۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۱
کد خبر: 84373320
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایران و سوریه راههای تقویت همکاری اقتصادی را بررسی کردند

تهران – ایرنا- وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مقامات بلندپایه سوری راههای تقویت همکاریهای تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور را بررسی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه، "محمد اسلامی" وزیر راه و شهرسازی ایران در جریان دیدار با "محمد سامر الخلیل" وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در مقر وزارت اقتصاد این کشور، راههای همکاری و تقویت روابط اقتصادی و تبادل تجاری و اجرایی کردن مفاد توافقنامه های امضا شده بین دو کشور را مورد بحث و گفت وگو قرار داد.

در این دیدار مفاد توافقنامه همکاری راهبردی اقتصادی طولانی مدت بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه و موارد اجرا شده و مواردی که روی آن کار می شود، همراه با موانع و مشکلاتی که مانع از اجرای برخی از مفاد شده است، مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

بالا بردن سطح تبادل تجاری و سازوکارهای تسهیل مبادله کالا و تعاملات مالی بین تهران و دمشق که می تواند به برداشتن موانع پیش روی شرکت های ایرانی و سوری کمک کند، از دیگر مباحث این دیدار بود.

برپایه این گزارش، اسلامی در این دیدار تاکید کرد که سوریه در سایه پیروزی های سیاسی و نظامی که به لطف پایداری دولت و مردم و پشتیبانی محور مقاومت بدست آمده است، در یک شرایط مهم استراتژیک به سرمی برد.

وی به موفقیت انتخابات ریاست جمهوری اخیر سوریه که با استقبال گسترده مردم این کشور همراه بود و تسریع امور فرایند بازسازی و شکوفایی اقتصاد این کشور اشاره کرد و خواهان ضرورت رفع موانع اصلی پیش روی اجرا مفاد توافقنامه ها شد.

محمد سامر الخلیل نیز به نوبه خود گفت که دیدار با طرف ایرانی یک فرصت خوب برای بحث درباره همه مسائلی است که به نفع روابط بین دو کشور می باشد.

وی همچنین به موفقیت بزرگی که در دوره گذشته در سطح تهمیدات و توافقنامه های مشترک بدست آمد، اشاره کرد و گفت که اجرای آنچه در توافقنامه ها گنجانده شده است، به جهشی کیفی در تمام سطوح منجر خواهد شد.

هیات ایرانی به ریاست وزیر راه و شهرسازی سه شنبه شب گذشته برای دیداری چند روزه از سوریه و ملاقات با مقامات سوریه وارد دمشق شد.

وزیر راه و شهرسازی ایران که رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه به شمار می رود، پیش از این با "طلال البرازی"  وزیر تجارت داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه دیدار کرد.

وی در این دیدار همکاری اقتصادی و مبادله تجاری موجود بین ایران و سوریه و راههای تقویت و رشد آنها برای مقابله با اقدامات قهری اقتصادی تحمیلی علیه دو کشور را بررسی کرد.

در این دیدار همچنین درباره اهمیت توافقنامه های امضا شده بین ایران و سوریه و اجرایی کردن آن و ایجاد شرایط جدیدی برای تضمین حرکت رو به جلو در زمینه برپایی پروژه های مشترک در سوریه که به مهیا شدن فرصت های شغلی و منابع بیشتر و بهبود وضعیت اقتصادی و تولیدی کمک می کند، بحث و گفت وگو شد.

طلال البرازی نیز به نوبه خود بر اهمیت افزایش مبادلات تجاری و تلاش برای تامین نیاز بازارهای دو کشور و تداوم اجرای توافقات صورت گرفته با طرف ایرانی بویژه در ارتباط با کار وزارت تجارت داخلی سوریه و اتخاذ گام های جدیدی در مسیر فعالیت مشترک دو کشور تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha