«اقتصاد شهر را شکوفا می کنیم»، «شغل ایجاد می کنیم»، «آسیب های اجتماعی را کاهش می دهیم»، «شفاف سازی همه جانبه ایجاد می کنیم»، «یارانه شما را پیگیری می کنیم» و «فرودگاه را توسعه می دهیم» از جمله شعارهایی هستتند که فضای محیطی شهر بجنورد را در برگرفته و بحث محوری بسیاری از ستادهای نامزدهای شورای اسلامی شهر است.
گزارش خبرنگاران ایرنا از سطح شهر بجنورد حاکیست که افراد، گروهها و تشکیلات مختلف انتخابات هر لحظه شیوه ای خاص از تبلیغات را در شهر ارائه می کنند به گونه ای که هم اکنون انواع و اقسام تبلیغات انتخاباتی مناطق مختلف شهر را در برگرفته است.
نامزدهای پارلمان شهری در ستادهایشان خود را عملگرا، واقع گرا و فیلسوف می دانند و در تمامی حوزه ها ادعای تجربه و اقدام عملی را می کنند و غلو این شعارها تا حدی پیش رفته است که برخی نامزدها پا را فراتر گذاشته و وعده تعیین تکلیف یارانه مردم و توسعه فرودگاه شهری را می دهند، غافل از اینکه بسیاری از این طرح ها در حیطه وظایف قانونی شوراهای اسلامی شهری نیست و چندین ارگان در اجرای آن دخیل هستند.
وقتی که به محتوای این شعارهای پرطمطراق دقیق می شویم، همه نامزدها داعیه مطالبه گری مردم را دارند و این مطالبه در قالب شعار های زیبا نمایان می شود که به گفته کارشناسان؛ این وعده ها بر پایه قواعد اصل پروپگاندا (تبلیغات سیاسی) به مردم تزریق می شود و بیشتر هم عملیاتی نیست که در بیشتر موارد موجب سرخوردگی جوانان و ناامیدی مردم به نظام می شود.
وقتی که با این نامزدها در مورد چرایی این وعده ها و شعارها نیز صحبت می شود؛ همگان به مسائل فرعی و بحث های حاشیه ای متوسل می شوند و بدون اینکه برنامه عملیاتی برای اجرای این وعده ها داشته باشند و حرفی از وظایف قانونی شوراها بزنند تنها بدنبال توجیه مردم برای جذب رای بیشتر هستند.
وظایف قانونی شوراهای شهر
اکنون که فضای محیطی و مجازی و پوسترهای تبلیغی که به دیوار و شیشه مغازه ها نصب کرده اند از شعارهای رنگارنگ گرفته، تا رجزخوانی های انتخاباتی، هماهنگ کردن شعار تبلیغاتی با نام و نام خانوادگی، تصاویر و ژست های نسبتا جدید در پوسترهای رنگارنگ، همه و همه برای جذب آرای تلاش می کنند و سعی دارند در این زمان باقی مانده، خود را به چهره و پدیده انتخابات تبدیل کنند باید دید که وظیفه قانونی یکی از پرکارترین سازمانهای عمومی کشور چیست؟
طبق قانون شوراهای شهر هستند که شهردار را انتخاب می کنند و از این لحاظ اهمیت این موضوع کاملا شفاف می شود و بر اساس ماده ٨٠ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور، وظایف شورای اسلامی شهر به شرح زیر است :
- انتخاب شهردار برای مدت چهار سال و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری و سایر سازمانهای خدماتی در صورتی که این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد.
- بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط.
- برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاه های ذیربط.
- اقدام در خصوص تشکیل انجمن ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونی های تولید و توزیع و مصرف، انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاه های ذیربط.
- نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی های شهرداری، نظارت برحساب درآمد و هزینه شهرداری، نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمانها، مؤسسات، شرکتهای وابسته، نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری و نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر.
- تصویب آیین نامه های پیشنهادی شهرداری، تصویب بودجه، تصویب وامهای پیشنهادی، تصویب معاملات شهرداری و نظارت بر آنها، تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر، تصویب نامگذاری معابر، تصویب نرخ کرایه وسائط نقلیه درون شهری.
شعارها خارج از حیطه قانون
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این رابطه اظهار داشت: امروزه شعارهای همچون " ایجاد اشتغال پایدار"، "شکوفایی اقتصاد شهری" ، "شفاف سازی" و " کاهش عوارض" در تبلیغات محیطی و سخنرانی های نامزدهای شهری مشاهده می شود که بسیار کلی و بدون برنامه ای عملیاتی و کاربردی بیان می شود.
علیرضا باغچقی تصریح کرد: برخی از این شعارها به قدری کلی بیان می شود که با هیچ منطقی اجرایی نمی شود، چرا که ارگان های زیادی در اجرا و تکمیل آن دخیل هستند که شورای شهر نیز بخشی از اجرای آن طرح محسوب می شود.
وی با بیان اینکه شعار رفع آلودگی شهری پاشنه آشیل تبلیغات بسیاری از نامزدهای شورای شهر بجنورد تبدیل شده است، گفت: این شعارها به قدری کلی بیان می شود که با بهسازی و خرید اتوبوس شهری امکان پذیراست و نیاز به بودجه کافی دارد و از طرفی بخشی از آلودگی مربوط به ریزگردهاست که از حیطه شورای شهر خارج است.
این عضو سابق دو دوره شورای شهر بجنورد افزود: نامزدی که قول حل مشکل ترافیک و توسعه زیرساخت های حمل و نقل شهری را می دهد، باید بداند که با کدام اعتبار و سیستم مدیریتی این طرح بزرگ را اجرا می کند.
وی عنوان کرد: هر چند که معتقدم که بخشی از این شعارها درعمل اجرایی است و شوراها دخالت مستقیمی بر توسعه پیشران های اقتصاد شهری از جمله ساخت و ساز، جذب سرمایه گذار و شفاف سازی مالی را دارند، ولی بهتر است تا نحوه عملیاتی شدن این طرح ها نیز در شعارهایشان بیان شود.
وی خاطرنشان کرد: برخی از نامزدها با شعار سعی در جذب رای بیشتر دارند فارغ از اینکه بیشتر این قول ها و شعارها در حیطه وظایف آنها نیست و این نامزدها از شرح وظایف شوراهای شهری اطلاعی ندارند.
امید کاذب با شعارهای بی محتوا
گرچه بر اساس نظر کارشناسان این حوزه؛ شعارها عباراتی نسبتا موزون، ساده و عامه فهم هستند که دسته جمعی ادا می شود و با تکیه بر عواطف و احساسات تودهای ارزیابی مثبت و منفی از وضع موجود، وضع ایدهآل یا شخصیتهای سیاسی را ارائه می دهد، اما این تعاریف با مصداق های این روزهای انتخابات شورای شهر بجنورد تطابقی ندارد.
رئوف رحیمی از اساتید گروه علوم سیاسی دانشگاه بجنورد در این رابطه افزود: شعارها اگرچه لحظه ای با هدف رای بیشتر توسط نامزدها بیان می شود ولی باید دقت داشته باشند که این شعارها امید را در دل جوانانی ایجاد می کند که از بیکاری رنج می برند و با مشکلات زیادی مواجه هستند.
وی تصریح کرد: این شعارهای بی محتوا چنین استنباطی را تداعی می کند که " دغدغه مردم برای این افراد مهم نیست و تنها به فکر منافع شخصی خود هستند " و این رویه سمی برای فرهنگ سیاسی و اجتماعی جامعه است.
این کارشناس سیاسی تاکید کرد: مادامی که مردم فریب این شعارهای اغواکننده را می خورند به ناچار امیدی در آنها شکل می گیرد و اگر این مطالبه ها در آینده جواب داده نشود مردم کم کاری این افراد را به پای نظام فرض می کنند و این آسیب جدی برای نظام جمهوری اسلامی است.
وی افزود: پیام و شعاری که بر پایه قواعد اصل روپگاندا (تبلیغات سیاسی) به مردم تزریق شود، در بحث انتخابات هرگز موثر نبوده و آثار تدافعی میان مردم ایجاد می کند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: مردم و گروهها از پیام و شعارهای عوام فریبانه در تبلیغات انتخاباتی دوری کنند و به عملکرد و رویکردهای آنان برای اداره شهر توجه کنند.
وی انجام تبلیغات انتخاباتی بر پایه صداقت را عاملی مهم در تحقق اهداف و برنامه های نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: جامعه ما، جامعه ای مبتنی بر جهان بینی الهی است که دروغ و فریب در شعار هرگز با مبانی جامعه همخوانی ندارد.
رحیمی افزود: بهتر است شعارها با محتوای کاربردی و عملیاتی بیان شود تا انسجام و هم افزایی در بین اقشار جامعه شکل گیرد و حضور حداکثری و پرشور مردم را پای صندوق های رای شاهد باشیم.
در سیزدهمین دوره انتخابات رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری در خراسان شمالی که همزمان ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می شود ۲۶ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی در بخشهای مختلف برگزاری این رویداد مهم را بر عهده دارند.
در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ از بین ۸۶۳ هزار نفر از جمعیت استان خراسان شمالی ۶۷۲ هزار و ۶۵۷ نفر در این استان واجد شرایط اخذ رای هستند که این افراد ۱۷ هزار و ۷۴۶ نفر رای اولی هستند که در در ۲۴ شهر و ۷۴۷ روستای استان سکونت دارند.
در آخرین انتخابات که مربوط به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود از بین ۶۵۸ هزار و ۳۴۲ نفر واجد شرایط اخذ رای حدود ۳۷۷ هزار و ۳۹ نفر در آن انتخابات رای دادند.
همچنین بر اساس آخرین آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن، خراسان شمالی یک هزار و ۲۹۹ روستا دارد که انتخابات شوراهای اسلامی در ۷۴۷ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت برگزار می شود و هم اکنون حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر عضو شوراهای اسلامی روستا در استان هستند.
در انتخابات ۲۸ خردادماه هزار و ۲۰۴ شعبه برای برگزاری انتخابات در استان تعیین شده است که این میزان به علت شرایط کرونایی و تاکید وزیر کشور ۱۰ درصد نسبت به دوره گذشته افزایش دارد.
تعداد نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهرها در این دوره از انتخابات ۵۶۰ نفر و شوراهای اسلامی روستاها چهار هزار و ۷۶۲نفر است.
نظر شما