تاکید بر ضرورت حکمرانی هوشمندانه در فضای مجازی

تهران- ایرنا- قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است یکی از روش‌های مدیریت فضای مجازی حکمرانی هوشمندانه است که منجر به عدالت در فضای مجازی می‌شود و تاکیدی بر یکی از ضرورت های امروز به شمار می‌رود.

حجت الاسلام روح الله حریزاوی عصر جمعه به مناسبت سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا به انواع تبلیغ اشاره کرد و گفت: تبلیغ اصیل و چهره به چهره یکی از قدیمی ترین و موثرین نوع تبلیغات است که باید استمرار داشته باشد و در آن نوآوری نیز ایجاد کنیم. البته تبلیغ تربیتی، مجازی، اجتماعی، هنری و انواع دیگر تبلیغ نیز وجود دارد که به موازات تبلیغ اصیل لازم است که در آنها ایجاد ظرفیت صورت بگیرد.

وی از ضرورت ایجاد نوآوری در محتوای تبلیغی سخن گفت و افزود: بر اساس یک خوانش و پویش جدید باید بتوانیم مبانی دینی را متناسب با ذائقه نسل جوان بازتولید کنیم. یعنی از قالب های جدیدی که در دنیای مدرن پدید آمده، بهره مند شویم. ما هرچند از نتیجه مشهود در دنیای تبلیغ در حوزه های جدید هنوز راضی نیستیم ولی می توانیم رضایت نسبی خود را از سرعت، نرخ و میزان حضور مبلغان، چه روحانیون و چه غیرروحانیون یعنی قشر مذهبی که در فضای مجازی، هنر و رسانه کنشگر هستند، اعلام کنیم.

حضور فعالان عرصه تبلیغ در فضای مجازی

حریزاوی افزود: بخش بزرگی از طلاب در فضای مجازی دارای کنش موثر، معنادار و شناخته شده هستند و بخش قابل توجهی از قشر متدین و حزب اللهی اعم از قاریان، مداحان، هیاتی ها، بانوان و فعالانی که در ۲۰ صنف تبلیغی با آنان کار می کنیم، توانسته اند در فضای مجازی و رسانه، حضوری موثر داشته باشند. مثلا وقتی حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید یا در حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل می بینیم که این اقشار در فضای مجازی فعالیت های موثر و بسیاری داشتند.

نحوه مدیریت فضای مجازی در کشورهای دیگر

وی درباره فیلترینگ فضای مجازی گفت: فیلترینگ یکی از روش های مدیریت فضای مجازی است که در موضوع فحشا و خشونت حتما باید اجرا شود و هیچ تعارفی در این زمینه نداریم. البته در هیچ جای جهان نیز اجازه نمی دهند که بعضی از موضوعات نابود کننده فکر و خانواده و معنویت بخواهد آزادانه جامعه آنان را تحت تاثیر قرار دهد و آزادترین کشورهای جهان به این موضوع اعتنا دارند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: بحث ما فیلترینگ نیست. یعنی دغدغه مندان به مساله ای فراتر از فیلترینگ می اندیشند که عبارت است از حکمرانی هوشمند فضای مجازی که بر اساس قواعد و ضوابط و گفت و گوهای بالادستی با صاحبان بسترهای نرم افزاری و تاسیس بسترهای نرم افزاری استاندارد و ایجاد عدالت در فضای مجازی محقق می شود. یعنی اگر قرار باشد یک شبکه اجتماعی بتواند آزادانه ۸۰ درصد پهنای باند یک کشور را مصرف کند، این مساله عدالت مجازی را زیر سوال می برد و باید فرصت مساوی به سایر سکوها داده شود. اکنون در بسیاری از کشورها مانند کشورهای همسایه صاحبان شرکت های بزرگ در فضای مجازی به ملت ها و دولت ها تعهداتی می دهند که چارچوب هایی را رعایت کنند.

فیلترینگ گرفتار بحث‌های رسانه‌ای شده است

تاکید بر ضرورت حکمرانی هوشمندانه در فضای مجازی

وی ادامه داد: موضوع فیلترینگ گرفتار بحث های رسانه ای شده و در واقع یک سوال اشتباه است. سوال اصلی این است که آیا در کشور ما پدیده ای به نام حکمرانی فضای مجازی داریم یا نه؟ مسئولان باید این سوال را پاسخ دهند که در مواضع رئیس دولت سیزدهم این هوشمندی و عقلانیت مشهود بود.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ابراز امیدواری کرد: در دولت آینده شاهد یک فضای مجازی پاک و یک حکمرانی مقتدرانه باشیم.
حریزاوی درباره توییتر نیز گفت: این مساله باید کارشناسی شود، چون روزی که توییتر فیلتر شد علتی داشت و علت آن اغتشاشاتی بود که توسط گروه های خشونت طلب سازماندهی می شد و همین مساله در بعضی کشورها باعث اختلال، قتل و غارت شد که طبیعی است هیچ کسی با آن موافق نیست ولی اگر این علت برطرف شود، بر اساس قاعده حکمرانی می تواند مورد بازنگری قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سایر شبکه ها نیز ممکن است همین اشکال وجود داشته باشد ولی همه این مسائل به حکمرانی فضای مجازی برمی گردد. یعنی قدرت  تعامل حکومت با مدیر شرکت توییتر یا سایر شرکت ها چگونه است. در بسیاری از کشورها مانند ترکیه، چین، روسیه و حتی کشورهای اروپایی از صاحبان این شرکت ها برای ایجاد نمایندگی دعوت کردند. به عبارت دیگر یک سفارت مجازی تاسیس شد و آن شرکت تعهداتی را پذیرفتند. بنا بر این قوانین بسیار دقیق و سختی برای شرکت های فعال در فضای مجازی وجود دارد.

تمرکز بر شنیدن به جای گفتن در تبلیغ

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به روایتی از تاثیر تبلیغ عملی سخن گفت و افزود: در جامعه تبلیغی ما این رشد و بالندگی بوجود آمده که با حضور در فضاهای اجتماعی و ارائه خدمت به مردم، حرف دین را منتقل می کنند. یکی از کارهای ارزنده که انجام شده تمرکز بر شنیدن به جای گفتن است و ما معتقدیم یکی از بهترین راه های تبلیغ شنیدن حرف مردم و همراهی با مردم است. مفهوم مواسات نیز که رهبر انقلاب سال گذشته به آن توصیه کردند نیز از همین جهت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha