عیارسنجی رسانه ها از مناظره نامزدها

تهران- ایرنا- ایران قدرتمند در منطقه و جهان با حضور مردم و با اتکا به صندوق رأی تجلی پیدا می‌کند، بنابراین امروز مردم باید حضور فعال و چشمگیری در انتخابات داشته باشند و با انتخاب نامزد اصلح، سکان هدایت کشور را به دست فردی شایسته بسپارند.

انتخابات در روند توسعه کشور نقش بزرگی دارد به همین دلیل مردم برای شکل دهی آینده سیاسی در صحنه انتخابات حضور پیدا می کنند در واقع در این شرایط حساس مردم با حضور خود، سرنوشت کشور را رقم می زنند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه اعتدالی خبرآنلاین در شبانه روز گذشته در مطلبی، سخنان مهدی چمران از چهره‌های سیاسی اصولگرا را در خصوص اینکه کاندیداها نباید از احساسات مردم سوءاستفاده کنند، بازتاب داد و همچنین در این بازه زمانی روزنامه ایران سخنان نامزدهای انتخابات در مناظره نخست را تحلیل و بررسی کرد. رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهایی مختلف بر ضرورت اعتمادسازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را مورد بررسی قرار دادند، برای نمونه روزنامه اعتماد و آرمان ملی به ترتیب در تیترهای با عنوان عواقب و فواید انتخابات مشارکتی، حضور حداکثری تنها راه شکست تمامیت خواهان است، این موضوع را منعکس کردند و این روزنامه‌ها در گزارش های مختلف به تحلیل و بررسی سخنان نامزدهای انتخابات پرداختند، برای نمونه خبرگزاری ایسنا سخنان محسن رضایی را بازتاب و تحلیل کرد.  رسانه‌ اصولگرای فارس در تیتری با عنوان تاکید استادان بر لزوم اخلاق‌مداری در مناظرات، به اهمیت حضور حداکثری در انتخابات از نگاه اساتید دانشگاه پرداخت و دیگر خبرگزاری این جریان از جمله مهر و روزنامه جام جم در مطالب و گفت وگوهای خود بر لزوم مشارکت حداکثری مردم و توجه به این مهم را انعکاس دادند و در تیترهای با عنوان شعارهای انتخاباتی غیرواقعی نباشد و چرا مناظره‌ها داغ نمی‌شود؟ این مسایل را تحلیل و بررسی کردند.

رسانه‌های اعتدالی

کاندیداها نباید از احساسات مردم سوءاستفاده کنند

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با مهدی چمران از چهره‌های سیاسی اصولگرا و نایب رییس شورای ائتلاف پرداخت و آورد:

* رییس‌جمهوری نمی‌خواهیم که بتواند بهتر مناظره کند بلکه ما رییس جمهوری می خواهیم که بتواند مشکلات را حل کند.

* آنها باید برنامه‌شان را مطرح کنند و بهتر است بیشتر روی آینده و آنچه که ضروری است، بحث کنند.

*به باور بنده، در مناظره، برنده و بازنده چندان مشخص نیست البته در میان صحبت‌هایی که مطرح شد، هیجان هم وجود نداشت.

* برخی از کاندیداها تلاش کردند از دولت دفاع کنند و عده ای هم در مقابل به دولت حمله کنند، بنابراین این مسایل مطرح بود.

*پرداختن به مسایل خصوصی به باور بنده در میان مردم بازتاب خوبی نداشت.

* اینکه کاندیداها بخواهند از احساسات مردم سوءاستفاده کنند، درست نیست.

*کاندیداها باید برنامه‌شان را مطرح کنند و بیشتر روی آینده و آنچه که ضروری است، بهتر است بحث کنند چون مردم مناظره‌های چهار سال گذشته را درنظر دارند و به نوعی یک نیم نگاهی به آنها داشته و مدنظر دارند.

*از نگاه بنده مردم تحت تاثیر هیجانات، شعار و اقدامات پوپولیستی قرار نمی‌گیرند.

*در مناظره سال ۹۶، آقای روحانی بسیار استادتر از این کاندیداها بود مسلط تر بودند و همین اظهارات را با بیان بهتر و بانفوذتری می توانست بیان کند و به همین دلیل هم موفق شد. دو نفر کاندیدایی که اخیر آمده‌اند طبیعتا این استادی و  تسط در بحث و مناظره و گفت و گو را ندارند.

نامزدان ۱۴۰۰ چه گفتند؟

روزنامه ایران در گزارشی به بازتاب سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت:

*سعید جلیلی:  به مذاکره نگاه مثبت داریم و معتقدیم که مذاکره یک وسیله برای استیفای حقوق ملت است، اما مذاکره تنها راه نیست و نباید اقتصاد معطل مذاکره بماند. به موازات مذاکره برنامه‌های خود برای مقابله با تحریم و جهش اقتصادی را دنبال می‌کنیم.
*محسن رضایی: سال ۱۴۰۰ سال گشایش امور خواهد بود و دوران جدیدی را برای شکوفایی ملت ایران در میدان اقتصاد و صنعت و کشاورزی، فرهنگ و برادری و دوستی شروع خواهیم کرد.

*سید ابراهیم رئیسی: فضای مجازی بهترین ظرفیت برای نظارت ملت بر دولت و یک فضای مهم برای کار و درآمدزایی است. در صورت اعتماد مردم برای تقویت اقتصاد فضای مجازی حداقل اینترنت را برای دهک‌های پایین جامعه رایگان خواهم کرد.
*علیرضا زاکانی: محورهای داخلی حرکت دولت اقدام و اصلاح عبارت است از: تحول اقتصاد و مدیریت آن با عطف به جهش تولید، محور فرهنگ و اجتماع با توجه به تعلیم و تربیت خانواده و جمعیت، محیط زیست و صیانت از آن. محور سیاست و امنیت که  در آن مردم سالاری دینی و بسط آزادی‌های مدنی و پذیرش اعتراض مطابق قانون اساسی مورد توجه است.
*امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: من کلاً مشکلات کشور را در سطح ریز موضوعات نمی‌دانم، من معتقدم روش کشورداری ما غلط بوده است نه در این مقطع بلکه ۱۰۰ سال است که ما روی ریلی حرکت می‌کنیم که ما را از اهداف یک ایران مقتدر و متعالی دور می‌کند؛ این باید اصلاح شود. زیربنای کل ایران، شکل اداره کشور، مدل حکمرانی، نظام دیوانی و دولت و تمرکز گرایی اشکال دارد.

*محسن مهرعلیزاده: مردم ایران به انتخابی دست خواهند زد که توسط آن بتوانند با تکیه بر تجربیات گذشته خود راهی برای برون‌رفت از مشکلات موجود بیابند. امروز مسائل معیشتی، فقر، تنگدستی، بیکاری، فاصله بسیار زیاد اجتماعی، افزایش سطح فقر و رسیدن فقر به ۷۰ درصد جامعه و از طرفی کشمکش‌های بی‌حاصل بیم افراد و صاحبنظران مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را  در کشور به وجود آورده است.
 

انتقاد جلیلی از مناظره‌ها و صداوسیما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به انعکاس سخنان سعید جلیلی پرداخت و آورد:

* نفری ۵ دقیقه برای تشریفات کاندیداها وقت می گذارند که نشان بدهند با ماشین می آیند و می روند اما وقتی می خواهند درباره مشکلات مسکن بپرسند، ۴ دقیقه وقت مناظره می گذارند.

رسانه‌های اصلاح طلب

تشکر رضایی از احمدی نژاد برای پرداخت یارانه

خبرگزاری ایسنا به بازتاب سخنان محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و آورد:

* من از آقای احمدی‌نژاد برای پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم تشکر می‌کنم هرچند که روزگاری من رقیب او بودم ولی یارانه پرداختی زمان او معادل ۲۰ دلار بود.

 *اگر ما نیروی انقلابی هستیم بایستی در معیارها پشت‌سر حق حرکت کنیم و وقتی مقام معظم رهبری فرمودند در حق برخی افراد جفا شده  است آیا جبران شد و نبایستی اینگونه تلقی شود که خواسته مقام معظم رهبری محقق نشده است.

*در مناظره ها نمی‌توان در ظرف سه دقیقه پاسخگوی سؤالات بود و این روش مناظره درست نیست، ولی مناظره می‌تواند قدرت مقایسه‌ کردن را به مردم بدهد.

* وقتی من می‌گویم که یارانه و برخی برنامه‌ها را دارم مطمئن هستم که آن را اجرایی خواهیم کرد.

* فولاد و صنعت ۲۵ درصد گاز کشور را می‌بلعد ولی اگر بتوانیم با ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنیم حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال آزادسازی در این بخش خواهیم داشت.

 * تولید و مصرف گاز ایران در چهار سال آینده سر به سر خواهد شد ولی باید به سمت استفاده از انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر برویم و باید به سمت صرفه‌جویی گاز حرکت کنیم.

* شاهد حیف و میل کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشورمان وارد شده است،  هستیم.

* مردم راضی نیستند که برق لوستر یک فرد ثروتمند هزینه بسیار زیادی را داشته باشد و این هزینه به  اندازه روشنایی یک چراغ تیر برق در یک روستا و نقطه محروم باشد و خانوار محروم نباید یارانه انرژی آن فرد متمول را پرداخت کند این در حالی است که برخی از این خانوارهای ثروتمند سه تا ۶ خودرو داشته و ویلا در ایران و در ترکیه دارند ضمن اینکه در مصرف یارانه انرژی هم اضافه مصرف دارند.

راه روحانی

روزنامه شرق یادداشتی به قلم سیدمصطفی هاشمی‌طبا منتشر کرد و نوشت:

*مجادلات و بیانات هفت نفر از نامزدهای ریاست‌جمهوری در روزهای گذشته شامل اتهام‌زنی به دیگران و جملات بعضا خوب و جذاب، اما بدون پشتوانه و اساس بوده است.

* تمام نامزدها، در یک فضای غیرمشخص و بدون در نظر گرفتن مشخصات و مختصات امروز جمهوری اسلامی ایران، سعی در ارایه یک شهر ویرانه در حال حاضر و یک مدینه فاضله در صورت کسب مقام ریاست‌جمهوری داشتند و شایان تأسف اینکه این مدینه فاضله بسیار تک‌بعدی و انتزاعی بود.

* اگر کسی نامزد ریاست‌جمهوری است، باید قانون اساسی و در نتیجه نظر شورای نگهبان را قبول کند. وقتی فردی را شورای نگهبان به‌عنوان نامزد پذیرفته است، تشکیک درباره شخصیت او، آن‌هم در ملأ عام، ناپسند و نادرست است.

*متأسفانه از زمان انتخابات دوره دهم این رسم سیئه از سوی آقای احمدی‌نژاد باب شد و به‌جای برخورد متأسفانه مورد تشویق قرار گرفت و در انتخابات یازدهم و دوازدهم این امر تکرار شد و اینک هم این کار باب شده است. 

* درحالی‌که همه آقایان به عملکرد آقای روحانی ایراد می‌گیرند و به این عملکرد حمله می‌کنند، هیچ‌کدام راه‌حل ارایه نمی‌دهند و این در حقیقت به‌معنای آن‌ است که راه روحانی را ادامه خواهند داد.

عواقب و فواید انتخابات مشارکتی

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم محمدرضا بادامچی منتشر کرد و نوشت:

*پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و کار تشکیلات و فعالیت سیاسی و رسانه‌ای گسترده پیرامون انتخابات بالاخره چندی قبل شورای نگهبان فهرستی از ۷ نفره به عنوان کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری رونمایی کرد که متاسفانه اغلب از یک طیف و جریان خاص سیاسی هستند و نمی‌توان سلایق و نظرات و دیدگاه‌های مختلف حاضر در جامعه را در آن تشخیص داد.

* انتظار بود این ۷ چهره، به ‌نحوی از طیف‌هایی گوناگون انتخاب می‌شدند که به‌ تعبیری همچون طیف‌های هفت‌گانه رنگین‌کمان، همه سلایق در این انتخابات حق انتخاب داشته باشند. 

* در این شرایط در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داریم و همزمان می‌بینیم برخی کاندیداهای انتخابات نیز با طرح شعارها و مواضع غیرقابل‌اجرا و غیرکارشناسی، آن‌دسته از شهروندانی را که همچنان بنای مشارکت داشته و دارند، با این پرسش روبرو می‌کنند که چگونه قرار است این وعده‌های بزرگ عملیاتی شود.

*نکته دیگر در شعارها و کمپین کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین اظهاراتی که در مناظره‌ها از آنان شنیدیم، مواضع انتقادی اغلب این چهره‌هاست؛ به‌نحوی که انگار هیچ‌کدام از آنان تا امروز هیچ مسوولیتی در هیچ‌یک از حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نداشته‌اند.

* باید توجه داشته باشیم که «جبهه اصلاحات ایران» با حداکثر توان خود وارد میدان شد اما درنهایت هیچ‌کدام از گزینه‌های مدنظر این جریان سیاسی موفق به حضور در رقابت نهایی نشده‌اند.

* شخصا معتقدم که هنوز فرصت داریم و اگر مسوولان به این باور برسند که درصورت حضور کاندیداهای همه سلایق، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی خواهیم بود، می‌توان به تغییر در این اوضاع امیدوار بود.

انتخابات ایران و احتمال مرحله دوم‌!

روزنامه ابتکار یادداشتی به قلم محمد یوسفی آرامش منتشر کرد و نوشت:

*مناظره دوم هم با انتظار بسیار افکار عمومی برگزار شد و چون مناظره اول، سطل آب یخ دیگری بر امید و آرزوهای مردم ریخته شد.

*جملات و حرف‌های غیرعملیاتی، شعارهای پوپولیستی، تلاش برای مظلوم نمایی و ترور شخصیتی با توسل به مغالطه از مهم‌ترین خروجی‌های مناظره ۷ نامزد ریاست جمهوری بود.

* مناظراتی که در تاریخ جمهوری اسلامی، بی رقیب است و نشان دهنده ناتوانی جدی سیاستمداران جمهوری اسلامی در فهم و حل مشکلات جدی سفره مردم است؛ هر طیف سیاسی از سمتی از بوم افتاده است و آن ها را توان درک وضعیت نامطلوب کشور نیست.
*نکته قابل توجه، کمرنگ شدن گمانه زنی ها در خصوص به دور دوم کشیده شدن انتخابات، حداقل تا امروز است؛ با توجه به میزان مشارکت پایین و قهر مردم با صندوق، احتمال می رفت که اصلاح طلبان بتوانند با افزایش مشارکت بخش مردد، خاموش جامعه و آن طیف که با محوریت انتخابات شورای شهر شرکت می کنند.با توسل به نقض قانون ۱۳ انتخابات و شکست آرای مطلق رئیسی، انتخابات را به مرحله دوم بکشانند.

* با هر روز نزدیک شدن به انتخابات، شاهد شکست کمپین های تبلیغاتی پشت هم اصلاح طلبان هستیم؛ از طرفی همتی همچنان تنهاست و بدنه اصلی اصلاح طلبان هنوز به او نپیوسته‌اند؛ در میان چهره های نزدیک به وی، بیشتر می توان احزاب کارگزاران و ندا را یافت.

*علیرغم آن که معتقدم، بخش مردد جامعه می‌تواند با تغییر تصمیم خود، نتیجه انتخابات را به دور دوم بکشاند.
 

حضور حداکثری تنها راه شکست تمامیت خواهان است

روزنامه آرمان ملی به گفت وگو با محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و عضو جبهه اصلاحات ایران پرداخت و نوشت:

*به صورت کلی می‌توان گفت که مناظرات به‌گونه‌ای طراحی شده که حرف‌های جدی و اساسی از سوی کاندیداها گفته نشود، اساسا شکل و ساختار آن شبیه مناظره نیست و این مدت زمان ۴ دقیقه‌ای فرصت پرداختن به مسایل اساسی را به کاندیدا نمی‌دهد.

* هدف اصلی مناظره که ایجاد تضارب افکار، گفت و گو ، بحث و دیالوگ است که مردم بتوانند از کنار آن به انتخاب اصلح برسند تامین نمی‌شود.

* این فضا امکان شنیدن اقوال مختلف و وجوه متفاوت تمایز و به تبع آن امکان انتخاب را فراهم نمی‌آورد،

*کاندیداها مجبور می‌شوند برای نشان دادن تفاوت‌های خود با دیگران به حاشیه بروند، این از یک سمت و از طرف دیگر وقتی به عرصه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که موقعیت به‌گونه‌ای است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل نیروهای درجه اولشان غایب هستند و نیروهایی هم که مانده‌اند فرصت پیدا کرده‌اند که به شکل حداقلی در این عرصه حضور پیدا کنند که آنها را هم در معرض حملات همه جانبه قرار می‌دهند.

 * به نظر من تحرکات ایذایی شکل گرفته علیه آقای همتی و آقای مهرعلیزاده نشان می‌دهد که جبهه مخالف احساس ترس کرده‌اند که شاید همین مقدار تمایزی هم که وجود دارد برای جریان کاندیدای اصلیشان خطر ساز شود.

رئیس‌جمهوری کارآمد

روزنامه دنیای اقتصاد یادداشتی به قلم روح‌الله اسلامی منتشر کرد و نوشت:

* ریاست‌جمهوری در ایران اهمیت دارد؛ زیرا هر گاه مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و فردی دومین جایگاه سیاسی در ایران را به دست می‌آورد، گفتمان جدیدی در سیاست داخله و خارجه شکل می‌گیرد.

* قوه‌مجریه نمی‌تواند شعاری و تبلیغاتی باشد، بلکه با اجرائیات، اقدامات، بودجه، برنامه و نیروی انسانی باتجربه سروکار دارد.

* اغلب سیاستگذاری‌های داخله و خارجه را قوه‌مجریه انجام می‌دهد و رها کردن موتور اصلی ماشین حکومت جز پشیمانی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

*انتخاب میان نامزدها کار سختی نیست و به راحتی می‌توان فردی که با دانش، تجربه و به لحاظ سیاسی استخوان‌دار است، انتخاب کرد.

* اولین معیار قوه‌مجریه انتخاب فردی است که وزارتخانه‌ها را بشناسد و تجربه کار اجرایی داشته باشد.

*تجربه فعالیت در وزارتخانه‌ها و به‌خصوص کار در عرصه نهادهایی که با روابط خارجی سروکار دارند، می‌تواند شاخص عینی مهمی باشد.

*رئیس‌جمهور نمی‌تواند صرفا نظامی، دیپلمات یا صرفا استاد تدریس باشد، بلکه باید علاوه‌بر آگاهی و تخصص تجربه کار عملی در نهادهای اجرایی داشته باشد. وزارتخانه‌ها را بشناسد، وضعیت بودجه و درآمدها و مخارج نهادهای حکومتی را بداند و تجربه حضور در سطوح عالی سیاست خارجی و نمایندگی کشور را داشته باشد.

* هشتاددرصد قوانین تصویب شده در قوه مقننه، توسط قوه‌مجریه از طریق لایحه فرستاده می‌شود و اصل برنامه‌های توسعه و بودجه را سازمان برنامه زیر نظر رئیس‌جمهور و هیات دولت طراحی و اجرا می‌کنند. مسوول اصلی توسعه و ایجادکننده گفتمان‌های سیاسی در ایران قوه‌مجریه است و نهادی که مستقیم با رای شهروندان سر و کار دارد، ریاست‌جمهوری است.

*رئیس‌جمهور علاوه‌بر اینکه باید سیاستمداری پخته و باتجربه باشد، لازم است با سایر بخش‌های حکومت درگیری نداشته باشد. همراهی و اعتماد نهادهای مذهبی، نظامی و بدنه بوروکراتیک کشور می‌تواند مسایل کلان سیاسی را راهگشایی کند.

رسانه‌های اصولگرا

تاکید استادان بر لزوم اخلاق‌مداری در مناظرات

خبرگزاری فارس در گزارشی به اهمیت حضور حداکثری در انتخابات از نگاه اساتید دانشگاه پرداخت و آورد:

*جمعی از اساتید دانشگاه ضمن تاکید بر حضور حداکثری در انتخابات، نسبت به برخی بی‌اخلاقی ها و رفتارها در مناظرات انتقاد کردند.

* حکومت مردمی تمام قدرت و موجودیت سیاسی خود را از مردم می گیرد.

*دولتی که پشتوانه مردمی و تایید مردمی ندارد در رقابت ها و گلوگاه های بین المللی توان حراست از منافع ملی را نخواهد داشت در حکومت مردم سالاری دینی نقش مردم در تعیین سرنوشت خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

*حکومت هایی که بر ابرقدرت ها متکی هستند نیازی به حضور مردم در صحنه سیاسی کشور ندارند و بلکه این حضور مغایر با حفظ موقعیت خود می دانند.

* حکومت هایی که مستقل و متکی بر نیروهای درونی کشور هستند و دخالت‌های ابرقدرت ها را در امورات مملکت برنمی‌تابند راهی جز اتکا به مردم و رای آنان ندارند.

* مردمی که حکومت را از آن خود می دانند باید از آن از طریق رای خود حمایت و پشتیبانی کنند.

 * دولت برای پیشبرد اهداف و برنامه های خود به حمایت مردم نیازمند است چراکه حکومت مردمی تمام قدرت و موجودیت سیاسی خود را از مردم می گیرد.

* در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق تعیین سرنوشت از حقوق اساسی ملت است. لذا دولت که وظیفه نظارت بر اجرای قانون اساسی را دارد به فراهم سازی بستر لازم برای مشارکت مردم در انتخابات متعهد است.

* نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وعده های غیرعملیاتی به مردم ندهند.

*دایره المعارف دموکراسی، انتخابات را مستلزم رعایت سه امر بیان می کند. در وهله نخست موضوع برگزاری انتخابات در زمان های مقرر مطرح است که مرور انتخابات در جمهوری اسلامی ایران در ادوار گذشته نشان دهنده پایبندی به این اصل است. دراین راستا برگزاری انتخابات در شرایط حملات موشکی و هوایی صدام شاهدی بر این امر است.

* رای دادن حق تعیین سرنوشت سیاسی است بنابراین مشارکت حداکثری در انتخابات امکان تحقق این امر را فراهم می کند.

 شعارهای انتخاباتی غیرواقعی نباشد

خبرگزاری مهر به گفت وگو با احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس پرداخت و آورد:

* نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قبلاً هم مسوولیت‌های زیادی داشتند و مردم باید ببینند که آیا آنان در مسوولیت‌های قبلی خود به وعده‌هایی که داده بودند، عمل کردند یا خیر.

* ارزیابی کارنامه و عملکرد قبلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مشخص می‌کند که آیا آنان صداقتی در عمل به وعده‌های خود داشته‌اند و یا اینکه به وعده‌های خود عمل نکردند.

* نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید به این مساله توجه داشته باشند که تحقق وعده‌های آنان نیازمند بودجه و منابع است و آنان باید با در نظر گرفتن منابع کشور به مردم وعده دهند و نباید شعارهای غیرواقعی دهند.

* اگر وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تحقق پیدا نکند و غیرقابل تحقق باشد، باعث می‌شود که اعتماد مردم به مسوولان از بین برود.

* نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید حتماً پیش از ارایه وعده به مردم، به منابع و زیرساخت‌های کشور توجه داشته باشند و نباید با وعده‌های کلی و غیرقابل تحقق، اعتماد مردم به نظام و مسوولان را از بین ببرند.

چرا مناظره‌ها داغ نمی‌شود؟

روزنامه جام جم در گزارشی به بررسی دومین مناظره کاندیداهای انتخابات و انتقادهایی که به آن وارد شده است، پرداخت و نوشت:

*در ارزیابی دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، شاید مهم‌ترین نکته این باشد که هنوز مردم نتوانسته‌اند ارزیابی درستی از برنامه‌های کاندیداها داشته باشند و همچنین برنامه‌های ارائه‌شده از سوی برخی از نامزدها هم فاقد جذابیت کافی برای مخاطبان است.

*هدف اصلی مناظره اقناع مخاطب است، اما تجربه دو مناظره گذشته برحسب برخی افکارسنجی‌ها، حاکی  است برگزاری این مناظرات معدل خوبی برای قبولی در کارنامه ندارد. دلایل نبود این جذابیت از منظر متحوایی و همچنین شکل برگزاری مناظره قابل بررسی است.
 
*برخی از نامزدها همچنان در ارائه برنامه خود و انتقال پیام به مخاطب دچار ضعف عمده‌اند و گمان می‌کنند که با طرح برخی مباحث کلی و همچنین مبهم‌گویی می‌توانند موفق به جلب آرای مردم شوند.

*در مناظرات باید مسائل از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت شفاف، ‌درست و منطقی بیان شود تا مردم را به یک تصمیم برساند.

* آنچه که باعث وجه تمایز میان نامزدهای انتخاباتی می‌شود، توجه به مسائل اولویت‌دار کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

*برخی از نامزدها گرچه ممکن است توصیف روشنی از دردها و بیماری‌های جامعه داشته باشند، اما در مقام انتقال پیام به مخاطب، صرفا در همین شرح و توصیف باقی می‌مانند و خبری از ارائه نسخه‌ای برای علاج‌بخشی چالش‌های پیش روی کشور نیست.
*در دومین مناظره باز هم شاهد بودیم که برخی از نامزدها به جای پاسخ به سوال مطرح شده، اقدام به روخوانی بیانیه سیاسی غیرمرتبط کردند.

*شاید تلقی دسته‌ای از کاندیداها این باشد که ارائه چهره‌ای پیروز در این مناظرات، زمانی ممکن خواهد بود که نامزدها چندان خود را درگیر بحث اصلی نکنند و پاسخ‌های کاملا بی‌ارتباط با سوالات بدهند و از فرصت مناظره هم برای بیان برخی نظرات و دیدگاه‌ها و ذوقیات سیاسی خود استفاده کنند.

موسیقی و سینمای ما باید به رخ دنیا کشیده شود

خبرگزاری تسنیم به بازتاب سخنان سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و آورد:

* اگر دولت می‌خواهد در سایر عرصه ها موفق باشد باید به هنر به چشم ضرورت نگاه کند.

* کسی که وزیر ارشاد می‌شود باید هنر را فهم کند و اهل فرهنگ و هنر باشد، برخی از تصمیم گیران فرهنگ و هنر نه تنها از اهالی فرهنگ و هنر نبودند بلکه وقتی از آنها درباره اینکه چه فیلمی دادند یا چه کتابی خواندند، می‌بینیم مصرف کننده هم نبودند نه اینکه وقتی پرسیدیم بگوید یک چیزهایی شنیدم.

* ما باید بتوانیم روی آن چیزی که مزیت نسبی ماست سرمایه گذاری کنیم. فرهنگ مزیت نسبی ماست چراکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود، اما یک سوال در صدا و سیما درباره فرهنگ از من نشد! همه سوال ها درباره تورم بود اما راجع به سینما و موسیقی هم از ما نپرسیدند.

*اگر دولت می‌خواهد در سایر عرصه‌ها موفق باشد، باید به هنر به چشم ضرورت نگاه کند. نه یک نگاه منفعل بلکه فعال و آفندی و هجومی؛ چرا سینمای ما نباید با هالیوود همآوردی کند؟ موسیقی ما باید به رخ دنیا کشیده شود.

* ما دو ملت با هم آمیخته هستیم و روابط عاطفی و دوستانه داریم اما عرصه حقوق و قانون آن لطافت شعر و ادبیات را ندارد و دچار جزمیت است اما هنر حکمرانان باید این باشد آن لطافت را به حقوق و قانون حاکم کنند، چه در عرصه تقنین و چه اجرا؛ در عرصه‌های مختلف خون این دوملت باهم ریخته شده؛ در دفاع مقدس برخی اتباع افغان داوطلبانه آمدند و شهید شدند و در دفاع از حرم هم همینطور بودند.

* باید این مناسبات و قوانین به لطافت و ظرافت‌های عاطفی دو کشور نزدیک شود. اگرچه کارهایی شده از جمله در تحصیل افغانستانی‌ها اما باید بازهم درباره این مقوله کار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha