۲ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۲۵
کد خبرنگار: 986
کد خبر: 84380302
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چنبره گرمای کم سابقه بر استان اردبیل

۲ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۲۵
کد خبر: 84380302
چنبره گرمای کم سابقه بر استان اردبیل

اردبیل- ایرنا - گرمای کم سابقه علاوه بر جلگه گرمسیر شمالی استان اردبیل بر گستره پهناوری از شهرستان‌های سردسیر این استان چنبره زده و ساکنان آنها را دچار مشکل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیشینه دمای هوا امروز در شهرستانهای فیروزآباد کوثر و گرمی که از نقاط کوهستانی این استان به شمار می‌آیند به ترتیب به ۴۱ و ۳۶ درجه بالای صفر رسید. ساکنان شهرستان های کوهستانی و سردسیر خلخال و مشکین شهر نیز امروز بیشینه دمای ۳۳ و ۳۲ درجه بالای صفر را تجربه کردند.

ساکنان شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در شمال استان اردبیل که در زمینی جلگه‌ای و گرمسیر واقع هستند دومین روز تابستان را با بیشینه گرمای ۳۹ و ۳۸ درجه بالای صفر سپری کردند.

شرایط حاکم بر جو کنونی منطقه به گونه‌ای است که هر اندازه از شرق به سوی غرب استان اردبیل می‌رویم بر میزان گرمای هوا افزوده می‌شود به شکلی که دمای هوا امروز در شهرستان‌های کوهستانی و سردسیر نیر و مشکین شهر واقع در غرب استان اردبیل ۳۴ و ۳۳ درجه بالای صفر ثبت شد. ساکنان اردبیل به عنوان مرکز این استان نیز امروز با گرمای ۳۳ درجه مواجه بودند.

تنها منطقه خنک استان اردبیل طی این بازه پهنه‌ای از دشت اردبیل و به خصوص قسمت شرقی آن یعنی ایستگاه‌های نمین و فرودگاه اردبیل است که بیشینه دمای آنها به لطف وزش باد شمال‌شرق و خزری ناشی از پرفشار محلی به ترتیب از ۲۸ و ۳۱ درجه بالای صفر فراتر نرفت و کمینه دما نیز در سحرگاه به ۱۰ درجه کاهش یافت. همین باد برای ساکنان شهرستان سردسیر اردبیل نیز چون نعمت بزرگی در تابستان محسوب می‌شود که هوای آن را اغلب تا اندازه‌ای ملایم نگه می‌دارد و گرنه بیشینه دمای این شهر امروز به بالای ۴۰ درجه می رسید.

رخنه این موج هوای گرم از اواخر بهار امسال تاکنون بسیاری از خانواده‌های اردبیلی را که به خاطر خنکی هوا در اکثر روزهای فصول گرم سال اهمیت چندان به خرید و تهیه لوازم سرمایشی نمی‌دهند در روزهای اخیر به خرید انواع کولر و یا پنکه وادار نموده است.

هرچند در مقایسه با دمای بسیار بالایی که اکنون هموطنان در اکثر نقاط گرمسیر ایران با آن مواجه هستند گرمای کنونی حاکم در اردبیل پایین‌تر است ولی همین گرما نیز برای ساکنان استانی که به خاطر سردسیری منطقه به تحمل دماهای زیاد عادت ندارند به نوعی مشکل است.

گرمای کم‌سابقه در این منطقه به خاطر رطوبت نسبی ۳۵ درصدی و حاکمیت هوای شرجی و از سویی مجهز نبودن ساختمان‌ها از منازل و اماکن عمومی گرفته تا ادارات دولتی باتوجه به سردسیری منطقه برای ساکنان آن آزاردهنده شده است.       

عده‌ای از مردم که طاقت گرمای شدید در مکان‌های سربسته را ندارند به سایه درختان باغات و تفرجگاه‌های بطور نسبی خنک در پیرامون شهر و روستاهای اطراف پناه برده‌اند. بعضی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان نیز شنا در رودخانه‌ها و برکه‌ها را برای این منظور ترجیح داده‌اند که البته در صورت بی احتیاطی با خطر غرق‌شدگی همراه می‌باشد و ارگان‌های ذیربط بطور مستمر در این باره هشدار می‌دهند. 

تابستان‌های خنک اردبیل از گذشته‌های دور در ایران شهرت دارد و بیشینه دمای این شهر در سال‌های معمول در بسیاری از روزهای این فصل به ندرت به ۲۸ درجه بالای صفر می‌رسد.

از ابتدای ثبت پارامترهای جوی به شکل استاندارد در اردبیل طی ۵۰ سال گذشته تاکنون در حدود پنج تابستان آن هم فقط برای یکی دو روز درجه حرارت هوای این شهر به ۴۰ درجه رسیده ولی امسال حاکمیت چنین گرمایی در روزهای آغازین تابستان مردم و کارشناسان را از در پیش بودن گرماهای بسیار شدید نگران کرده است.

نقشه های تراز میانی جو از استقرار پرارتفاع جنب جاره بر فراز خاورمیانه حکایت می کنند که باتوجه به آرایش دیگر مولفه های تاثیرگذار بر هوای این منطقه این پرارتفاع به شکل بسته درآمده و به نظر می آید تا اوایل هفته آینده همچنان ماندگار باشد. این الگوی جوی علاوه بر حاکم ساختن هوای گرم بر فراز منطقه مانع از وقوع ناپایداری و بارش در منطقه می شود.

استقرار این هوای گرم و بدون بارش که علاوه بر اردبیل تمام فلات ایران و گستره پهناوری از خاورمیانه را فرا گرفته  باعث نگرانی مردم کشورمان و صدور هشدارهای پی در پی ازسوی ارگان های ذیربط مبنی بر در پیش بودن روزهای گرمتر و خطر احتمالی کمبود آب و افزایش قطعی برق شده است.

صرفه جویی و مصرف بهینه آب و برق و به ویژه لوازم سرمایشی از توصیه های مدیران ارگان های ذیربط به مردم و نیز کارکنان ادارات است تا با این روش میزان کمبود و قطعی آب و برق به پایین ترین حد ممکن رسیده و بتوانیم این بحران جوی را پشت سر بگذاریم.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. این شهرستان از نقاط سردسیر ایران است که همه ساله در فصول گرم سال به خاطر برخورداری از هوای خنک و دلپذیر پذیرای بیشتر از پنج میلیون نفر مسافر است ولی امسال به شکل کم سابقه ای میزان بارش طی دو ماه پایانی بهار در منطقه کاهش و در عوض دما به شکل چشمگیر افزایش یافته است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha