذشته تنها یک روز ناسالم را تجربه کرد.

به گفته عبدوس منبع آلودگی هوا در استان سمنان گرد و غبار کویر، آلودگی هوای تهران و بخشی مربوط به شهرک صنعتی غرب استان سمنان است.

سمنان نگهبان ۱۷ درصد مساحت مناطق تحت پوشش حفاظت محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است  و این استان ۱۷ درصد مناطق چهارگانه را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۵ میلیون هکتار است و دارای سه پارک ملی کویر، توران و صیدوا است.

وی یادآور شد: استان سمنان دارای ۲ پناهگاه حیات وحش در مناطق خوش ییلاق و توران شاهرود و چهار منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکارممنوع است.

عبدوس گفت: چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکار ممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکار ممنوع طالو دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکار ممنوع تپال در شمال غرب شاهرود جزو پنج منطقه شکار ممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.

تفاهم‌نامه با ۲ مرکز علمی برای برداشتن گام‌های جدید برای زادآوری یوز پلنگ آسیایی

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: رایزنی با ۲ مرکز علمی برای تولید کیت تعیین سطح استروژن برای تحقیقات و کمک به زادآوری یوزپلنگ آسیایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در زمان فحلی میزان استروژن در بدن یوزپلنگ تغییر پیدا می‌کند و با استفاده از کیت تشخیص سطح استروژن می‌توان روز فحلی را تشخیص داد.

وی بیان کرد: برای تامین آب آشامیدنی و علوفه برای حیات وحش تمهیدات لازم اندیشیده شده و اکنون سه تلمبه بادی جدید برای تامین آب در شرق استان سمنان برای حیات وحش تاسیس شده است.

زیست ۱۴ راس گورخر نتیجه معرفی گونه به زادگاهش در پارک ملی کویر

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: امسال با زایمان موفق سه گورخر انتقال یافته به پارک ملی کویر گرمسار شمار این گونه از پستانداران در پارک ملی کویر به ۱۴ راس رسید که از این تعداد پنج راس در اسارت و بقیه در پارک رها شدند و البته تحت نظارت هستند.

پارک ملی کویر در غرب استان سمنان، یکی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در کشور است که آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارک ملی کویر، مربوط به اوایل دهه ۱۳۶۰ است.
 گورخر آسیایی تنها بازمانده علف خوران تک سُم و از گونه های شاخص حیات وحش استان سمنان است.

در نوزدهم مهر سال ۹۷از پارک ملی توران در شاهرود  ۱۰ راس گورخر به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد که متاسفانه پنج راس به دلیل انتقال غیر ایمن تلف شدند و پنج راس باقیماندند.

امسال روز جهانی محیط‌زیست با عنوان «تنوع زیستی؛ فراخوان اقدام به مقابله با انقراض فزاینده گونه‌ها و تخریب طبیعت» نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha