۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۰۰
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 84371439
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مردم فرآیند رای دهی را به ساعات پایانی موکول نکنند

رشت - ایرنا - رییس ستاد انتخابات استان گیلان با بیان اینکه سلامت و بهداشت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های برگزاری انتخابات است ، گفت: از مردم می خواهیم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ساعات اولیه روز فرآیند رای دهی را انجام دهند تا به ساعات بعد از ظهر و شلوغ نخورند.

محمود قاسم نژاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه  اخذ رای از ساعت ۷ امروز جمعه آغاز شده و تا ساعت ۲۴ ادامه دارد، اظهار داشت: البته در صورت ازدحام جمعیت و با دستور وزیر کشور و هماهنگی با شورای نگهبان رای گیری تا ۲ ساعت قابل تمدید خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مردم از همان ساعات اولیه پای صندوق های رای بروند و ان را به ساعات پایانی موکول نکنند ، افزود: برای افرادی که توانایی حضور در پای صندوق های را ندارند و یا بیمار هستندشعبه سیار پیش بینی شده است .

رییس ستاد انتخابات استان گیلان الزامات رای دادن را به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی عنوان و بیان کرد: رای دهندگان شناسنامه خود را باید همراه داشته باشند و اگر کسانی شناسنامه شان در دسترس نیست از طریق ادارات ثبت احوال و  دفاتر  آنها در تمامی شهرستان ها  آمادگی وجود دارد که شناسنامه در اختیار آنها بگذارند.

قاسم نژاد افزود: در صورتی که  احتمالا  فردی کارت ملی خود را همراه نداشته باشد می تواند با در دست داشتن شناسنامه و شماره ملی رای خود را به صندوق بیندازد .

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های نظام ، سلامت مردم در فرآیند انتخابات است، گفت: ستاد ملی کرونا و وزارت کشور دستورالعمل های بهداشتی را تدوین  و به ستاد انتخابات اعلام کردند که ما نیز مصوبه ستاد  استانی را داریم و پروتکل ها را به بخش های مربوطه اعلام  و  اهتمام داشتیم تا به نحو احسن اجرا شود  از این رو ،  در هیچ فضای بسته ای اجازه فعالیت  داده نشد.

رییس ستاد انتخابات استان گیلان افزود: علاوه بر این با پیش بینی فاصله گذاری اجتماعی در شعبه های اخذ رای برای رای دهندگان ، مشخص شدن فاصله اجتماعی در شعبه ها با رنگبندی های مشخص،  حذف اثر انگشت ،  تهیه اقلام بهداشتی و ضد عفونی تمامی شعبات اخذ رای   از جمله اقداماتی بوده که برای تامین سلامت مردم انجام شده است.

رئیس ستاد انتخابات گیلان خاطر نشان کرد: همچنین برای سهولت اخذ رای برای مردم نرم افزاری تهیه کردند به نام انتخاب ایران  می توانند از طریق تلفن همراه  متوجه شوند که نزدیکترین و خلوت ترین شعبه برای رای دهنده کجاست.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی ستاد انتخابات گیلان، در این دوره از انتخابات یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۵۳۴ نفر در استان واجد شرایط رای دادن هستند که از  تعداد ۹۹۳ هزار و ۳۲۲ نفر مرد و ۹۹۵ هزار و ۲۱۲ نفر زن هستند.

همچنین از واجدان شرایط رای دادن در استان ۴۰ هزار و ۴۰۵ نفر رای اولی هستند که ۲۰ هزار و ۵۱۱ نفر از انها  پسران و ۱۹ هزار و ۸۹۴ نفر از دختران هستند.

برای ۵۳ شهر استان یک هزار و ۳۹۸ داوطلب برای کسب ۲۸۱ کرسی باهم به رقابت می پردازند که از این تعداد ۱۶۴ نفر بانوان و یکهزار و ۲۳۴ نفر از آقایان هستند.

همچنین در این دوره از انتخابات، ۱۳ هزار و ۲۳۱ نفر داوطلب نیز برای کسب ۶ هزار و ۶۹۴ کرسی شوراهای روستایی در ۲ هزار و ۱۷۲ روستا با هم رقابت می کنند.

سه هزار و ۹۴ شعبه اخذ رای اعم از شعبه های ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا در استان پیش بینی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۷۱۵ شعبه ثابت و ۳۷۹سیار هستند.

همچنین ۱۶ نفر داوطلب برای میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در آستانه اشرفیه حضور دارند که ۱۴ نفر از آنها آقایان و دو نفر بانوان هستند. شهرستان آشتانه اشرفیه یک کرسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد.
 فقط در شهر رشت، انتخابات الکترونیکی برگزار می شود.

برای برگزاری این دوره از انتخابات در مجموع اعم از عوامل اجرایی انتخابات و محافظت از صندوق ها، عوامل نظارت، بازرسی ستاد در فرمانداری ها و بخشداری ها بیش از ۶۰ هزار نفر همکاری می کنند.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان یک میلیون و ۸۸۹ هزار و ۶۵۵ نفر در استان واجد شرایط رأی دادن بودند که از این تعداد ۴۱ هزار و ۶۶ نفر رأی اولی بودند.

بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، استان گیلان دارای ۱۷ شهرستان، ۵۳ شهر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha