۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۷:۲۰
کد خبرنگار: 2854
کد خبر: 84391184
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صرفه جویی تنها راه عبور از خاموشی‌ها

۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۷:۲۰
کد خبر: 84391184
صرفه جویی تنها راه عبور از خاموشی‌ها

قزوین - ایرنا - این روزها با گرمای شدید هوا مصرف برق در کشور از جمله استان قزوین شدت یافته و ایجاد فاصله بین تولید و تقاضا باعث کمبود این انرژی و اعمال خاموشی‌ها شده که در کوتاه زمان بهترین راه برای عبور از این چالش توجه به صرفه جویی است.

به گزارش ایرنا، در ساعات اوج گرمای داغ تابستان هیچ چیز خبری بدتر از قطعی برق نیست، چالشی که این روزها شهروندان قزوینی و همچنین بسیاری از هموطنان با آن روبرو هستند.

گرمای کم سابقه هوا این روزها شدت مصرف برق را افزایش داده و این در حالی است که امسال با کاهش قابل توجه بارندگی ها نیز روبرو بوده ایم که تاثیر منفی بر تولید برق گذاشته و این مساله باعث ایجاد فاصله بین تولید و مصرف یا تقاضا شده و مسوولان وزارت نیرو را وادار کرده تا به ناچار برای مدیریت مصرف اقدام به تهیه جدول خاموشی ها کنند که بر این اساس برق مشترکان برای ساعاتی از روز قطع می شود.

البته در کنار گرمای شدید هوا و کاهش بارندگی ها، عده ای نیز گسترش استفاده از رمزارزها را عاملی برای کمبود برق در کشور و استان قزوین می دانند.

همین هفته پیش بود که در رسانه های استان قزوین به نقل از مسوولان انتظامی از کشف و ضبط ۵۰۰ دستگاه ماینر در مزرعه پرورش قارچ در شهرستان بوئین زهرا خبر دادند، دستگاه هایی که به اصطلاح جان برق را می گیرند و با مصرف بسیار بالای خود باعث کمبود انرژی می شوند، با این حال به گفته مسوولان قزوین این استان در این زمینه با مشکل جدی و حادی روبرو نیست و کمبود برق در قزوین به مساله مدیریت مصرف سراسری بازمی گردد.

همچنین برخی نیز معتقدند همزمان با افزایش مصرف برق و توسعه صنایع سرمایه گذاری لازم برای رشد تولید برق انجام نشده که این موضوع نیازمند بررسی است.

با این وضعیت، در حال حاضر بهترین و کوتاه ترین راه برای عبور از این شرایط پرچالش و بحران کم برقی صرفه جویی در مصرف برق است، البته در دراز مدت باید با سرمایه گذاری ظرفیت های جدیدی به شبکه تولید و انتقال برق افزوده شود تا در ایامی چون تابستان شاهد ایجاد مشکل در زمینه تامین برق نباشیم.

صرفه جویی تنها راه عبور از خاموشی‌ها

تغییر ساعات کار ادارات و بانک های قزوین برای صرفه جویی در مصرف برق

شرایط این روزها و ضرورت تامین برق موجب شد تا از امروز یکشنبه ۱۳ تیرماه ساعات کار ادارات و بانک های استان قزوین تغییر پیدا کند، موضوعی که می تواند بیشتر از آنچه هدف صرفه جویی در مصرف را به همراه داشته باشد از لحاظ روانی و فرهنگی بر شهروندان برای کاهش مصرف تاثیر بگذارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و جانشین ستاد مدیریت بحران استان قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا در این خصوص گفت: براساس تصمیم ستاد مدیریت بحران استان از امروز یکشنبه ۱۳ تیرماه تا ۱۵ مرداد ماه ساعات کاری ادارات و بانک های این استان تغییر پیدا کرده است.

علی فرخزاد ادامه داد: بر این اساس ساعات کاری یک ساعت زودتر و از ۷:۳۰ به ساعت ۶:۳۰ تغییر پیدا کرده و ساعت پایان کار نیز ۱۳:۳۰ تعیین شده است.

این مسوول گفت: پیش بینی می شود با انجام این کار بین ۲۲ تا ۲۵ مگاوات در مصرف برق در استان قزوین صرفه جویی شود که با توجه به ضرورت صرفه جویی حدود ۲۰۰ مگاواتی روزانه در استان رقم نسبتا خوبی خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین به این موضوع اذعان کرد که اقدام برای تغییر ساعات کاری ادارات و بانک ها همچنین جنبه روانی و فرهنگ سازی در جامعه نیز دارد چرا که مدیریت مصرف و صرفه جویی باید ابتدا از دولت انجام شود.

فرخزاد با دعوت از شهروندان قزوینی برای صرفه جویی در مصرف برق و همچنین آب به جهت اینکه همه شهروندان و مشترکان امکان استفاده از انرژی را داشته باشند، گفت: اگر هر مشترک یک لامپ اضافی را خاموش کند و همچنین خانواده ها کولرها را روی دور کند بچرخانند و وسایل برقی مانند جارو برقی و لباسشویی و ظرف شویی را به بعد از ساعات پیک (۱۲ تا ۱۸) موکول کنند بخش زیادی از مشکل کمبود برق مرتفع خواهد شد.

این مسوول همچنین خاطرنشان کرد: مدیران ادارات و بانک های استان قزوین باید به گونه ای تدبیر و تمهید کنند تا شاهد کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و برق آنها باشیم در غیر این صورت با مدیران کم کار برخورد خواهد شد.

صرفه جویی تنها راه عبور از خاموشی‌ها

تغییر شیفت کاری برخی از صنایع قزوین برای مدیریت مصرف و صرفه جویی

از آنجا که نزدیک به نیمی از برق مصرفی در استان قزوین به صنایع اختصاص دارد، مدیریت بهینه مصرف و صرفه جویی در این بخش بسیار نقش مهمی  را در استمرار و پایداری شبکه برق و تولید انرژی در این استان ایفا می کند.

در همین خصوص تلاش شده تا مصرف برق در برخی صنایع بزرگ و پرمصرف با اتخاذ شیوه های مدیریتی از جمله تغییر ساعات کاری کاهش پیدا کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: زمانی که در خصوص یک خدمت یا کالا با تناسب در عرضه و تقاضا روبرو نیستیم با چالش و یا بحران روبرو می شویم که در حال حاضردر خصوص انرژی برق با این وضعیت مواجه هستیم.

قدرت الله مهدیخانی گفت: کاهش شدید بارندگی ها و افزایش قابل توجه دما و گرمای هوا بر تولید برق تاثیر منفی گذاشته و از سوی دیگر افزایش مصرف را به دنبال داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: تلاش شده تا خاموشی ها به سمت و سوی مصارف خانگی نرود چرا که تامین برق منازل و خانه های مردم از اولویت های اساسی دولت به شمار می رود بنابراین خاموشی برق منازل مسکونی در اولویت آخر است.

این مسوول با اشاره به بخشنامه دولت در خصوص ممنوغیت استفاده از کولرگازی در ادارات به جز چند استان جنوبی کشور،گفت: اداراتی که مجهز به دیزل ژنراتور هستند باید به منظور کاهش مصرف برق خود در میانه روز از این دستگاه برای تولید انرژی استفاده کنند.

مهدیخانی با بیان اینکه از فعالیت رمزارزهای دارای مجوز در استان قزوین که برق بسیار زیادی را مصرف می کنند جلوگیری شده است، افزود: بنابراین رمزارزها حتی آنها که مجوز دارند نیز فعلا اجازه فعالیت ندارند و در صورت کشف، دستگاه های استخراج رمز ارز توقیف و افراد به مراجع قضایی معرفی می شوند.

این مسوول گفت: همچنین طی چند ماه اخیر با تلاش نیروهای شرکت توزیع نیروی برق، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه مقادیر قابل توجهی از دستگاه های غیرمجاز استخراج رمزارزها نیز شناسایی و جمع آوری شده اند که البته در این خصوص جزو استان های با مشکل جدی و حاد نیستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: در راستای مدیریت بهینه مصرف برق و صرفه جویی با رایزنی و مکاتبه با برخی صنایع  پرمصرف استان قزوین، آنها  زمان شیفت کاری خود را تغییر داده و در حال مدیریت مصرف خود هستند به این شکل که هم کار تولید نمی خوابد و هم صرفه جویی انجام می شود.

مهدیخانی در خصوص اینکه خاموشی ها تا چه زمانی ادامه دارد،افزود: پیش بینی می شود تا نیمه اول شهریور ماه شاهد این وضعیت باشیم.

صرفه جویی تنها راه عبور از خاموشی‌ها

ضرورت صرفه جویی روزانه ۱۹۰ مگاوات برای عبور از چالش کم برقی در قزوین

در شرایط فعلی باید برای پیشگیری از خاموشی ها شاهد صرفه جویی در مصارف  برق باشیم، سهم استان قزوین از این میان ۱۹۰ مگاوات تعیین شده به معنای آنکه باید روزانه  این مقدار شاهد صرفه جویی در مصرف برق در این استان باشیم که تحقق آن نیازمند مدیریت و اعمال خاموشی ها براساس جداول روزانه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار کرد: در استان قزوین کمبود تولید برق نداریم چون یکی از بزرگترین نیروگاه های کشور (نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی) در این استان مشغول به فعالیت است اما به دلیل نیاز کشور به انرژی و مدیریت مصرف سراسری باید در زمان موجود که با افزایش مصرف و کمبود انرژی روبرو هستیم، شهروندان استان نیز همچون سایر هموطنان در صرفه جویی انرژی مشارکت داشته باشند.

سعید بهادیوند چگینی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور با کمبود ۹ تا ۱۱ هزار مگاواتی انرژی برق روبرو هستیم، ادامه داد: پیک بار و یا میزان مصرف برق در کشور در گرم ترین زمان ممکن ۶۵ هزار مگاوات است که سهم استان قزوین از این رقم ۹۰۰ مگاوات است.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود برق و افزایش میزان مصرف برای مدیریت مصارف سهمیه ای به استان ها اختصاص یافته که باید براساس آن مصرف خود را مدیریت کنند که این رقم برای استان قزوین ۷۱۰ مگاوات تعیین شده، بدان معنا که باید ۱۹۰ مگاوات صرفه جویی در روز داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین اضافه کرد: تحریم های ظالمانه نیز گاها در بروز مشکل و نقص فنی و همچنین تاثیر منفی در تولید انرژی در نیروگاه ها دخیل هستند ، مثلا برخی نیروگاه ها نیازمند قطعاتی هستند که به دلیل تحریم تهیه و تامین آنها خیلی سخت است با این وجود با تلاش متخصصان بومی سعی شده تا مشکلات با تعمیرات و مهندسی معکوس مرتفع شود و کمتر نیازمند خارج باشیم.

بهادیوند چگینی گفت: میهن اسلامی ما از جمله قزوین استعداد زیادی برای تولید انرژی های پاک به ویژه در زمینه نیروگاه های خورشیدی دارد و امیدواریم با رفع تحریم های ظالمانه بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در این حوزه ایجاد شود تا طی سالیان آینده در زمینه برق با هیچ کمبود و مشکلی روبرو نباشیم.

صرفه جویی تنها راه عبور از خاموشی‌ها

شبکه روشنایی معابر فقط نیم درصد برق استان قزوین را مصرف می کنند

این مسوول، میزان مصرف برق مشترکان خانگی را از کل برق مصرفی در استان قزوین ۱۹ درصد اعلام کرد و گفت: صنایع با ۴۶ درصد و سپس کشاورزی با ۲۵ درصد بیشترین میزان مصرف برق استان را به خود اختصاص داده اند و میزان مصرف برق تجاری، اداری و خدماتی نیز ۱۰ درصد است.

بهادیوند چگینی گفت: برخلاف تصور عامه که فکر می کنند بخش زیادی از مصارف برق به شبکه روشنایی جاده ها و معابر اختصاص دارد، این بخش تنها نیم درصد از برق تولیدی استان را مصرف می کند که البته این رقم در گذشته بیشتر بود اما به دلیل استفاده از لامپ های روشنایی کم مصرف و نسل جدید شدت مصرف انرژی در این حوزه به شدت کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که در جدول خاموشی ها چرا بیشتر مشترکان خانگی به چشم می خورند، ادامه داد: مشترکان صنعتی که میزان مصرف روزانه آنها بیش از ۲ مگاوات است در جدول خاموشی ها قرار ندارند و به شکل جداگانه با آنها برای مدیریت مصرف مکاتبه کرده ایم که از جمله آنها باید به صنایع فولادی اشاره کرد.

بهادیوند چگینی در مورد خساراتی که به دلیل قطعی ناگهانی برق به وسایل برقی شهروندان وارد می شود نیز توضیح داد: اگر آسیب ها ناشی از نوسانات و نه سرقت باشد، بیمه خسارات را پرداخت می کند و شهروندان می توانند برای پیگیری در این خصوص به ادارات برق منطقه خود مراجعه کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در مورد گلایه برخی شهروندان نسبت به قطعی خارج از جدول خاموشی ها نیز گفت: ممکن است قطع برق دیرتر از زمان اعلام شده باشد چرا که تلاش داریم تا زمان خاموشی ها را به حداقل برسانیم اما در ساعت تعیین و اعلام شده برق برقرار می شود و اگر شهروندان موردی دارند می توانند موضوع را برای رسیدگی به شرکت توزیع نیروی برق گزارش دهند.

این مسوول گفت: البته موضوع سرقت سیم ها و کابل های برق یک معضل جدی و همیشگی است که هم به شرکت برق هزینه های زیادی تحمیل می کند و هم شهروندان را دچار مشکل و گاها خسارت می کند و امیدواریم با تلاش بیشتر نیروی انتظامی و فرهنگ سازی از سوی رسانه ها شاهد کاهش این معضل باشیم.

صرفه جویی تنها راه عبور از خاموشی‌ها

ماینرها تاثیر خاصی بر مصرف برق در استان قزوین نداشته‌اند

بهادیوند چگینی با بیان اینکه شرکت توزیع نیروی برق قزوین امکان شناسایی مشترکان پرمصرف و افرادی که نسبت به استخراج رمزارزها اقدام می کنند دارد، گفت: نرم افزاری در سال های اخیر خریداری کرده ایم که با رصد دقیق میزان مصرف برق مشترکان وضعیت های غیرعادی و فعالیت رمزارزها را به ما نشان می دهد، با این حال استان قزوین مشکل جدی در این زمینه ندارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین ادامه داد: با استفاده از اطلاعات نرم افزار یاد شده هفته گذشته موفق به کشف و جمع آوری ۳۹ دستگاه ماینر که در ابتدای ورودی شهر صنعتی البرز مشغول به فعالیت بود شدیم اما کشفیات ما در این خصوص نسبت به خیلی از استان ها کمتر بوده و اطلاعات ما نشان می دهد در این خصوص چالش زیادی نداریم و در زمان کوتاهی می توانیم به فعالیت های غیرمجاز در این زمینه پی برده و متخلفان را شناسایی کنیم.

این مسوول در خصوص میزان مصرف ماینرها نیز گفت: میران مصرف برق ماینرها (دستگاه استخراج رمز ارزها) از ۲ تا ۱۵ مگاوات متغییر است و دستگاه های قدیمی مصرف بالایی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha