مؤسسات خوشنام در تولید بسته‌های تربیت و یادگیری مشارکت کنند

تهران-ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حمایت از معلمان مؤلف و هنرمند را ضروری دانست و گفت: امکان حضور مؤسسات خوشنام در روند تهیه و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری فراهم شده است.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حسن ملکی در جلسه شورای پیگیری و اقدامات تحولی اظهار داشت:در این راستا، مؤسسات تاجر صفت و منفعت طلب را باید مشخص کنیم تا بدانیم، چه مواجهه‌ای با آنان داشته باشیم. ما باید دقیقاً مشخص کنیم که مؤسسات خوشنام چیست و بر چه مبنایی تعریف می‌شوند، بنابراین باید یک تصمیمی در این راستا گرفته شود. آنچه که من به‌عنوان خط قرمز مشخص می‌کنم در بخش خارج از کشور، توجه به مباحث سیاسی است و در داخل نیز دوری از مؤسسات تاجر صفت است.

وی تصریح کرد: حضور معلمان مؤلف، هنرمند و نویسنده، در تدوین بسته‌های آموزشی جای خرسندی دارد و ما باید به رشد آنان کمک کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یک سازمان زمانی می‌تواند خراب شود که از جهت نرم‌افزاری مشکل داشته باشد؛ به این معنا که مدل‌ها و الگوها در آن معیوب باشند یا الگوها عاریتی و از اعتبار افتاده‌ باشند. بخش دیگری از خرابی یک سازمان مربوط به نیروی انسانی است یعنی زمانی که نیروی انسانی باعث پیشرفت و تعالی سازمان نشود، باعث خرابی و خسارت آن می‌شود؛ به این معنا که وقتی کارمند کار را نمی‌شناسد و برای تعالی آن گام برنمی‌دارد، یک آسیب جدی به‌شمار می‌رود.

ملکی افزود: گاهی نیز خرابی‌ها سخت‌افزاری است به این معنا که امکانات و شرایط لازم برای حرکت کارمندان و امکانات نرم‌افزاری نیست. آنچه که من در ساختمان تکنولوژی آموزشی دیدم، خرابی سخت‌افزاری است و نیازمند پیگیری ماست. بر همین مبنا نیز قرار شده که تعدادی از همکاران طرحی در راستای احیای این ساختمان ارائه کنند زیرا ما در قبال این ساختمان مسؤولیت داریم و این رهایی ساختمان باعث تأسف و ناراحتی من شده است.

وی خاطرنشان کرد: شبکه ملی رشد باید تا مهرماه امسال به گونه ای آماده شود که بتواند به شکل حرفه‌ای فعالیت کند. در این شبکه باید کاربران گسترده بتوانند هم در بخش QR CODE و هم سایر اطلاعات بتوانند فعالیت کنند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد:  باید با معاونت‌های آموزش و پرورش ارتباط نزدیک‌تری داشته باشیم و باید مسائل پرورشی و مسائل آموزشی در دروس با هم درآمیزد که این وظیفه ماست. این مسئله در مورد تمام معاونت‌ها وجود دارد بنابراین ما باید نسبت خودمان را با همه معاونت‌های آموزش و پرورش باز تعریف کنیم تا بتوانیم وظیفه خودمان را به درستی انجام دهیم.

۷۹ رشته به‌روز رسانی شده

در ادامه این جلسه، افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی وحرفه‌ای و کاردانش به ارایه گزارشی از روند اجرای کار پرداخت و گفت: با نگاهی که شما داشتید، از ۱۶۰ رشته موجود در بخش فنی و حرفه‌ای و کاردانش، ۷۹ رشته به‌روز رسانی شده است. استنباط ما این است که ۱۵ رشته جدید، در سال جاری خواهیم داشت و به‌روز رسانی حدود ۴۰ رشته دیگر نیز، در دست اقدام قرار گرفته است.

تولید حدود هفت هزار دقیقه محتوا

محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی نیز گفت:  بازسازی ساختمان تکنولوژی آموزشی در دست انجام قرار گرفته و ان‌شاءالله این بازدید باعث تغییرات و امکان استفاده از این فضا شود، بنابراین امیدوارم که این کمیته، عملیاتی باشد و بدون فوت وقت کار انجام شود تا بار سازمان نیز از این نظر اندکی کاسته شود.

وی افزود: ما در حال پایش نرم‌افزارهای محتوایی هستیم و در همین استودیو نزدیک به ۷ هزار دقیقه تولید محتوا تاکنون انجام شده است و در بحث حجم بارگذاری نیز آمار قابل توجهی داریم.

حدود یک میلیون و ۲۶۳ هزار نفر سفارش کتاب را ثبت نکرده‌اند

احمدرضا امینی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی در ادامه به ارایه گزارشی از روند ثبت نام کتاب‌های درسی پرداخت و گفت: تا این لحظه، که سامانه‌ فروش فعال بوده، با وجود پیگیری‌های مکرری که انجام شده و گزارش‌هایی که اعلام شد  حدود یک میلیون و ۲۶۳ هزار نفر سفارش کتاب را ثبت نکرده‌اند. بر اساس بررسی‌ها، در استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس، تعداد زیادی از دانش‌آموزان سفارش کتاب خود، را ثبت نکرده‌اند و اگر این روند ادامه پیدا کند، ما در شهریور با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد.

روح‌الله رضاعلی مشاور رییس این سازمان به انتخابات پیش رو اشاره کرد و بیان کرد: ۲۸ خرداد ماه رخداد بسیار مهمی در کشور ما رقم می‌خورد لذا جا دارد که سازمان پژوهش نیز، وظیفه خود را در عرصه انقلاب را ایفا کند.

وی افزود: همه ما می‌دانیم، دانش‌آموزانی که مهر ۱۴۰۰ به مدرسه می‌آیند با سال گذشته متفاوت هستند زیرا بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است که مشکلات آموزشی داشته باشند لذا لازم است که تدبیری در این راستا داشته باشیم. در این راستا، باید در بحث تربیت معلمان و تعلیم مهارت‌های تازه به آنان، یک تجدید نظر داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha