مرال‌های مرکز تکثیر شوقان در خراسان شمالی بچه دار شدند

بجنورد- ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خراسان شمالی گفت: چهار راس مرال که سال گذشته از پارک پردیسان بجنورد به مرکز تکثیر و پرورش شوقان این شهرستان منتقل شده بودند زادآوری کردند.

احمد صفرزاده روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اولین سال انتقال گوزن ها به مرکز تکثیر و پرورش، چهار راس گوساله به جمعیت این گونه، افزوده شده است. 

وی افزود: گوزن ها در پارک پردیسان بجنورد، شرایط مناسبی نداشتند از این رو زادآوری و افزایش جمعیت مناسبی در این گونه مشاهده نمی شد اما با واگذاری این حیوانات به بخش خصوصی، اکنون در شرایط بسیار مناسبی به سر می برند.

وی خاطرنشان کرد: پارسال ۱۷ راس مرال پارک پردیسان بجنورد برای واگذاری به بخش خصوصی، به شهرستان جاجرم منتقل شد.

صفرزاده اظهار داشت: گوزن های مرال با رویکرد تکثیر این گونه، به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خاطرنشان کرد: نخستین مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش در این استان به یک سرمایه‌گذار در شوقان این شهرستان داده شد. 

مرال یا گوزن قرمز، بزرگترین گوزن از نظر جثه در کشور است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گستره ای افزون بر ۱۹۷ هزار هکتار شامل مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها است، مدیریت می کند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha