به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در دیدار با ائمه جمعه استانهای اولویتدار برای اجرای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی، افزود: تامین مشارکت ذینفعان در تدوین سند فرهنگی استان یک مسئله اساسی است. مسئولان استانی باید در تشخیص مسائل، تدوین اولویتها و برنامههای فرهنگی استان نقش محوری داشته باشند در عرصه اجرا هم توفیقات بزرگ را تجربه کنیم.
وی ادامه داد: به هر کدام از اسناد بنیادین کشور در حوزههای مختلف مخصوصاً شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه میشود تاثیرات نگاه و اندیشه راهبردی رهبر معظم انقلاب مشهود است؛ سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پررش، نقشه مهندسی فرهنگی از جمله آثار ایده و فکرهای ایشان است.
وی افزود: تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که باعث جلوگیری از رهاشدگی مهدهای کودک شد یکی از ایدههای ایشان بود. پیش از این هیچ گونه اشرافی بر این موضوع نداشتهایم و با پراکنده کاری مواجه بوده ایم. ۱۴ نهاد برای تاسیس مهدهای کودکمجوز میدادند.
عاملی اضافه کرد: نمونه دیگر سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی است. این سند مشارکت علم و آموزش در قلمرو دفاعی را بالا برده است که این نیز با هدایت رهبری و البته کار و تدبیر کارشناسی نیروهای مسلح طرح و تصویب شد.
هدف در برنامههای مهندسی فرهنگی تامین سلامت اجتماعی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جلسات مهندسی فرهنگی بعد از ۶ سال تاخیر هم اکنون برگزار و مصوبات شورای مهندسی فرهنگی توسط معاون اول رئیس جمهوری به همه دستگاهها ذیربط ابلاغ میشود و دستگاهها قانونا موظف به اجرا میشوند و در این فاصله زیرساختهای اجرایی سازی سند مهندسی فرهنگی را ایجاد کردهایم. در برنامه هفتم توسعه این فرصت فراهم شده که به این حوزه ورود کنیم.
عاملی اضافه کرد: هم اکنون دنبال این هستیم که پیوستهای فرهنگی اعم از پیوست اجتماعی، پیوست خانواده و پیوست فرهنگی یکدست شود. حوزه اجتماعی را نباید از حوزه فرهنگی جدا کنیم و فرهنگ یک امر اجتماعی است. هدف در برنامههای مهندسی فرهنگی تامین سلامت اجتماعی و نزدیک تر شدن به جامعه اسلامی و البته حرکت به سمت شکل گیری جامعه تمدنی نوین اسلامی است.
عاملی ادامه داد: در حال حاضر ۳ استان آذربایجان شرقی، بوشهر و هرمزگان به همت نمایندگان مقام معظم رهبری اولویتها و برنامههای کلان اسناد فرهنگی شان نهایی شده است. ولی این به معنای تصویب نیست زیرا این اسناد باید مورد تصویب نهایی ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی قرار گیرد. به هر حال باور ما این است که یکی از نگاههای غلط تصمیم گیری از بالا به پایین و از مرکز برای ذینفعان در مناطق مختلف است.
وی تصریح کرد: باید کمک کنیم که اسناد به یک مرحله مدون، مصوب و از نظر بودجه ای و اعتباری قابل اجرایی سازی و اتکا برسند. استان های در اولویت برنامه شامل زنجان، فارس، بوشهر، آذربایجان شرقی، لرستان، همدان، البرز، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بود. باید کمک کنیم که چارچوب برنامههای دو استان خراسان رضوی و گلستان نیز تقویت شود.
استاد ارتباطات دانشگاه تهران توضیح داد: باید مسائل هر استان تشخیص داده شود زیرا سند مهندسی فرهنگی ۳۰۴ اقدام دارد و نمیتوانیم برنامه را به سمت تمام این اقدامها پیش ببریم و باید اولویتها را تعیین کنیم. نظام مسائلی که تدوین شده اکثرا به خانواده، تاثیرات منفی فضای مجازی، حجاب و عفاف که دچار رها شدگی شده، جوانان، و اخلاق اجتماعی پرداخته است.
عاملی گفت: مشکل کلی این است که خیلی اوقات در حوزه فرهنگ دو گانه حاکمیت و دولت را ایجاد میکنیم و در عمل تصمیمی گرفته میشود که با عدم تامین منابع و بی توجهی رو به رو میشود. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی طبیعتا در دستور کار دولت است و رهبر معظم انقلاب بر اهمیت تامین اعتبار برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردهاند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه و روسای سه قوه و وزرای مرتبط با کارها در شورای عالی عضو هستند تا کار با هماهنگی و وحدت پیش برود. امیدواریم که هماهنگی لازم در این دوره به وجود بیاید. باید کمیته برنامه ریزی استانداری منابع مالی را تامین کند ولی میتوانیم این مسئله را اصلاح و نقش را به شورای فرهنگ عمومی بدهیم و این شورا هم بر مبنای منابع برنامه تصویب کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است. فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت نخبگانی در استانها برای پیشبرد سند مهندسی فرهنگی اهمیت دارد. فرهنگ برترین و مهمترین حوزه ما است و باید در این حوزه از بهترینها استفاده کنیم.
عاملی ادامه داد: مشهد به دلیل حجم بالای زائر ویژگیهای خاصی دارد و باید برای آنها خدمات فرهنگی داشته باشیم. می توانیم فاصله بین تصمیمات کلان ملی کشور و اجرائیات دولت را برداریم و نباید برای این مسائل دوگانه ایجاد کرد.
خراسان ویژگی خاص فرهنگی دارد
آیتالله سیداحمد علمالهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مشترکات فرهنگی مشهد با سایر استانها خیلی کم است و آنچه مهم است ویژگیهای خاص فرهنگی استان خراسان است. نمایندگی ولی فقیه در استان، تولیت آستان قدس و مدیریت حوزههای علمی استان خراسان در حال حاضر به صورت مستقل مدیریت میشود. نماینده ولی فقیه در دو ساحت فرهنگی یعنی آستان قدس و حوزه علمیه دخالتی ندارد. در استان خراسان رضوی وجود دفتر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل ظرفیتهای فرهنگی این استان دارای اهمیت است.
وی ادامه داد: آستان قدس رضوی فعالیتهای فرهنگی زیادی را دارد و دستگاههای فرهنگی زیادی از این طریق به وجود آمده که در کل استان در حال فعالیت هستند. امکان اینکه برنامههای فرهنگی استان تدوین شود ولی خود آستان قدس دخالتی در آن نداشته باشد وجود ندارد. برای رسیدگی به این موضوع یا باید نماینده ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مشهد اعزام شود و یا نماینده ای از سوی تولیت آستان قدس رضوی تعیین شود تا به این مسئله رسیدگی شود و یا دو نماینده تعیین شود.
وی خاطرنشان کرد: در مشهد دانشگاههای زیادی وجود دارد، ۲۷ هزار طلبه در حوزه علمیه خراسان وجود دارد، ظرفیت فرهنگی آستان قدس و .. ایجاب می کند یک دفتر از سوی شورای عالی انقلاب در مشهد تاسیس شود.
همراهی نخبگان در تدوین سند فرهنگی تاثیرگذار است
محمود حاجیلویی معاون خط مشی گذاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: در فضای موجود کشور بروکراسی سنگینی وجود دارد و حرکت خیلی کند است، اما حرکت جدیدی شروع شده و اگر با قوت ادامه پیدا کند فضای اداره فرهنگی شهر متنعم خواهد بود. تدوین برش استانی و باز تعریف شورای فرهنگ عمومی استان ها نوعی تحول در اداره فرهنگی شهر است و اتفاق بزرگی است.
وی ادامه داد: آیین نامه سند فرهنگی استان ها قابل اصلاح بوده و همراهی نخبگان یک اصل است و سامانه جمع سپاری شورای عالی انقلاب فرهنگی طراحی شده که بستر فنآورانه برای مشارکت است. کار فنی این بستر تمام شده و وقتی نهایی شود در اختیار نماینده استان قرار می گیرد. ایجاد انگیزه برای نخبگان برای همراهی مسئله ای است که باید با اطلاع رسانی در استان ها انجام شود.
مانعی برای تحقق مسیر مهندسی فرهنگی وجود ندارد
حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز گفت: کارها به خوبی در حال پیشرفت است و امیدوارم از نظر کمی و کیفی ادامه پیدا کند. امیدها خیلی فراوان است و ما در موقعیت فوق العاده امیدبخش قرار گرفتهایم و از باب اغتنام فرصت در این مسئله کم نگذاریم. طراحی، برنامه ریزی و هماهنگی و با قوت حرکت کردن اقدامی است که در حال حاضر در حال انجام است و هیچ مانعی برای تحقق امر مقام معظم رهبری که امر مورد اجماع ما برای تحقق مسیر مهندسی فرهنگی است، وجود ندارد.
حاج علی اکبری افزود: نهاد امامت جمعه به مبانی این کار مجهز است و دو سال است که در این مسیر در حال حرکت هستیم. امسال سال ۱۴۰۰ حدود ۹۸ درصد ائمه جمعه کشور بر اساس نظام مسائل خودشان پیشنهاد برنامه ای دارند. ائمه جمعه برای دولت جدید هم حرف دارند. شبکه امامت با سرداری و فرماندهی نمایندگان مقام معظم رهبری در استان برای پیشبرد برنامه راهکار دارند.
وی ادامه داد: برای شروع سازوکار اقدامات باید پای شورای فرهنگ عمومی بیایستیم. دفاتر ولی فقیه در استانها به این دلیل که باید برنامه اعتلای استانی خودشان را تدوین میکردند به این برنامه برای ارتقا فرهنگ هم مجهز هستند و معاونت فرهنگی ولی فقیه هم آماده همکاری هستند. امیدواریم ریشه دو گانه حاکمیت و دولت در دوره جدید کنده بشود زیرا نقصی است و باید برطرف شود و اگر دولت پای کار نباشد امکان اجرا وجود ندارد.
نظر شما