معاون دانشگاه آزاد شاهرود: دانشگاهیان در حل مشکلات اقتصادی سهیم باشند

شاهرود- ایرنا - معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گفت: دانشگاهیان با ارائه ایده‌ها و طرح‌های اقتصادی و معیشتی در رفع مشکلات جامعه نقش‌آفرین باشند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احمد نظری روز یکشنبه در نشست شورای دانشگاهیان شهرستان شاهرود که به میزبانی دانشگاه صنعتی برگزار شد، افزود: فراخوان ایده ها و طرح های اقتصادی و معیشتی با هدف نقش آفرینی دانشگاهیان در مرتفع نمودن مشکلات اقتصادی و معیشتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان باید ایده پردازی کنند و مسؤولان اجرا نمایند، تصریح کرد: با تشکیل دولت جدید این امید می رود که شرایط مشارکت دانشگاه ها در اداره جامعه تغییر کند و دولت با قصد اجرای نظریات بهتر روی کار آید.

نظری، گام نخست فراخوان را جمع آوری ایده ها از استادان دانشگاهی خواند و اظهار داشت: برای دانشگاهیان باید این اطمینان حاصل شود که طرح هایشان به بهترین نحو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ادامه داد: گام بعدی دعوت از مسؤولان استانی و شهرستانی از جمله امام جمعه، فرماندار و رؤسای ادارات مربوطه است و گام سوم نیز پیگیری و نظارت و مطالبه گری است.

وی یکی از موارد مهم برای انجام این کار را شناسایی استادان مرتبط با موضوع خواند و افزود: این افراد باید مطابق با تخصص مورد نظر به کار گرفته شده و سپس از طرح های آنان حمایت شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود افزود: با اجرای این طرح بین استاد دانشگاه، جامعه، صنعت، سازمان ها و مردم پلی ایجاد خواهد شد.

وی به بیانات امیرالمؤمنین(ع)  اشاره کرد و اظهار داشت: اداره جامعه جدا از مسائل معنوی، اخلاقی و فکری نیست و بدین ترتیب دانشگاه ها خواستگاه حل مشکلات جامعه است.

رئیس دانشگاه پیام نور شاهرود هم در این نشست  به تشکیل جامعه آماری اشاره کرد و گفت: دستگاه هایی در کشور متولی این امور هستند و بانک اطلاعاتی دارند، باید از آن  بهره برد و کار تکراری نکرد.

سعادت الله فرامرزی افزود: مسوولان دانشگاهی باید معیشت دانش‌آموختگان را رصد کنند و از کاربردی بودن آموزش ها در بازار کسب و کار اطلاع حاصل نمایند.

فعال سازی دفاتر ارتباط دانشگاه با صنعت ضروری است

وی بر لزوم فعال سازی دفاتر ارتباط دانشگاه با صنعت نیز تأکید کرد و گفت: باید دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت و کارگاه های مهارت افزایی در دانشگاه ها فعال تر شوند و نباید تنها به آموزش مسائل انتزاعی اکتفا کرد و همچنین پژوهش ها با رویکرد صنعت و بازار در دستور کار باشد.

شیرین محمدی پناه رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دختران  گفت: یک دانشگاه در هر موقعیتی که قرار دارد باید خلاءها را احصاء، موانع را سنجیده و سپس راهکارها ارائه و پشتیبانی لازم انجام شود.

به گفته وی، دانشگاه فنی و حرفه ای دختران به عنوان دانشگاه نسل سوم در حال پرورش دانشجو است.

هم افزایی بین دانشگاه ها برای حل مشکلات معیشتی مردم ایجاد شود

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود هم در این نشست با بیان اینکه اکنون دغدغه مهم معیشت مردم است ، گفت: برای اجرای این طرح باید از ظرفیت ها و امکانات مؤسسات، سازمان ها و بخش های اجرایی مطلع شد تا یک گروه ارزیابی طرح ها تشکیل گردد.

محمد مهدی فاتح در خصوص نحوه انجام تعامل بین دانشگاه، سازمان ها و صنعت ابراز داشت: ابتدا باید مشکل را شناسایی سپس راه حل را جستجو کرد نه اینکه مشکل انتزاعی طرح و راه حل هم انتزاعی ارائه شود.

 به گفته وی، با فراخوان طرح ها و ایده ها ممکن است طرح های خوبی ارائه نشود چون طرح های خوب خریداری می شود و رایگان در اختیار کسی قرار نمی گیرد.

وی حرکت به سوی ایجاد دانشگاه کارآفرین را ضروری خواند و اظهار داشت: باید دانشگاه ها تبدیل به دانشگاه های نسل سوم و جامعه گرا شوند و برای حل معضلات کشور از تجربیات کشورهای موفق در این زمینه استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود نیز به لزوم نگاه سیستمی و اداره علمی کشور اشاره کرد و گفت: یک کشور دارای سیستم چند ورودی و خروجی است که اگر یک متغیر به نادرستی تغییر داده شود روی خروجی های دیگر تأثیر می گذارد.

وجود مرجعیت علمی موجب پیشرفت در همه حوزه ها می شود

اسماعیل علی بیکی به پیشرفت در برخی حوزه ها از جمله صنایع نظامی، نانو و انرژی هسته ای اشاره کرد و افزود: وجود مرجعیت علمی در برخی از حوزه ها موجب رشد و پیشرفت شده است و از آن جا که نگاه سیستمی وجود نداشته برخی معضلات و تخلفات به طور مداوم و حتی با تغییر دولت ها اتفاق افتاده است.

به گفته وی، دولت باید مشکلات را به دانشگاه ها ارجاع داده و پاسخ آن را در دانشگاه بجوید.

در این نشست بر لزوم تشکیل دبیرخانه ای برای این شورا و دعوت از افراد مؤثر و متولیان امور استان، شهرستان و نمایندگان صنعت و دانشگاه ها برای حضور در آن تاکید شد.

این نشست با حضور رؤسا و مسؤولان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های شهرستان شاهرود، بسیج دانشجویی و مسؤولان دفاتر نهاد مقام معظم رهبری با موضوع هماهنگی و تنظیم برنامه های سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها و به ویژه فراخوان ایده ها و طرح های اقتصادی و معیشتی با هدف نقش آفرینی دانشگاهیان در مرتفع نمودن مشکلات اقتصادی و معیشتی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha