چندین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که در زمان رسمی تبلیغات، داوطلبان برای جلب آرای مردم در مناظره هایی که صدا و سیما تدارک می بیند شرکت کرده و به پرسش های مجری پاسخ می دهند . در این دوره نیز تاکنون ۲ مناظره انتخابات با موضوعات «اقتصادی» و «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد. در این راستا اداره کل پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا نظرسنجی آنلاین هفتگی خود را به موضوع «مناظره های انتخاباتی» اختصاص داد و از مخاطبان خود خواست تا در این مورد اعلام نظر کنند. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۱۸ تا ۲۲ خردادماه جاری روی سایت ایرنا قرار گرفت و حدود ۱۱ هزار و ۱۰۰ نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست تا اعلام کنند از نحوه برگزاری مناظره ها چقدر راضی هستند ؟۶۶.۷ درصد پاسخگویان از نحوه برگزاری مناظره ها رضایت «کمی » دارند. ۲۶.۳ درصد «تاحدی» از مناظره ها رضایت داشتند و ۷ درصد رضایت خود را « زیاد »اعلام کردند.
در این نظرسنجی چهار سوال؛ ۱- مناظره های انتخابات ریاست جمهوری را چقدر پیگیری می کنید؟ ۲- از نحوه برگزاری مناظره ها چقدر راضی هستید؟ ۳- به نظر شما کدام نامزد در این مناظره ها بهتر از بقیه ظاهر شد؟ ۴- از نظر شما در مناظره ها تا چه اندازه درخصوص مشکلات اصلی کشور چون تحریم و دغدغه های معیشتی مردم بحث شده است؟ مطرح شد.
نتایج نشان داد؛ ۶۶.۳ درصد پاسخگویان معتقدند در خصوص مشکلات اصلی کشور چون تحریم و دغدغه های معیشتی مردم در مناظره ها «کم » بحث شده است. از نظر ۲۵ درصد « تاحدی»در مورد این موضوعات بحث شده است . ۸.۷ صد نیز میزان بحث درمورد مشکلات اصلی کشور چون تحریم و دغدغه های معیشتی مردم را «زیاد» دانستند.
در پاسخ به سوال « به نظر شما کدام نامزد در این مناظره ها بهتر از بقیه ظاهر شد»؟ ۳۹.۸ درصد پاسخگویان «سیدابراهیم رییسی» و ۲۶.۶ درصد «عبدالناصر همتی» را بهتر از بقیه در مناظره ها دانسته و آنها را انتخاب کردند. .
همچنین «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» با ۱۲.۵ درصد ، «علیرضا زاکانی»و «سعید جلیلی» هر کدام با ۶.۱ درصد ، «محسن رضایی» با ۵.۳ درصد ، «محسن مهرعلیزاده» با ۳.۶ درصد از سوی پاسخگویان انتخاب شده اند.
بر اساس این بررسی، ۳۹ درصد پاسخگویان اعلام کردند «زیاد» پیگیر مناظره های انتخابات ریاست جمهوری هستند. ۳۶.۸ درصد «کم» و ۲۴.۲ درصد میزان پیگیری خود را «تاحدی» بیان کردند.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاعرسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوعها و مسائل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستینبار در تارنمای اصلی خود راهاندازی کرد.
ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی تاکنون توانسته دیدگاهها و مطالبات عمومی را در ۳۴ نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوعهای مختلف از جمله همهگیری ویروس کرونا، محدودیتهای کرونا، خرید آنلاین و وضعیت بورس، خودرو، بازار مسکن، آلودگی هوا، افزایش نرخ ارز، ادامه محدودیتهای کرونایی، هتک حرمت مسؤولان، افزایش پهنای باند، انتخابات ۱۴۰۰، بازارهای مالی، انتخابات شوراها، چهارشنبه آخر سال، سفرهای نوروزی، نگاه مردم به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، روز طبیعت، فعالیت در شبکه های اجتماعی، چالش های رونق تولید، ارزهای دیجیتال، انتخابات ریاست جمهوری، بحران کم آبی، بازار ارز، تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر خشکسالی بر کشور، وعده ها و شعارهای تبلیغاتی و مناظره های انتخاباتی مطرح کند.
نظر شما