۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 84383547
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح تحقیق و تفحص از شرکت پتروشیمی الوند تصویب شد

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گزارش کمیسیون صنایع و معادن برای طرح تحقیق و تفحص از شرکت پتروشیمی الوند موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از چگونگی احداث پتروشیمی کاملا خصوصی الوند در داخل محوطه پالایشگاه امام خمینی شازند که  در دستور کار روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۱ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۲۲۹ نماینده حاضر با انجام تحقیق و تفحص موافقت کردند.

«روح الله عباسپور» نماینده بوئین‌زهرا و آوج در توضیح طرح تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس گفت: در اجرای ماده (۲۱۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اطلاعات واصله از دستگاه‌های اجرایی در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و با توجه به نظر متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع درجلسه ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۹ با دعوت از نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص و عدم حضور مسوولین اجرائی مطرح شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: در نهایت در جلسه رسمی ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹،  کمیسیون با حضور ۱۷ نفر از حاضرین از نمایندگان عضو طرح تحقیق و تفحص تصویب شد.

وی درباره محورهای تحقیق و تفحص گفت: علت واگذاری ده هکتار از مجموعه  و محدوده پالایشگاه  کاملا دولتی امام خمینی (ره) شازند به چند نفر افراد خصوصی چیست؟ همچنین ضرورت وجود چنین صنعتی در این منطقه آلوده چیست؟

«محمود احمدی بیغش» به عنوان نماینده تقاضاکننده تحقیق و تفحص گفت: در 30 سال پیش سه صنعت بزرگ یعنی پالایشگاه، نیروگاه 1600 مگاواتی برق و یکی از بزرگترین صنایع پتروشیمی در کنار هم در شهرستان شازند شکل گرفتند و مردم منطقه به امید اینکه شاید این صنایع موجب شود که شهرستان ارتقا یابد و از محرومیت خارج شود، زمین های مرغوب کشاورزی خود را در اختیار دولت وقت قرار دادند و شهرستان به شهرستان صنعتی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه به دلیل آلودگی‌های فراوان زیست محیطی، انسانی و هوایی، شهرستان شازند به آلوده ترین شهرستان استان تبدیل شده است، گفت: حدود 40 درصد خانوار شهرستان شازند حداقل یک بیمار لاعلاج به ویژه مبتلا به سرطان دارند که ثمره وجود صنایع وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه به 22 روستای شهرستان با تانکر آبرسانی می شود، گفت: شهرستان به لحاظ زیست محیطی و آلوده بودن در حال انفجار است، در حالی که صنعتی بدون داشتن مجوز از استانی به استان مرکزی و شهرستان شازند منتقل می شود و برای اینکه بتوانند از زیرساخت‌های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند رانت گونه بهره برداری کنند، این صنعت را در آنجا احداث می‌کنند. 

وی ادامه داد: در10 سال گذشته شخصی در استان همدان به طور خصوصی از دولت وقت، مجوزی را برای احداث یک پتروشیمی می گیرد و این پتروشیمی از استان همدان به استان مرکزی و شهرستان شازند منتقل می کند و در 10 سال هیچ اقدامی برای راه اندازی پتروشیمی نمی شود. ولی مجوز برق، آب و ... را می گیرند، آنهم در شهرستانی که تامین آب شرب آن با تانکر صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در تیرماه سال گذشته گروهی به قصد اینکه منافعی به مردم برساند، از پالایشگاه دولتی امام خمینی (ره) شازند 10 هکتار را خریدند، گفت: تاکنون نتوانسته‌اند ثابت کنند که اموال بیت المال براساس چه مجوزی از داخل پالایشگاه دولتی به یک شخص فروختند و وقتی به این موضوع ورود می‌کنیم، تنها مدرک مستند آنها این است که به ساخت حرم حضرت زینب (س) کمک کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha