۱۰ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۴۵
کد خبر: 84389885
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تلاش سناتور جمهوریخواه برای کارشکنی در مسیر احیای برجام

تهران – ایرنا – تد کروز سناتور جمهوریخواه آمریکایی در تلاش برای کارشکنی در مسیر احیای برجام مدعی شد دولت بعدی آمریکا هرگونه توافقی با ایران را که به عنوان یک معاهده به تصویب کنگره نرسد در روز اول پاره خواهد کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، سناتور کروز از ایالت تگزاس آمریکا ،‌ در واکنش‌ به گزارش‌های مطبوعاتی مبنی بر درخواست ایران برای تضمین آمریکا مبنی بر خارج نشدن مجدد از توافق هسته‌ای ،‌ در یک پیام توییتری نوشت: تنها راه این کار (خارج نشدن مجدد آمریکا از برجام) این است که دولت بایدن توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان یک معاهده (به کنگره) ارائه دهد که البته این کار را نخواهد کرد چون می‌دانند اکثریت دو حزبی در کنگره مخالف هستند.

کروز افزود: هرگونه توافقی که به عنوان یک معاهده به تصویب کنگره نرسد دوام نخواهد داشت و دولت بعدی در روز اول کار خود آن را پاره خواهد کرد.

به گزارش ایرنا ، سناتور تد کروز این مطلب را در واکنش به گزارش روزنامه گاردین بیان کرد که به نقل از مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد گزارش داده بود که تضمین آمریکا مبنی بر خارج نشدن مجدد یکجانبه از توافق هسته‌ای برای پایان موفقیت آمیز مذاکرات وین درباره شروط بازگشت آمریکا به برجام ضروری است.

گاردین خاطرنشان کرد که بیان مطلب از سوی نمایند جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بیانگر آن است که اختلاف بین ایران و آمریکا درباره چگونگی تضمین خارج نشدن مجدد آمریکا از برجام همچنان یک مانع مهم (در مذاکرات) است.

تلاش سناتور کروز برای کارشکنی در مسیر احیای برجام در حالی است که که او بتازگی درصدد نزدیکی و ائتلاف سیاسی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا هم بوده است.

تلاش سناتور جمهوریخواه برای کارشکنی در مسیر احیای برجام

کروز 15 اردیبهشت ماه امسال با انتشار تصویری اعلام کرد که با ترامپ در ملک او در "مارالاگو" به صرف شام دیدار کرده است. کروز نوشت که با ترامپ درباره همکاری برای بازپس‌گیری کنترل مجلس نمایندگان و سنا در سال 2022 گفتگو کرده است.

ترامپ نیز روز چهارشنبه گفت که تصمیم خود را شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 گرفته است اما از اعلام تصمیم خودداری کرد. او در ماه فوریه (بهمن 99) در کنفرانس سالیانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران آمریکا در فلوریدا سخنرانی کرد و همچنین در نظر دارد که تجمعاتی را در ایالت‌های کلیدی انتخاباتی اوهایو ، فلوریدا ، جورجیا و کارولینای شمالی برگزار کند.

تلاش برخی جناح‌های سیاسی جمهوریخواهان و محافظه‌کاران آمریکا برای کارشکنی در مسیر احیای برجام در حالی است که روز چهارشنبه نهم تیرماه ۱۵ عضو شورای امنیت گرد هم جمع شدند تا درباره یازدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درمورد توافق برجام گفت‌وگو کنند؛ نشستی که هر شش ماه یک بار در زمینه بررسی برجام برگزار می شود و این بار با حمایت گوترش و نیز دیگر اعضا از توافق هسته ای پایان یافت. در جریان این نشست، گوترش از «جو بایدن» رییس ‌جمهوری آمریکا خواست که طبق توافق برجام در سال ۲۰۱۵، تمام تحریم‌ها علیه ایران را لغو یا تعلیق کند. همچنین او از ایالات متحده درخواست کرد تا  مقررات مربوط به استثناها در رابطه با خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران را تمدید نماید. 

یکی از مهمترین مطالبات و در عین حال دلمشغولی های طرف ایرانی، گرفتن تضمین کتبی از آمریکا برای خارج نشدن این کشور از توافق هسته ای است؛ تضمینی که برمبنای آن هیچ دولتی در آمریکا نتواند از برجام خارج شود. از نگاه ناظران از آنجا که چنین تضمینی مستلزم تصویب دو سوم مجلس سنا است اجرای آن تا حدی دشوار به نظر می رسد. پیش از این نیز چهار سناتور آمریکایی در نامه‌ای به بایدن از او خواسته‌ بودند که تحریم‌های ایران را لغو نکرده و به برجام بازنگردد. 

از سوی دیگر ، حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست خبری خود درباره برجام تصریح کرد: «شرایطی جدیدی پیش روی دنیا است؛ دنیا باید بداند که تا امروز فشار حداکثری بر ملت ما کارساز نشده است و باید تجدید نظر کنند و بازگردند؛ ملت ما نشان دادند که در مقابل فشارها مقاومت و ایستادگی می‌کند و باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام نیز محدود نخواهد شد، بلکه ما تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha