۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۱۶
کد خبر: 84367383
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

باغ مادری تولید نهال گردو در خلخال ایجاد می‌شود

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۱۶
کد خبر: 84367383
باغ مادری تولید نهال گردو در خلخال ایجاد می‌شود

اردبیل _ ایرنا _ مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با هدف ادامه و تکمیل طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو و اصلاح باغ‌های قدیمی گردو ، مادری تولید نهال و پیوندک موردنیاز برای اجرای این طرح بزرگ در این شهرستان ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایرنا ، محمد شاد خاطر روز سه‌شنبه در دیدار کارکنان مدیریت جهاد کشاورزی  با امام جمعه خلخال افزود: امسال برای احداث باغ مادری تولید نهال و  پیوندک ،جهت اجرا و ادامه و  تکمیل طرح سرشاخه‌کاری درختان قدیمی و کهنسال گردو  ، تهیه و تامین نهال گردوی مقاوم در برابر سرما و توزیع آن در بین گردوکاران و همچنین اجرای طرح‌های ترویجی باغبانی و اصلاح ارقام آسیب‌پذیر کشاورزی و باغبانی در مقابل سرمای دیرررس بهاره ۱۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

او اظهارکرد: بزودی باغ مادری گردو با استفاده از نهال‌های کشت بافتی گردو در سطح یک هکتار در بخش خورش‌رستم احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان قدیمی و سنتی خلخال تا سه سال تکمیل خواهد شد، گفت: احداث ، توسعه و اصلاح باغ‌های گردو با اجرای طرح سرشاخه‌کاری ، جایگزینی نهال‌های اصلاح شده و پیوندی و حمایت از گردوکاران  خلخال ، احداث باغ مادری گردو با هدف تولید پیوندک و همچنین نهال گردو با ارقام دیر گل و دیر برگرده توسط مدیریت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.

وی از اجرای برنامه پنج ساله برای اصلاح باغات گردوی قدیمی این شهرستان با استفاده از روش‌های سرشاخه‌کاری گردو و جایگزینی ارقام تجاری و جدید چندلر و فرنور خبرداد و افزود: اجرای این طرح از ۲ سال پیش آغاز و نتیجه آن موفقیت‌آمیز بوده و باغ‌های گردو با درختان سنتی سرشاخه‌کاری  و اصلاح خواهند شد.

باغ مادری تولید نهال گردو در خلخال ایجاد می‌شود

وی همچنین به تولید سه هزار و ۵۰۰ تن گردو در سال گذشته در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر گردوکاران از روش‌های جدید باغداری برای کاهش هزینه‌های تولید ، کاهش سرمازدگی باغ‌های گردو و نیز استفاده از ارقام و ژنوتیپ‌های محلی از ارقام تجاری معرفی شده از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شامل رقم چندلر و رقم فرنور برای جایگزینی ارقام محلی آسیب‌پذیر در برابر سرمای دیررس بهاره استفاده می‌کنند.

وی تامین و توزیع نهال اصلاح شده تجاری دیرگل و دیر برگ‌ده برای کاهش مخاطرات سرمازدگی بهاره و سرشاخه‌کاری گردو بر روی درختان قدیمی با بکارگیری ارقام تجاری را از مهم‌ترین فعالیت‌هایی ذکر کرد که توسط این مدیریت برای افزایش گردو در سال ۹۹ و همچنین سرشاخهکاری درختان گردو با بکار گیری از ۱۲ هزار پیوندک در بهار امسال انجام شده است.

وی میانگین تولید سالانه گردو در این شهرستان را سه هزار و ۶۴۰ تن ذکر کرد و افزود: می‌توان با استفاده از ارقام تجاری جدید و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه و اصلاح باغات گردو سالانه ۱۰۰ هکتار به مساحت باغ‌های گردوی این شهرستان اضافه کرد.

شادخاطر ادامه داد: تشکیل کلاس‌های آموزشی و دعوت از اساتید مجرب داخلی و خارجی در جهت بهبود طرح‌های گردوکاری و تشکیل کارگاه‌های آموزشی در روستاها و آشنا کردن کشاورزی با تکنولوژی‌های جدید و علوم جدید کشاورزی نیز از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش سطح باغات گردو است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از پرداخت یارانه برای نهال‌های اصلاح شده و پیوندی گردو به گردوکاران این شهرستان خبرداد و گفت: پرداخت کمک بلاعوض برای احداث باغ و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار و به ازای هر هکتار ۲۵ میلیون ریال به مجریان این گونه طرح‌های کشاورزی از برنامه‌های ترویجی امسال مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان است.

حجت‌الاسلام کریم اسدی ، امام جمعه خلخال نیز در این جلسه گفت: سهم این منطقه از محل احداث سدهای معیشتی کشاورزی برغم منابع آبی فراوان ادا نشده است.

او اظهارکرد: پروژه‌های احداث ۹ سد معیشتی در سه بخش مرکزی ، شاهرود و خورش‌رستم این شهرستان نیمه‌کاره رها شده و این در حالی است که خشکسالی و کم‌آبی اندک سرمایه تولید کشاورزان این شهرستان را در حال از بین بردن کامل است.

شهرستان خلخال با برخورداری از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو به عنوان بزرگترین قطب تولید گردوی استان اردبیل محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha