آموزش و پرورش در شناسایی استعدادهای قرآنی خوب عمل کرد

یزد- ایرنا - یکی از داوران بین المللی قرآن کریم گفت: آموزش و پرورش در شناسایی استعدادهای قرآنی خوب عمل کرد، اما در زمینه استمرار آموزش‌های کلام وحی عملکرد این مجموعه آموزشی ضعیف است.

به گزارش ایرنا، احمد ابوالقاسمی روز پنجشنبه در حاشیه نخستین جشنواره استانی هنر قرآنی دانش در گفت و گو با خبرنگاران در یزد، افزود :باید دانش‌آموزان را به سمت تقلید سوق داد یعنی مسابقات تقلیدی برگزار کرد و بدون اشکال گیری به آنها اجازه خواندن و کسب تجربه را به این گروه جمعیتی داد و با ایجاد کرسی های تلاوت زمینه بروز و ظهور استعدادها را فراهم کرد.

وی که از هشت سالگی با تقلید از استاد عبدالباسط قاری معروف مصری به حوزه قرائت قرآن راه یافت، افزود: مهمترین نکته در این رشته ، تقلید صحیح و درست از قاریان مصری است البته نه هر قاری آن کشور زیرا شرط اصلی تقلید، تطبیق صدای قاری با دانش آموز است به این معنا که دانش آموزان در ابتدا باید از کسی تقلید کنند که توان صوتی آنها با صدای قاری الگو در درجه های صوتی بیشترین همخوانی را داشته باشد.

ابوالقاسمی ادامه داد: اگر دانش‌آموزی از قاریانی که قدرت صوت قوی دارند، تقلید کند در حالی که توان صوتی لازم را نداشته باشد، ممکن است به صدای خود آسیب برساند ،بنابراین بهتر است دانش آموزان از قاریان تکنیکی تقلید کنند.

این قاری برحسته قرآن، استاد مصطفی اسماعیل و استاد غلوش را الگوهای مناسبی برای آموزش کلام الهی برای سنین ۱۲ تا ۱۶ سال دانست و گفت: این استادان علاوه بر اینکه از درجه بالای صوتی در تلاوتشان کمتر استفاده می‌کنند، با استفاده از تکنیک‌ها و آهنگ‌ها، تأثیرگذاری زیادی دارند و برای تقلید دانش‌آموزان، بسیار مؤثرتر از استادانی نظیر عبدالباسط هستند.

این مدرس  قرآنی کشور در بخشی از  سخنانش  ادامه داد: جو مذهبی خانواده و همت پدر و مادرش باعث شد از همان آغاز کودکی به قرآن و تلاوت علاقه خاصی پیدا کند. 

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره یادشده  به همت اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش د ر استان یزد گفت:این جشنواره گامی ارزشمند و مؤثر در شناسایی استعدادهای قرآنی در بین دانش آموزان است.

نخستین جشنواره استانی هنر دانش قرآنی در ۱۴ رشته در چهار محور ادبی، آوایی، هنری و تولید محتوا در حوزه های قرآن، نهج البلاغه و نماز از ۳۰ دیماه سال ۹۹ در استان یزد درحال برگزاری است. 

این جشنواره ویژه دانش آموزان مقطع دوره اول، دوم ابتدایی و دوره متوسطه اول و دوم است و رشته های این جشنواره ترتیل و تحقیق ، سخنوری و فن بیان در قالب کنفرانس نهج البلاغه ، هم خوانی قران و تواشیح به صورت تک خوانی ، انشای نماز و دل نوشته با خدا، نقاشی و تصویرسازی، فن بیان و مجری گری با حفظ و دکلمه اشعار ولایی و قرانی است.

ساخت نماهنگ و فیلم کوتاه، تئاتر با محتوای قرآنی به صورت درون خانواده، قصه گویی و نقالی قصص قرآنی، خوشنویسی در قالب کتابت احادیث و قرآن کریم، حافظ خوانی، صنایع دستی مشبک و معرق و طراحی پوستر از دیگر رشته هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha