۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۸
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84382471
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گیلان امسال هم مدرسه خوابی تابستانه ندارد

۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۸
کد خبر: 84382471
گیلان امسال هم مدرسه خوابی تابستانه ندارد

رشت - ایرنا - بر اساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش گیلان تابستان امسال نیز همانند سال گذشته طرح اسکان فرهنگیان در مدارس و فضاهای آموزشی به دلیل تداوم همه‌گیری ویروس کرونا اجرا نخواهد شد.

تجهیز کلاس های درس و نمازخانه مدارس به عنوان اقامتگاه مسافرتی یکی از طرح های نظام آموزشی برای حمایت از فرهنگیان بود که از ابتدای دهه هفتاد آغاز شد تا به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و خسارات ناشی از جنگ امتیازی برای رفاه حال فرهنگیان باشد.

اما این طرح ۳۰ ساله سالهاست مدیران هتل ها و مراکز اقامتی  گیلان را نه تنها ناخشنود بلکه متضرر از هزینه های تحمیلی به این نهاد آموزشی و البته کل گردشگری استان کرده است. مساله ای که کارشناسان از همه سو به مضرات مادی آن در زمینه های مختلف برای استان میزبان،  و تبعات روحی و روانی آن بواسطه کاهش شان معلمان و فرهنگیان تاکید دارند اما به دلیل قانونی بودن طرح راهکاری برای توقف آن نمی یافتند.

اسکان در مدارس علاوه بر این موجب محدودیت انتخاب در شهرهای مقصد مسافرت فرهنگیان شده و همچنین حمایت از این قشر توسط دولت را تنها به اقامتی چندروزه در مدارس محدود می کند، در حالی که بسیاری از ارگان ها با ارائه تسهیلات سفر به شکل های امروزی دامنه این حمایت را گسترده تر کرده اند.

حدود ۱۶۰ مدرسه در استان گردشگری گیلان نیز هر ساله مجبور به میزبانی صدها هزار مسافر فرهنگی است . پروژه اسکان مدارس برای چندین دهه هم بر سفر معلمان و هم بر جان مدارس اسان گیلان سایه افکنده بود تا اینکه سال ۹۸ با همه گیری ویروس کرونا این طرح چندین دهه ای به خواب زمسانی رفت.

گویا فقط ویروس کرونا توان مقابله و رسوب این طرح ۳۰ ساله را داشت تا بتواند ان را به ورطه تعطیلی بکشاند. شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند ماه سال گذشته در کنار همه خساراتی که در پی داشت  توانست طرح ۳۰ ساله مدرسه خوابی یا همان اسکان فرهنگیان را تعطیل کند. ویروسی که در حال حاضر حدود ۲۲۰ بیمار مبتلا را در تخت های بیمارستانی استان مازندران بستری دارد و زمزمه ها از روند افزایشی آن حکایت می کند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تداوم شرایط کرونایی استان گفت: اسکان فرهنگیان در مدارس این استان برای تابستان ۱۴۰۰ ممنوع است.

محمد رحمتی اظهار داشت: ممنوعیت اسکان مسافران فرهنگی در مدارس استان گیلان با توجه به تداوم همه گیری بیماری کووید ۱۹ در تابستان امسال نیز ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به دستور ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و تاکید وزارت آموزش و پرورش ستاد اسکان فرهنگیان در مدارس استان گیلان فعال نخواهد شد و به این ترتیب امکان اسکان فرهنگیان در مدارس نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان ادامه داد: با انتشار ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸، اسکان فرهنگیان در نوروز و تابستان و حتی نوروز ۱۴۰۰ در مدارس استان انجام نگرفت به این ترتیب تابستان امسال نیز اسکان نخواهیم داشت.

رحمتی با بیان اینکه عدم پذیرش و اسکان فرهنگیان در مدارس به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم است، اضافه کرد: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ همه باید در رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری کنند.

در حال حاضر سه هزار و ۷۰۰ فضای آموزشی با ۱۹ هزار کلاس درس و زیربنای افزون بر یک میلیون و ۶۵۰ هزار مترمربع در استان گیلان فعال است.

هم اکنون ۲۱۷ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان بستری بوده که ۳۰ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که روز گذشته به روز رسانی شده شهرستان آستارا از رنگ نارنجی کرونایی به زرد تغییر یافت و به این ترتیب دو شهرستان آستارا و رودبار در استان گیلان نارنجی هستند.

بر اساس این گزارش، هم اکنون شهرستان های رشت، خمام، رودسر، املش، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، شفت، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، ماسال، رضوانشهر، تالش و آستانه اشرفیه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و به این ترتیب تعداد شهرستان های زرد از ۱۶ به ۱۵ شهرستان کاهش یافت.

گیلان با ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استان های درگیر شیوع کرونا در کشور بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha