افتتاح ۷۴ طرح با اعتبار ۲۵۲میلیارد تومان رهاورد سفر وزیر بهداشت به یزد

یزد - ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان سفر ۲ روزه خود به استان یزد ۷۴ طرح بهداشتی و درمانی با سرمایه گذاری ۲۵۲ میلیارد تومان افتتاح کرد؛ همچنین ۶۹۶ طرح هم به صورت همزمان در ۱۰ استان کشور به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا استان یزد یکی از قطب های اصلی درمان کشور است و پزشکان حاذقی دارد که در کشور کم‌نظیر هستند و همین امر موجب شده تا بیماران سایر استان ها به ویژه جنوب برای امور درمان به این نقطه از کشور سفر کنند.

 بر اساس بررسی های صورت گرفته بیش از ۴۰ درصد ظرفیت‌ تخت‌های بیمارستانی و امکانات درمانی استان یزد از سوی بیماران سایر استان مانند سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و غیره استفاده می شود که این موضوع مبین آن است که یزد یکی از قطب های پزشکی کشور است.

همچنین استان یزد در برخی رشته ها همچون درمان ناباروری و جراحی قلب، نه تنها در ایران بلکه در منطقه خاورمیانه و جهان نیز مطرح است. مراجعه  فراوان بیماران از شهرهای مختلف کشور و خاورمیانه به منظور درمان این بیماری ها گواه این مدعاست.

هم اکنون در یزد ۱۳ بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی با یکهزار و ۸۵۰ تخت و هفت بیمارستان  خصوصی با ۹۴۰ تحت فعال در حال ارائه خدمات به بیماران هستند که درصد اشغال این تخت ها ۱۰۰درصد است از این رو طرح های توسعه ظرفیت های درمانی در سطح استان ضروری است.

همچنین ۳۵ مرکز خدمات حامع سلامت شهری،۳۵ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی،۱۰ مرکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی ، ۹ مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی،۵۳ پایگاه سلامت ضمیمه، ۴۰ پایگاه سلامت مستقل شهری و ۱۷۵ باب خانه بهداشت فعال در استان یزد وجود دارد.

در این میان قطار توسعه ، عمرانی و پیشرفت همچنان در نقاط مختلف کشور ادامه دارد و سفرهای استانی مردان دولت دوازدهم در نقاط مختلف نشانگر همین موضوع است؛ در همین زمینه در اردیبهشت و خرداد ماه امسال وزیران راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات ، نیرو بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به استان یزد طرح هایی را افتتاح و عملیات اجرایی برخی طرح ها را نیز آغاز کردند.

سفر وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و معاونانش در روزهای هفتم و هشتم تیرماه در قالب سی و چهارمین پویش "ره سلامت"  با هدف افتتاح پروژه‌های زیرساختی بهداشت و درمان و قدردانی از مردم و مسوولان استان و دانشگاه علوم پزشکی  یزد در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ انجام شد.

دکتر نمکی در این سفر ۲ روز خود به استان یزد ۷۴ طرح بهداشتی و درمانی را  با اعتبار ۲۵۲ میلیارد تومان به بهره برداری رساند که ۵۹ طرح از این تعداد بهداشتی با اعتبار ۶۷ میلیارد تومان و ۱۵ طرح درمانی با اعتبار ۱۸۵ میلیارد تومان بود این طرح ها شامل خانه بهداشت، پایگاه سلامت، مرکز خدمات جامع سلامت، تسهیلات زایمانی، مرکز آموزش بهورزی، محل زیست پزشکی  بخش های سی تی اسکن، اورژانس، دیالیز، مجتمع پزشکان، رادیولوژی است.

همچنین در سفر وزیر بهداشت به استان یزد ، دیگر مناطق کشور از این سفر بی نصیب نماندند و ۶۹۶ طرح بهداشتی  به طور همزمان در ۱۰ استان کشور افتتاح شد.

یزد جزو استان‌های موفق مبارزه با کروناست

افتتاح ۷۴ طرح با اعتبار ۲۵۲میلیارد تومان رهاورد سفر وزیر بهداشت به یزد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در در حاشیه افتتاح ۲ طرح بهداشتی و درمانی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: یزد جزو استان‌های موفق و پیشرو در مبارزه و پیشگیری از ویروس کرونا در سطح کشور است، و این همکاری ها با قوت تمام از سوی مسوولان این استان با وزارتخانه ادامه دارد.

وی افزود: فعالیت های ستاد استانی و مدیران بهداشت یزد با همراهی مردم در مبارزه با ویروس کرونا بسیار خوب ، ارزیابی می‌شود.

نمکی با اشاره به اهمیت تداوم همکاری مردم با مسوولان و ستاد کرونا در پیشگیری و مبارزه با این ویرس ادامه داد: یزد در مدیریت مبارزه با کرونا هم در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و خدمت رسانی به مردم موفق عمل کرد و باید این وضعیت روز به روز بیشتر ارتقا یابد.

وزیر بهداشت هدف از سفر به یزد را افتتاح پروژه‌های زیرساختی بهداشت و درمان و قدردانی از مردم و مسوولان استان و دانشگاه علوم پزشکی در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ ذکر کرد.

نمکی ابراز امیدواری کرد که با مدیریت موفق بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی، استان یزد پیک جدیدی از شیوع ویروس کرونا را تجربه نکند.

بهره‌برداری از ۶۹۶ طرح بهداشتی در ۱۰ استان کشور با حضور وزیر بهداشت

در دومین روز سفر وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به استان یزد ، ۶۹۶ طرح بهداشتی در ۱۰ استان کشور در قالب سی و چهارمین پویش "ره سلامت" در پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی یزد و در ارتباط ویدیو کنفرانسی افتتاح شد.

افتتاح ۷۴ طرح با اعتبار ۲۵۲میلیارد تومان رهاورد سفر وزیر بهداشت به یزد

 این طرح ها شامل خانه بهداشت، پایگاه سلامت، مرکز خدمات جامع سلامت، تسهیلات زایمانی، مرکز آموزش بهورزی، محل زیست پزشک و سایر واحدهای بهداشتی است.

این طرح‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، همدان، اصفهان، آذربایجان غربی، کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی و یزد به بهره‌برداری رسید.

از مجموع این طرح ها ۵۹ طرح در شهرهای میبد، اردکان، تفت، ابرکوه، مهریز، خاتم و زارچ در استان یزد بهره‌برداری شد.

مبتلایان کرونا در ایران پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نشدند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در آیین افتتاح ۶۹۶ طرح بهداشتی در استان‌های مختلف کشور که از طریق ویدئو کنفرانس و به صورت حضوری در یزد برگزار شدگفت: ایران تنها کشور در دنیا در جریان شیوع ویروس کروناست که در آن هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نشد.

 سعید نمکی افزود: در این شرایط نه فقط بیماران مبتلا به کرونا  حتی بیماران غیرکووید نیز در مراکز درمانی هیچ جای کشور رد نشدند و به آن ها خدمات ارائه شد و  حتی آی سی یو جداگانه برای بیماران غیرکووید در نظر گرفته شد. 

وی اظهار داشت: امروز برای من به عنوان یک سرباز نظام سلامت روز زیبایی است، زیرا در این ایام تقریبا نیازهای زیرساختی نظام پیشگیری و بهداشتی کشور به صورت قابل توجهی تامین شده است و ای کاش همه کسانی که آرزو داشتند شبکه تکمیل شده بهداشتی کشور را ببینند، در این نشست حضور داشتند.

افتتاح ۷۴ طرح با اعتبار ۲۵۲میلیارد تومان رهاورد سفر وزیر بهداشت به یزد

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز جمع نظام سلامت، مردم و آنهایی که در جمهوری اسلامی ایران در تمام عرصه‌ها اعم از وزارت بهداشت، وزارت‌خانه‌های دیگر، سازمان‌های مردم‌نهاد، روحانیت، افرادی که در کمک‌های مومنانه مایه گذاشتند، کسبه و مردمی که با همه تنگدستی صبوری کردند، حماسه بزرگی آفریدند، کما اینکه در زمان دفاع مقدس هم خودمان نمی‌دانستیم چه حماسه عظیمی خلق شده ‌و در آینده متوجه آن شدیم.

نمکی خاطرنشان کرد: یک روز خواهند گفت و نوشت که در اوج تحریم ها و اقیانوس فشارهای اقتصادی، افرادی حماسه بی‌بدیلی را خلق کردند و یکی از این حماسه‌ها، پاسخگویی زیرساخت های شبکه بهداشت و درمانی کشور بود که نگذاشت ما بیماری را پشت در بیمارستان‌ها سرگردان ببینیم.

وی گفت: از روز اول حرف ما این بود که با تکیه بر شاخص یک و نیم تخت به ازای هر یکهزار نفر جمعیت نمی‌توانیم یورش این ویروس را مهار کنیم و به جای اینکه بنشینیم و ویروس به سراغ ما بیاید، باید به سراغ ویروس برویم وگرنه عقب می‌مانیم.

وزیر بهداشت گفت: بدون استفاده از ظرفیت ۱۷ هزار خانه بهداشت با بیش از ۲۳ هزار سرباز خط مقدم جبهه سلامت به عنوان بهورز و استفاده از مراکز جامع سلامت شهری، روستایی و حاشیه‌های شهر، نمی‌توانستیم با هجمه این ویروس و فوج بیماران در بیمارستان‌ها مواجه شویم.

نمکی اضافه کرد: همین اقدامات باعث شد تا میزان مرگ‌ها در پیک چهارم کرونای کشور در  استان ها حداقل نصف پیک‌های قبلی شود و این موضوع به معنای فیلتر شدن ویروس با وجود چند برابر شدن قدرت سرایت، ابتلا و مرگ و میر است.

وزیر بهداشت یادآور شد: امروز سازمان جهانی بهداشت از مدل ایران به عنوان یکی از مدل‌های برتر در مهار کرونا حرف می‌زند و این منطقی‌ترین و پربهره‌ترین سرمایه‌گذاری در امر پیشگیری است که در نظام شبکه بهداشتی درمانی انجام شد.

نمکی گفت: نظام بهداشتی درمانی ایران پس از انقلاب توانست شاهکاری خلق کند که ما مرگ و میر نوزادان، پوشش واکسیناسیون، مرگ و میر زنان به دلیل عوارض بارداری و زایمان، مشکلات ناشی از سوء‌تغذیه و آنچه که به عنوان آفت‌های اصلی نظام بهداشتی درمانی کشور محسوب می شد را به حداقل‌های ممکن کاهش دهیم.

شاخص های درمان در یزد با کشورهای مرفه اسکاندیناوی برابری دارد

وی افزود: امروز شاخص‌های بهداشت و درمان استان یزد با کشورهای مرفه استکاندیناوی برابری دارد و این شاخص مربوط به یک استان ایران است که پیشرفته‌ترین شاخص‌های کشوری را دارد .

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر خاموشی در بیمارستان‌ها به وجود می‌آمد فاجعه‌ای در سطح ملی ایجاد می شد کما اینکه به دلیل خاموشی ۴۵ ثانیه‌ای در یکی از بیمارستان نزدیک بود یک فاجعه به وجود بیایید، به همین دلیل سرمایه‌گذاری در نظام سلامت به ویژه در بحران‌ها، یکی از منطقی‌ترین و عاقلانه‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است و ما خود را مکلف به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌دانیم .

نمکی یادآور شد: امسال و سال گذشته ۱۴ هزار تخت بیمارستانی و یکهزار و ۵۰۰ خانه بهداشت و مرکز درمانی به زیرساخت‌های کشور اضافه و ۴۷۰ دستگاه اکسیژن‌ساز و ۱۶۰ دستگاه سی‌تی‌اسکن نیز در کشور توزیع شد.

وی با بیان اینکه افتخار دیگری که امروز نصیب جمهوری اسلامی ایران شده، در زمینه تولید واکسن کروناست و گفت: این یکی از دستاوردهای بسیار با عظمت جمهوری اسلامی است اما این کار بزرگ در تبلیغات مسموم افرادی که از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران دق می‌کنند ، آنچنان که باید و شاید بیان نمی‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: ما با وجود رسانه‌های توانمند، با تبلیغات سوء و گسترده دشمنان روبه‌رو هستیم و با توجه به متدهایی که به کار می‌گیرند معمولا جلوتر از ما حرکت می کنند و در زمینه تولید واکسن به عنوان یک دستاورد بزرگ ملی ، در آینده مشخص می‌شود که چه دستاورد ایران داشته است.

نمکی خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نزدیک خواهید دید که ایران مرکزی برای تنگدستان دنیا که سرمایه‌داران به آنها واکسن نمی‌دهند، می‌شود و ما مرکز خدمت‌رسانی به محرومان جهانی در امر مبارزه و مقابله با کووید می‌شویم

ایجاد یکهزار و ۲۰۰ مرکز منتخب مبارزه با کرونا در کشور

افتتاح ۷۴ طرح با اعتبار ۲۵۲میلیارد تومان رهاورد سفر وزیر بهداشت به یزد

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در آیین بهره برداری همزمان از ۶۹۶ طرح بهداشتی گفت: تاکنون یکهزار و ۲۰۰ مرکز منتخب مبارزه با کرونا برای پیشگیری از شیوع این ویروس در کشور ایجاد شده است.

علیرضا رئیسی  افزود: اقداماتی که طی چند سال گذشته در حوزه بهداشت ایران صورت گرفت واقعا کم نظیر بود. 

وی اظهارکرد: کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که ایران جزو معدود کشورهایی است که در مقابله با کرونا موفق عمل کرد. 

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامی که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد، به جای اینکه کارهای احساسی انجام دهیم، پاسخ مبتنی بر منطقه در این ارتباط ارایه کردیم. 

رئیسی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا گفت: نخستین کاری که انجام شد ،بازنگری در ساختار با شرایط موجود بود و بدون اینکه کار موازی در نظام شبکه انجام شود، ساختار با وضع موجود منطبق شد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد:  گسترش شبکه آزمایشگاهی کووید ۱۹ یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که برای پیشگیری و مقابله با این ویروس  انجام شد و از ۲ مورد به ۴۰۰ آزمایشگاه در کشور افزایش یافت.

رئیسی ادامه داد: مراکز نمونه‌گیری سیار و ثابت هم در ساختار شبکه بهداشت شکل گرفت و علاوه بر این اقدامات ، کاری که انجام شد، مراکز واکسیناسیون در درون شبکه بود.

مهاجرپذیری یزد تهدیدی برای گسترش ویروس کروناست

استاندار یزد در آیین بهره برداری از ۶۹۶ طرح بهداشتی کشور نیز با اشاره به مهاجر پذیری این استان گفت: این پدیده اجتماعی تهدیدی برای گسترش ویروس کروناست و این منطقه بعد از تهران و البرز مهاجر پذیرترین مناطق کشور است.

افتتاح ۷۴ طرح با اعتبار ۲۵۲میلیارد تومان رهاورد سفر وزیر بهداشت به یزد

محمدعلی طالبی از این منطقه به عنوان چهارمین استان صنعتی کشور یاد کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از کارگران سایر مناطق ایران برای کار در واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی به این استان مهاجرت می کنند، به همین دلیل ترددهای زیادی از طریق کارگران مهاجر با دیگر استان‌ها صورت می گیرد که این موضوع باعث شیوع بیشتر کرونا می شود به عنوان مثال چندی قبل تعدادی از کارگران خارجی مشغول به کار در یک واحد تولیدی استان به کرونا مبتلا شدند.

استاندار یزد  از گردشگر پذیری، وجود مراکز متعدد این صنعت، بالا بودن میانگین سنی جمعیت و بالا بودن آمار مبتلایان به بیماری های زمینه ای چون سرطان و دیابت را از جمله تهدیدهایی یاد کرد و گفت: به همین دلیل این عوامل مهار ویروس کرونا را در استان سخت تر می کند اما با تعامل و همکاری خوبی که بین مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و مسولان استان وجود دارد ، این ویروس مدیریت و کنترل  شد. 

وی با اشاره به افتتاح اولین بیمارستان بحران کشور در یزد گفت: این بیمارستان تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری می رسد. 

استاندار یزد اظهارکرد: تلاش ،فداکاری و ایثارگری این روزها در حافظه تاریخی ملت ثبت می شود و این زحمات و کوشش‌ها هیچ‌گاه فراموش نمی شود.

وی تصریح کرد: یزد به لحاظ شاخص‌های بهداشت و درمانی شرایط نسبتا خوبی دارد و در بسیاری از شاخص ها در کشور سرآمد است. 

طالبی با بیان اینکه همچنین در بعضی از درمان‌ها از جمله ناباروری به عنوان قطب کشور است گفت: پیوند بسیار خوبی بین  خیران با این بخش وجود دارد  که حاصل آن اقدامات و فعالیت‌های بسیار خوبی در توسعه امکانات بهداشتی و درمانی در استان و بهبود شرایط فیزیکی و همچنین تامین تجهیزات در مراکز بهداشتی و درمانی دارد.

وی در ادامه بر ضرورت توسعه متوازن امکانات درمانی در یزد تاکید کرد و افزود: به لحاظ تمرکز جمعیت استان برخی از شهرستان‌های محروم با کمبودهایی روبه‌روست که در دوران مسوولیت آقای نمکی در مسند وزارت بهداشت و صدور مجوزهای بیمارستانی و تامین بعضی امکانات اقدام های بسیار خوبی در شهرستان های خاتم و بهاباد انجام شد.

به گفته استاندار یزد بسیاری از طرح های بهداشتی و درمانی استان بالای  ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل طرح های نیمه تمام  نیاز به حمایت وزارت بهداشت است. 

بهره برداری از ۱۵ طرح درمانی  در یزد 

دکتر نمکی در ادامه  سفر خود به استان یزد طی آیینی ۱۵ طرح درمانی در استان یزد بهره برداری کرد.

افتتاح ۷۴ طرح با اعتبار ۲۵۲میلیارد تومان رهاورد سفر وزیر بهداشت به یزد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این مراسم گفت: این طرح ها شامل بخش های سی تی اسکن، اورژانس، دیالیز، مجتمع پزشکان، رادیولوژی، بخش های ای سی یو و ام ار ای  است. 

دکترمحمود نوری شادکام افزود: این طرح‌ها در یزد، زارچ، ابرکوه، اردکان، بافق، بهاباد، تفت و خاتم  افتتاح شدند؛ برای ساخت و تجهیز پروژه‌های  درمانی استان یزد، اعتباری بالغ ۱۸۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

بودجه دولتی بخش درمان برای ساخت پروژه‌های خیری افزایش می‌یابد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سفر خود به شهرستان میبد سفر کرد که در حاشیه افتتاح سه طرح بهداشت، درمان و رفاهی شهر میبد در گفت و گو با خبرنگاران گفت: هم اکنون مشارکت بسیار خوب مردمی و همکاری مسوولان محلی با وزارتخانه برای ساخت ، تکمیل و تجهیز پروژه‌های خیری و کمک به اتمام آنها شکل گرفته است که با ادامه این روند بودجه بخش دولتی وزارت بهداشت برای تسریع در پیشرفت طرح ها افزایش می‌یابد.

 دکتر سعید نمکی افزود: امروز علاوه بر ۷۰۰ پروژه بهداشتی در استان های مختلف کشور تعداد زیادی از پروژه‌های  استان یزد مرتبط به اورژانس ، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی که افراد خیر در ساخت و ساز آن مشارکت داشتند، بهره‌برداری شد.

وی تاکید کرد: مجموعه های  مختلف وزرات بهداشت  به سهم خود در پیشرفت پروژه‌های خیری و مردمی برای کمک آماده است.

مجوز مصرف اضطراری برای واکسن پاستور صادر شد

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همچنین در بازدید از طرح ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه در مرکز بهداشت شهرستان اردکان، گفت: از اردکان به مردم عزیز ایران این مژده را می دهم که امروز واکسن پاستور به عنوان دومین واکسن ملی، مجوز مصرف اضطراری را از کمیسیون قانونی دریافت کرد.

 دکتر سعید نمکی اظهار داشت: مدتی بود که پرونده صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن پاستور در کمیسیون قانونی مطرح بود و برای این واکسن در فاز سوم مطالعات بالینی حدود ۴۴ هزار نفر در کوبا و ۲۴ هزار نفر در ایران تحت بررسی بالینی قرار گرفتند. 

افتتاح ۷۴ طرح با اعتبار ۲۵۲میلیارد تومان رهاورد سفر وزیر بهداشت به یزد

وی افزود: یزد یکی از استان‌هایی بود که در مطالعه فاز سه مطالعات بالینی واکسن پاستور مشارکت داشت و با گذراندن مراحل لازم و اقناع متخصصان و کارشناسان در سازمان غذا و دارو کمیسیون مربوطه، دومین واکسن ملی هم به مجموعه واکسن های کشور پیوست و این خبر خوش برای مردم ایران از استان یزد اعلام شد.

وزیر بهداشت گفت: امروز بازدیدی از طرح ادغام طب ایرانی در نظام شبکه که از یکسال پیش در اردکان آغاز شده، انجام شد که در این طرح، توصیه ها و آموزش های لازم توسط بهورزان و کارشناسان بهداشتی به مردم ارائه و از ظرفیت های شیوه صحیح زندگی در طب سنتی استفاده می شود که چگونه با تحرک کافی و اصول تغذیه ای، زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در این طرح، آموزش های لازم با استفاده از مبانی طب ایرانی برای پیشگیری از بیماری های واگیردار و غیرواگیر به مردم ارائه می شود و درکنار اجرای این طرح، در دانشکده طب ایرانی اردکان و مرکز بهداشت شهرستان کارهای پژوهشی ارزشمندی توسط پژوهشگران متخصص طب ایرانی و کلاسیک بصورت ادغام یافته آغاز شده و امیدوارم که از نتایج ارزشمند این طرح آزمایشی به عنوان یک تجربه موفق در استان های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 وزیر بهداشت در بازدید از طرح ادغام طب ایرانی در نظام شبکه که شهرستان اردکان پایلوت اجرای این طرح درسطح کشور است، افزود: برخی تقابل ها بین طب ایرانی و به تفسیری طب سنتی و طب مدرن وجود دارد و  جبهه آرایی بین این ۲ گروه در مقابل باعث لگدمال شدن حقیقت می شود .

نمکی گفت: گروهی با افراط گری و عوام فریبی و با تمسک به شیوه های غیرعلمی که نهایتا منجر به کتاب سوزان می شد با شیوه نابخردانه دراین تقابل شرکت کردند، این در حالی است که نمی توان ابن سینا را نفی کرد، شیوه های که درطب قدیم ما کارگشا بوده را نمی توان نفی کرد و هنوز با آنچه بوعلی می گفت ، می توان بیمار را مداوا کرد، آن چه راهگشاست آمیزه ای از طب قدیم و طب جدید و آشتی بین این دو با یکدیگر است .

وی یادآور شد: ما دیواری بین طب قدیم و جدید نداریم ، امروز سازمان بهداشتی جهانی از ظرفیت های طب قدیم در همه دنیا برای کاهش عوارض و هزینه های نظام سلامت استفاده می کند .

وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال ۳۸۰ هزار مرگ در کشور اتفاق می افتد که از این تعداد ۳۱۳ هزار مورد به دلیل بیمارهای غیرواگیر است، اظهار داشت: در این بین بیماری های قلبی و عروق ٩٧ هزار مرگ را باعث می شود که علتی بخش زیادی از آن پرفشاری خون است و دنیا امروز به این رسیده که به غیر از تغییر  شیوه صحیح زندگی هیچ راهی برای کاهش برخی از موارد مرگ و میر وجود ندارد.
عده ای فکر می کردند بهورز در طرح ادغام طب ایرانی قرار است نسخه گیاه دارویی بدهد و قرار است به دوران جوشانده ها و دم کرده ها برگردیم  وحسابی علیه ما مغلطه کردند.

نمکی گفت: از دکتر اسایی و دکتر ملک افضلی خواستم که مبنا را بر ادغام طب قدیم و مدرن بگذارید و  تبلیغ و تبین آموزه های مبتنی بر شیوه زندگی سالم در طب قدیم را بیشتر معرفی کنند، در گذشته پرخوری زیاد چربی و گوشت و زندگی کم تحرک وجود نداشته اما امروز بیشترین آمار مرگ و میر مربوط به بیماری های قلب و عروقی است که علت آن کم تحرکی است و بزرگترین دستاورد ما در این زمینه از طرح ادغام، تغییر روش زندگی و آموزش سبک زندگی درست به مردم می تواند باشد. 

وی ادامه داد: امیدوارم حاصل این طرح و پژوهش و این چراغی که در اردکان روشن شده است در سلامت شهروندان اثرگذار باش و این طرح  می تواند دعوای تاریخی بین دو قطب طب را خاتمه دهد.

توزیع ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا از شهریورماه در کشور

 معاون بهداشتی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ هر ماه حداقل ۱۰ میلیون دوز انواع واکسن کرونا ، در اختیار استان ها قرار می گیرد که این امر بسیار مهم است.

 علیرضا رئیسی در نشست بررسی وضعیت ویروس کرونا در یزد، با تشکر از زحمات همکاران حوزه بهداشت و دستگاه های همکار به خصوص نیروهای بسیج و سپاه پاسداران افزود: یزد از جمله مناطق موفق کشور در رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری در بخش سرپایی افراد مبتلا به کروناست.

 وی اظهار کرد: اجرای طرح شهید سلیمانی با مشارکت نیروهای بسیج و سپاه، افزایش واکسیناسیون به خصوص گروه سنی ۶۰ سال به بالا، افزایش مراکز تجمیعی تزریق واکسن و تزریق برای مشاغل حساس از جمله اقدامات آتی استان است.

 معاون وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: واکسیناسیون افراد برای کنترل بیماری و قطع زنجیره ویروس و مرگ و میر کرونا بسیار حایز اهمیت است که مقام های سیاسی و علمی استان برای آموزش عموم مردم برای تزریق واکسن باید تلاش کنند. 

تکمیل طرح های بهداشتی و درمانی یزد نیازمند حمایت وزارت بهداشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در جریان سفر وزیر بهداشت به استان با بیان این‌که ۹ طرح با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در این استان وجود دارد که نیازمند حمایت وزارت بهداشت است گفت: در سال گذشته بیش از ۹۶۰ میلیارد ریال کمک خیری ویژه تقویت ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در استان یزد جذب شده است.

دکتر محمدرضا میرجلیلی  اظهار داشت:  در صورت تامین اعتبار ،این طرح ها اتمام و به بهره برداری می رسد.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha