به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد محمدمهدی جوادیان زاده در نشست ساماندهی و راهبری بازارهای محلی آب که به صورت آنلاین و با حضور اعضای هیات ساماندهی و راهبری بازارهای محلی آب وزارت نیرو برگزار شد به ارائه گزارشی از مطالعات انجام شده در خصوص پیاده سازی بازار آب در دشت یزد- اردکان پرداخت.
وی با بیان اینکه دشت یزد- اردکان دشت گسترده ای است و به دلیل داشتن چندین نوع منبع آبی می تواند بازار آب را متنوع کند گفت: اهمیت بیشتر این دشت این است که منابع آب آن شامل آب زیرزمینی، پساب تصفیه شده و آب خلیج فارس که اخیرا به استان انتقال داده شده است می باشد و این یعنی ایجاد تنوع در عرضه آب با قیمت های متفاوت که این تنوع می تواند الگوی خوبی را برای سایر دشت های کشور شکل دهد.
این مسئول افزود: در این راستا لازم است تا هیئت ساماندهی و راهبری تدابیری اتخاذ کند تا بدون مشکل، روند کار طی شده و این بازار منجر به تعادل بخشی و احیاء دشت شود نه اینکه باعث خسارت بیشتر به منابع آب دشت شود.
وی با اشاره به اصلاح و تعدیل صددرصدی پروانه های بهره برداری چاههای کشاورزی فعال در این دشت اظهار داشت: اصلاح و تعدیل پروانه ها بر اساس آب قابل برنامه ریزی دشت انجام شده است.
جوادیان زاده بحث پایداری تامین آب صنعت را بسیار مهم دانست و گفت: ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری بر مبنای آب موقت نمی تواند اجرایی شود و اگر بازار آب شکل بگیرد صاحبان صنایع می توانند کمبود آب مورد نیاز خود را جبران کرده و از راه قانونی وارد شده و لاجرم باید از بازاری که شرکت آب منطقه ای آن را تایید می کند اقدام کنند و آب منطقه ای آن ها را به سمت بازار رسمی آب هدایت می کند.
وی با اشاره به ضرورت موضوع اندازه گیری در بازار گفت: ۷۵درصد چاههای کشاورزی در دشت یزد- ارکان مجهز به کنتور هوشمند می باشند و ما می توانیم هر بخش کشاورزی یا هر صنعتی که مجهز به کنتور نیستند را الزام کنیم که برای ورود به بازار آب باید به نصب کنتور هوشمند اقدام کنند.
در این نشست، دشت یزد- اردکان به عنوان یکی از سه پایلوت اول عملیاتی سازی بازار آب در کشور انتخاب شد.
بازار آب تاکنون در هیچ نقطه ای از کشور عملیاتی نشده و دارای تجربه پیاده سازی موفق در برخی از کشورهای جهان می باشد.
با توجه به سابقه درخشان مردم یزد در سازگاری با کم آبی ومدیریت بهینه منابع آب در طول اعصار گذشته ، قطعا در هیچ استانی به اندازه یزد بستر مناسب برای پیاده سازی این بازار فراهم نیست.
در نهاد بازار آب که توسط بخش خصوصی و با نظارت عالیه بخش دولتی اداره می شود کلیه حقابه داران منابع آبی در قالب مقرراتی که بخش دولتی وضع می کند ، مجازند حقابه خود را به افرادی که متقاضی اب برای مصارف جدید در بخش های مختلف هستند بفروشند.
با ایجاد بازار آب ، قیمت آب برخلاف رویه فعلی به صورت یک طرفه و توسط بخش دولتی تعیین نشده بلکه در مکانیسم بازار آب مانند بازار خرید و فروش سایر کالاها ، قیمت آب تابع میزان عرضه و تقاضا بوده و با توافق فروشنده و خریدار تعیین خواهد شد، در واقع با استقراربازار آب و نزدیک شدن قیمت آب به ارزش واقعی آن ، انگیزه مالکین منابع آبی برای صرفه جویی ، کاهش مصارف غیر ضرور و تبعا فروش آب صرفه جویی شده در بازار به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
این انگیزش باعث می شود مالکین این منابع ، مصرف آب در فعالیت غیر اقتصادی یا کم بازده فعلی خود را متوقف نموده و به سمت فعالیتهای کم آبخواه تر و با سوداقتصادی بیشتر حرکت کنند و آب صرفه جویی شده خود را به افراد متقاضی اب که توان ایجاد سود اقتصادی بیشتر با مصرف آب کمتر را دارند بفروشند.
بدین ترتیب با راه اندازی بازار آب ، مصرف آب از فعالیت های با بازدهی اقتصادی کم آب به سمت فعالیتهای با بازدهی اقتصادی زیاد آب ، سوق داده خواهد شد ، همچنین در نظام بازار آب راهکاری وجود دارد که اجرای آن به برداشت کمتر آب و نهایتا برقراری تعادل بین میزان تغذیه و تخلیه سفره های آب زیرزمینی منجر می شود.
نظر شما