۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۴۵
کد خبر: 84358342
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ایران از محورهای مذاکره وزیرخارجه انگلیس در سفر به عربستان

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس در جریان سفرش به عربستان و دیدار با مقام‌های سعودی پیرامون موضوعات مختلفی از جمله تغییر مناسبات با ایران گفت‌وگو کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، دومینیک راب که در ریاض به سر می‌برد تاکنون با ولیعهد و وزرای امور خارجه و دفاع عربستان سعودی دیدار کرده است. او می‌گوید که عربستان یکی از شرکای دیرینه و دوست نزدیک انگلیس است که در تامین امنیت منطقه نقش کلیدی ایفا می‌کند. وزیر خارجه انگلیس همچنین برتعهد این کشور برای مقابله با چالش‌های امنیتی مشترک از جمله ادامه درگیری‌ها در یمن و آنچه او «تهدیدهای ایران» خواند تاکید کرد.

راب دیروز در توئیتی نوشت: امروز با محمدبن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار و پیرامون مسائل مورد علاقه دو طرف از جمله تجارت، ایران و تغییرات آب و هوایی گفت‌وگو کردیم. او امروز هم با خالد بن‌سلمان وزیر دفاع عربستان دیدار کرد و در پیام توئیتری ادعا کرد: از تهدیدهای منطقه‌ای ناشی ایران تا ادامه بحران در یمن و چالش‌های جدید مقابله با حملات سایبری، من و خالد بن‌سلمان توافق کردیم که رابطه قوی و با دوام انگلیس و عربستان در مقابله با تهدیدهای مشترک حائز اهمیت است.

در همین حال وزارت امور خارجه عربستان در توئیتی با اشاره به دیدار دیپلمات‌های ارشد انگلیس و عربستان عنوان کرد که مقام‌های طرفین درباره تلاش‌ها برای ارتقای امنیت منطقه و همچنین تثبیت نظم ثبات در خاورمیانه و افزایش همکاری‌های دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

ایران از محورهای مذاکره وزیرخارجه انگلیس در سفر به عربستان

این دیدارها درحالی برگزار شد که دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند. در همین حال گزارش‌های مختلفی در خصوص مذاکرات محرمانه میان ایران و عربستان منتشر شده است.

دومینیک راب اردیبهشت گذشته با ایراد سخنانی در نشست کمیته دفاعی و روابط خارجی مجلس اعیان، احیای برجام را به نفع همه خواند و گفت که در این زمینه با طرف‌های سعودی در تماس است تا اطمینان حاصل کند که آن‌ها اهمیت این موضوع را درک می‌کنند.

وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه انتقادهای زیادی علیه برجام وجود دارد تصریح کرد که مخالفان این توافق طرح جایگزین و تمایلی به انجام هیچ کاری ندارند.

این درحالیست که در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته در راستای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در این جلسه مقرر شد که ضمن تداوم تماس ها و گفت‌وگوها در سطح کارشناسی، روسای هیات ها به مدت چند روز برای رایزنی و مشورت به پایتخت ها عزیمت کرده و مذاکرات ظرف روزهای آتی مجددا از سر گرفته شود.

دور بعدی مذاکرات برجام قرار است اواخر هفته جاری برگزار می‌شود. گمانه‌زنی‌های زیادی حاکیست که در این دور طرف ها درباره توالی احیای برجام و رفع تحریم‌های ضد ایرانی به توافق می‌رسند.

نگرانی لندن از وضع حقوق بشر در عربستان

وزیر امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از رایزنی‌های خود با مقام‌ها سعودی تاکید کرده که این کشور از وضعیت حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان در عربستان نگران است. نگرانی‌ها درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی افزایش یافته است. گروه‌های مدافع حقوق بشر، دولت انگلیس را تحت فشار قرار داده‌اند تا معاملات پرسود تسلیحاتی با رژیم سعودی را متوقف کند.

وزارت خارجه انگلیس گفته که این کشور همواره آشکارا اعلام کرده که قتل جمال خاشقچی یک «جنایت وحشتناک» بوده و خواستار تحقیقات شفاف، کامل و معتبر به منظور پاسخگویی عاملان آن شده است.

انگلیس سال گذشته ۲۰ فرد مظنون به دخالت در قتل خاشقچی را تحریم اقتصادی کرد ولی از هدف قرار دادن شخص محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خودداری کرد. این کشور همچنین روابط نظامی و دیپلماتیک نزدیک خود با ریاض را حفظ کرده و دومین صادر کننده بزرگ سلاح به ریاض بعد از آمریکا است.

ادامه سفر وزیر خارجه انگلیس به عراق

بر اساس برنامه اعلام شده دومینیک راب قرار است امروز در ادامه سفرش به خاورمیانه راهی عراق شود. «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق دیروز با اعلام این خبر افزود که وزیر امور خارجه انگلیس با «برهم صالح» رئیس جمهوری، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

به علاوه یک منبع آگاه گفت که وزیر خارجه انگلیس در این سفر پرونده‌های مختلفی از جمله روابط بغداد و لندن را به همراه مقامات عراقی بررسی خواهد کرد اما می‌توان گفت که مهمترین موضوع این سفر به حضور نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در عراق اختصاص دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha