به گزارش ایرنا حسین تولایی پنجشنبه در سی و دومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز یکی از شگردهای تصویرسازی و رسیدن به شعر را جسم بخشیدن و عینیت دادن به مفاهیم ذهنی دانست و افزود: جهان شعر به شاعر این امکان را میدهد که مفاهیم ذهنی، احساس و عواطف را قابل لمس کند.
وی با اشاره به چگونگی تبدیل مفاهیم ذهنی به عینی در شعر توضیح داد: باید مفهوم ذهنی را به مفهومی عینی تبدیل کرده و با این شگرد، شعر را از بند مستقیمگویی و توضیح و شعار، آزاد کرد و با کمک تشبیه خیالانگیز و سرشار از احساس و عاطفه، زبان را شاعرانه و مفاهیم را قابل مشاهده کرد.
این منتقد ادبی ادامه داد: مفاهیم ذهنی مثل خشم، دوستداشتن، نفرت، غم، شادی، دلتنگی، آرزو، زیبایی، انتظار، تنهایی، مهربانی، ایثار، امید تا زمانی که قابللمس و مشاهده نشوند و به شکل خام در شعر بیایند، نهتنها باعث زیبایی و تاثیرگذاری شعر نمیشوند بلکه آن را تبدیل به نوشتهای توضیحی و شعاری میکنند .
مولف کتاب دمپایی خورشید، ایده خوب و شاعرانه را از ملزومات شعر دانست و بیان کرد: ایدهها و مفاهیم شعاری و تکراری به کل شعر آسیب میزنند.
کارشناس آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور تاکید کرد: شاعری که میتواند در اثر خود موسیقی خلق کند موفق است.
این شاعر و منتقد ادبی در ادامه بیان کرد: در یک شعر موفق چیدمان کلمهها در جملهها باید روان و بدون دستانداز باشد، همچنین عاطفه شعر هم شاعرانه بوده و در واقع عناصر اصلی شعر از جمله احساس، اندیشه، خیال و موسیقی بهخوبی رعایت شوند.
تولایی با اشاره به این که در اشعار کلاسیک، محور عمودی باید منسجم باشدگفت: مصراعها و بندها در این گونه اشعار با هم ارتباط محکمی دارند و مثل حلقههای زنجیر به هم متصل هستند.
بر اساس این گزارش سی و دومین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز در صفحه ی مجازی این انجمن با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، جمعی از کارشناس و مربیان مرکز آفرینشهای ادبی کانون استان خوزستان ، حسین تولایی شاعر و منتقد ادبی کشوربرگزار شد و پریا ماهان پور ، سنا امرایی، فاطمه زکی زاده، کیمیا نوروزی و آرمیتا آسترکی ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراکگذاری و خوانش آثار خود پرداختند.
نظر شما