حضور پرشور رای اولی‌ها در پای صندوق رای

تهران- ایرنا- امروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ روزی به نام ملت و روزی برای تعیین سرنوشت کشور. من و تو ما شدیم تا رای دهیم و با انتخاب رییس‌جمهوری، اعضای شورای شهر و روستا، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی برای آینده کشورمان تصمیم بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در مسجد حضرت امیر (ع)، انتخابات این دوره تا حدودی متفاوت‌تر بود، ساعت هفت صبح که کار شعب انتخاباتی آغاز شد، شعبه‌های مختلف اخذ رای با ازدحام جمعیت مواجه شدند، مردم از همان ساعات اولیه برای رای دادن آمده بودند، مسجد حضرت امیر نیز از این موضوع مستثنی نبود و از همان ساعات اولیه شلوغ بود.

شعبه ششم انتخابات از ساعت هفت صبح همزمان با آغاز رای‌گیری شلوغ بود اما نزدیک ظهر تعداد کمتر شد اما باز خالی از رای دهندگان نبود، هرچند در ابتدا برخی از رای دهندگان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کردند هرچه به ظهر نزدیک‌تر شدیم، مردم فاصله اجتماعی را بهتر رعایت کردند.

تعدادی از جوانان رای اولی که شاید کنجکاوی حضور در انتخابات، آنها را در ساعات اولیه روز جمعه به شعب اخذ رای کشانده بود، معتقد بودند: انتخابات یک عرصه ملی و سیاسی است که همه موظف به شرکت در این عرصه برای افزایش مشارکت و انتخاب سرنوشت خود هستیم.

یکی از این جوانان که به گفته خودش از ساعت ۶ صبح پشت درهای بسته مسجد امیر در خیابان کارگر شمالی، ناظر بازگشایی درهای مسجد بوده است، می‌گوید: وقتی بچه بودم همیشه مانند این کودک (با اشاره به کودکی که در حوزه انتخابیه همراه والدینش حضور یافته بود) که همراه پدر و مادرش به شعبه آمده است، من هم می آمدم و همیشه منتظر چنین روزی بودم تا در انتخابات شرکت کرده و این احساس خوب را تجربه کنم.


جوانان با تیپ‌های خاص
علاوه بر رای‌اولی‌ها، حضور جوانان با تیپ و ظاهر خاص نیز دیدنی بود؛ جوانی که با تیشرت سفیدی که شکل هایی خاص روی آن بود و موهایی بسته شبیه دم اسب در این انتخابات حضور یافته بود، نگاه متفاوتی به انتخابات داشت؛ می گفت: آمده ام که رای بدهم اما خیلی برایم مهم نیست که در این رقابت چه کسی برنده می شود.

سه جوان تقریبا هم قد و با ظاهری خاص نیز در حالی وارد مسجد شدند که نوع پوشش یکی از این افراد نگاه بقیه را به خودش خیره کرد، تیپی سر تا پا مشکی و با پوتین سربازی، این نوع پوشش توجه همه رای‌دهندگان را به خود جلب کرد.

برداشت متفاوت کودکان از انتخابات

در این روز حضور کودکان و حتی خردسالان در این مسجد چشمگیر بود. کودکانی که شاید نمی‌دانستند انتخاب چیست اما خودکار پدر یا مادر در دستان آنان جا خوش کرده بود. اشتیاقی وصف‌ناشدنی در وجودشان بود و به عرصه آمدند تا نظاره‌گر رفتار والدینشان باشند.

در میان هیاهوی حضور بزرگسالان در شعب اخذ رای، حضور کودکان از شیرخوار تا ۱۰ یا ۱۲ ساله در محل و شعب اخذ رای چشمگیر بود. از کودکانی در آغوش مادر تا کودکانی که نگاهشان به انتخابات، نگاهی متفاوت است. وقتی از یکی از این کودکان که حدود ۱۰ سال داشت پرسیدم چرا آمده ای پاسخی شنیدنی داشت و گفت: «اومدم ببینم مامانم چطور رای میده تا منم بعدا رای بدم.»

حضور پرشور رای اولی‌ها در پای صندوق رای

کودکی با دفتر نقاشی شبیه شناسنامه

پسر چهار یا پنج ساله و دختری ۱۰ ساله ای که دفتر نقاشی خود را به شکل شناسنامه درآورده بود، شاید خیلی متوجه نباشند که عرصه ملی و اجتماعی انتخابات چیست اما یاد می گیرند کاری را که پدر یا مادرشان برای مشارکت در این عرصه انجام می‌دهند، بعدا وقتی بزرگ شدند باید انجام دهند.

دختری با لباس رنگی زیبا که کش مویی رنگی نیز بر موهایش بسته بود در حالی وارد حوزه انتخابیه شد که دفترش را با استامپ پر از مهر به گفته خودش انتخاباتی کرده بود تا بعدا از این روزها درس بگیرد و در انتخابات شرکت کند.
وی با زبانی کودکانه گفت: «من امروز نمی تونم رای بدم اما وقتی بزرگ بشم اندازه مامان و بابام می تونم شناسنامه ام رو بیارم و رییس جمهور رو انتخاب کنم.»


حضور پررنگ سالمندان؛ بار دیگر برای انتخاب سرنوشت

در این مسجد به طور معمول همیشه تعدادی از مسوولان اجرایی کشور برای رای دادن حضور می یافتند اما این بار به غیر از علیرضا محجوب نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تا الان که این گزارش به رشته تحریر درمی‌آید، مسوول دیگر در این حوزه انتخابیه حضور نیافته است.

با وجود اینکه نگاه خبرنگاران به در ورودی خیره بود تا شاید مسوول وارد این حوزه شود اما خبری از مسوولان نبود و تنها چیزی که توجه همه را به خود جلب کرده بود، حضور پررنگ مردان و زنان سالمند با عصا و ویلچر بود.

حضور زنان و مردان میانسال و سالمند با عصا و ویلچر از دیگر اتفاقات امروز بود چرا که شلوغی شعب اخذ رای با حضور سالمندان پررنگ تر شده بود اما عصا به دستان امروز بیشتر آمدند و حضورشان را به ثبت رساندند.

زنان و مردان مسنی که حتی توان راه رفتن نداشتند، امروز آمدند تا برگی دیگر را به افتخارات جمهوری اسلامی ایران اضافه کنند. گام‌هایی هرچند آهسته برداشتند اما کارشان گامی بلند برای ثبت افتخاری دیگر بود تا نامشان برای همیشه ماندگار بماند.


به نظرت به چه کسی رای بدهیم بهتر است؟

تبلیغات نامزدهای انتخابات به پایان رسید اما برخی از افراد هنوز نمی‌دانند که کدام یک از نامزدهای انتخابات را باید انتخاب کنند، این را در شعبه اخذ رای وقتی شنیدم، برایم جالب بود چون این فرد تازه از اطرافیان خود می پرسیدند که به نظرت به چه کسی رای بدهیم، بهتر است؟

گوشه ای از مسجد در حال تایپ گزارش بودم که یک مرد تقریبا مسن آمد و گفت دخترم رای دادی؟ گفتم: من خبرنگار هستم فعلا در حال تهیه گزارش و اخبار انتخابات هستم هنوز فرصت نشده است، بعد از چند دقیقه مکث کاغذی را از جیبش خارج کرد و گفت این اسم و کد انتخاباتی پسرم است لطفا به او رای بدهید.

وی ادامه داد: پسرم جوان خوبیه اگه ممکنه این کاغذ را بگیرید تا اسم و کد او را فراموش نکنید و به او رای دهید.
 


رییس جمهوری را ما انتخاب می‌کنیم

یکی از افراد میانسال که حتی از پس از اینکه رای خود را به صندوق انداخته بود، در حیاط مسجد ایستاده بود، گفت: ما رییس جمهوری را انتخاب می‌کنیم پس بهتر است کوتاهی نکنیم و بدون قهر با صندوق اخذ رای در شعب حاضر شویم تا چهار سال دیگر در تعیین سرنوشت کشور سهیم باشیم.

وی که رای خودش را علنی کرد، اظهار داشت: من به یک اقتصاددان رای دادم تا بتواند وضعیت اقتصادی کشور را سامان دهد.

مردی که کنارش ایستاده بود نیز در جوابش گفت: به نظر بنده مشکل اصلی کشور ایران فساد اقتصادی است و من به همین دلیل یک قاضی را انتخاب کردم تا با مفسدان اقتصادی برخورد قانونی کند. حال ببینیم کدام یک پیروز خواهند شد.

به گزارش ایرنا، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی (۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) امروز جمعه ۲۸ خرداد برگزار شد.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور شمار افراد واجد شرایط در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند.  

فرایند انتخابات از ساعت ۷ صبح جمعه آغاز شد و تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت. امکان تمدید ساعت اخذ رای تا ساعت ۲ بامداد شنبه نیز وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha