مرکز تکثیر پرورش گوزن زرد ایرانی در رشکان آماده بهره برداری شد

ارومیه- ایرنا-معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بهره برداری از مرکز تکثیر پرورش گوزن زرد ایرانی در روستای رشکان ارومیه تا ۱۰ روز آینده آغاز می شود.

حجت جباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: احداث مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در شمال غرب کشور یکی از اقدامات اساسی و در راستای جلوگیری از انقراض این گونه منحصر به فرد است که در سه فاز اجرایی در منطقه محیط بانی رشکان اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: این مرکز در  بیش از ۶ هکتار مساحت در سه فاز عملیاتی از بهار سال گذشته در حال احداث است که تاکنون در حدود هفت میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است.  

وی اضافه کرد: بخش‌های مختلف این طرح زیست محیطی شامل احداث قرنطینه و محل استاندارد جهت نگهداری گوزن زرد در دو بخش سه هکتاری است که محل قرنطینه در مساحت یکهزار و ۶۰۰ مترمربع به اتمام رسیده و فاز دوم طرح که یک بخش سه هکتاری است، تا ۲هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه جزیره اشک دارای ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار مساحت است گفت: ترمیم و بازسازی آبشخورها و  آب انبارها نیز در سال‌های اخیر به نحو مطلوبی انجام شده‌است و در سال جاری مقدار مناسبی آب در آب انبارهای احداث شده ذخیره و بر اساس برآوردها پیش بینی می شود مشکل جدی برای شرب حیات وحش جزیره اشک بخصوص گوزن زرد وجود نداشته باشد.

جباری با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت گونه با ارزش و در معرض خطر گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک دریاچه ارومیه از لحاظ تعداد مطلوب نیست، گفت: این گونه در تعدادی از سایر استان‌های کشور در زیستگاههای مناسب نیز تکثیر شده و در حال زیست بوده  که این موضوع یکی از سیاست های مثبت و تاثیرگذار سازمان برای حفاظت بوده است.

وی اظهار داشت: با تولد یک گوساله گوزن در رشکان جمعیت فعلی این گونه به پنج راس رسیده که با اتمام پروژه مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در رشکان، اقدامات لازم برای  انتقال تعداد بیشتری گوزن از جزیره اشک و همچنین زیستگاه‌های خارج استان به رشکان عملی خواهد شد.  

وی اضافه کرد: بحران خشک شدن دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته موجب اتصال جزایر دریاچه ارومیه  به هم، ورود گونه‌های مهاجم گوشتخوار شغال و پلنگ از خارج از پارک ملی به جزایر و  کاهش منابع آب شرب و علوفه در جزیره اشک شده است که پیامد این تهدیدات کاهش جمعیت گوزن زرد در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه بوده است.

جباری با بیان اینکه بعد از ورود شغال به جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه بخصوص جزیره اشک و  با توجه به قدرت تولید مثلی بسیار بالای این گونه، بشدت جمعیت این گونه در جزیره اشک افزایش پیدا کرد که شکار گوزن زرد توسط این گونه گوشتخوار موجب کاهش شدید گوزن زرد در جزیره اشک شده است که علیرغم اقدامات بسیار در کاهش جمعیت شغال،  این گونه بطور کامل حذف نشده و هم اکنون وجود شغال و پلنگ یک تهدید جدی برای گونه در معرض خطر انقراض گوزن زرد به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته، با توجه به تجهیزات نصب شده در یکی از آبشخورهای جزیره اشک بیش از ۲۰ رأس گوزن به همراه گوساله فقط در یک روز و در یک ابشخور مشاهده شده است، گفت:  کارشناسان و محیط بانان پارک ملی دریاچه ارومیه  با همه توان و امکانات موجود، وضعیت  حیات وحش پارک ملی دریاچه ارومیه را پایش می کنند.  

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان این موضوع که با نصب دوربین های مخصوص  مشخص شده که یک قلاده پلنگ موجود در جزایر، در حال حاضر در جزیره کبودان حضور دارد اظهار داشت: پروژه زنده گیری و انتقال پلنگ به یک زیستگاه مناسب در خارج از استان شروع شده که در صورت موفقیت، یکی از تهدیدات جدی کاهش جمعیت گوزن زرد از بین خواهد رفت.

آذربایجان غربی یکی از زیستگاههای مهم گوزن زرد ایرانی است که چندین دهه مکانی امن برای این گونه ارزشمند بوده است.

در راستای "برنامه عمل ملی حفاظت از گوزن زرد" در استان که در سال سوم اجرایی بوده مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در مرکز مدیریت پارک ملی دریاچه ارومیه واقع در رشکان در حال احداث است.

گوزن زرد ایرانی از جمله گونه های بسیار با ارزش و در خطر انقراض کشور محسوب شده که طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی در جهت حفظ و احیای نسل آن در کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست شده‌است.

این جاندار جزو یکی از گونه های با ارزش در حال زیست در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه است که در سالهای اخیر در جریان خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی این گونه به خطرات متعددی مواجه شده‌است.

شرایط زیستگاهی جزیره اشک طی ۲ دهه گذشته از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه بسیار متاثر شد و نتایج آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۸ نشان داد با وجود اقدمات متعدد، جمعیت این گونه به ۵۵ راس کاهش یافته‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha