چینش کابینه توانمند، نخستین گام در تشکیل دولت کارآمد

تهران- ایرنا- به نظر می‌رسد که بیشترین و مهم‌ترین مشکلات کشور بحث معیشت و اقتصاد خانوارها است، بنابراین دولت سیزدهم اگر بتواند افراد کارآمد در این حوزه را وارد کابینه خود کند؛ بدون شک در خدمت کردن به مردم موفق خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی منتخب مردم برای دولت سیزدهم اعلام کرده است که فردی جناحی نبوده و از افراد توانمند و کارآمد در دولت خود استفاده می‌کند با توجه به این رویکرد به نظر می‌رسد ایشان تنها به وابستگی جناحی و حزبی آن ها توجه نخواهد کرد و در مجموع مدیرانی را انتخاب می‌کند که دارای سوابق موفق و توانایی مدیریت باشند و چپ و راست بودن آنها ملاک نخواهد بود. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف برنامه دولت سیزدهم پرداخته اند.

رسانه‌های اعتدالی

اولویت‌های کاری وزیر نفت دولت سیزدهم

روزنامه ایران یادداشتی به قلم مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی منتشر کرد و نوشت:
وزیر نفت دولت سیزدهم بزودی در طبقه پانزدهم ساختمان این وزارتخانه مستقر خواهد شد. انتظار می‌رود که فردی سکان این وزارتخانه مهم و پرچالش را در دست بگیرد که از بدنه نفت، اما مدیر و برنامه ریز، آشنا به سیاست و دیپلماسی، مسلط بر زبان انگلیسی و از همه مهمتر مورد اعتماد این صنعت باشد. در صورتی که این ویژگی‌ها را داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که اولویت‌های کاری را نیز بدرستی شناسایی و دنبال کند. اما به‌صورت کلی، به‌نظر می‌رسد که وزیر بعدی نفت، کار خود را از ایجاد اجماع و تفاهم در داخل بدنه صنعت نفت شروع کند. با چالش‌هایی که کارکنان این حوزه طی سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند، احتمالاً نخستین کار وزیر نفت دولت سیزدهم حل مسائل منابع انسانی و برگزاری نشست‌های صمیمانه با کارکنان صنعت نفت خواهد بود، چراکه تا زمانی که رأس هرم با بدنه هرم هماهنگ و متحد نباشند، نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت. پس از اتحاد در داخل صنعت و حل مشکلات بدنه، احتمالاً مهم‌ترین کاری که وزیر نفت جدید باید آن را دنبال کند، هماهنگی با دولت برای رفع تحریم هاست. تحریم‌ها باید برداشته شود تا امکان تولید و صادرات نفت و از آن مهم‌تر جذب سرمایه خارجی در صنعت فراهم شود.

آزمون دشوار رئیسی در چینش کابینه جوان

خبرگزاری خبرآنلاین به گفت وگو با عباس سلیمی‌نمین پژوهشگر، تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌نگار اصولگرا، پرداخت و آورد: قطعا آقای رئیسی می‌تواند در میان همه مشکلاتی که امروز کشور با آن مواجه است، برای مطالبه درست و بجای جوانگرایی و گردش نخبگان، تدبیری بیندیشد. جوانگرایی قطعا به معنای واگذاری همه امور به جوانان نیست اما توجه به تجربه نیز نباید به معنای آن باشد که در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنیم. انسداد مدیریتی که امروز ایجاد شده به دو دهه قبل برمی‌گردد؛ زمانی که رهبر انقلاب از همه جریان‌های سیاسی دعوت کردند نامزدهای خود را برای انتخابات از میان جوان‌ترهایشان انتخاب کنند اما متاسفانه نه تنها این مطلب مورد اقبال سیاسیون قرار نگرفت، بلکه به محل نزاع و تقابل تبدیل شد... باید دانست این انسداد به این شکل از بین نمی‌رود که همه وزرای کابینه سیزدهم از دهه شصتی‌ها انتخاب شوند. این مساله به یک برنامه‌ریزی و مرکزیت فکری نیاز دارد. متولدین دهه ۶۰ و بعد از آن باید به تدریج در بدنه اجرایی کشور مجرب شده و مورد آزمایش قرار گیرند و پس از دو سال، در روندهای ترمیمی، وارد کابینه و مدیریت‌های کلان شوند. کشور در شرایط آزمون و خطا نیست. برخی مدیران جوانی که می‌آیند به دلیل کم‌تجربگی، بردباری و تحمل کافی ندارند. ما در تغییرات رسانه ملی شاهد بودیم برخی مدیران جوان شبکه‌ها، مشکلاتی را به وجود آوردند که حالا چندین نیروی مسن نیاز داریم تا آن مسائل را حل کنند. ظرفیت‌سازی در واگذاری مسئولیت‌ها بسیار مهم است. اینطور نیست که امروز اراده کنیم فردی در جایی قرار گیرد و فردا ظرفیت‌های لازم در او شکل بگیرد.  

ارتباط رئیسی با کارشناسان ادامه‌دار باشد

روزنامه همشهری به بازتاب سخنان حسین سبحانی‌نیا نماینده سابق مجلس پرداخت و نوشت: اقدامی که در این روزها از طرف آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب در تماس با برخی از شخصیت‌های جناح مقابل از اصلاح‌طلبان برای اخذ دیدگاه‌ها، نظرات، پیشنهادها و نقدهای آنان انجام می‌شود، بسیار مطلوب و درست است. این نگاه، ارزشمند است و رئیس‌جمهور منتخب باید از خرد جمعی استفاده کند.  نظام اداری کشور نیازمند جلب نظر و دیدگاه‌های همه کارشناسان برای بهبود شرایط است و تضارب آرا با تشکیل دولت آقای رئیسی نیز باید ادامه پیدا کند. این اتفاق نباید محدود به یک مرحله باشد. باز نگه داشتن مجرای ارتباط نظامات اجرایی و اداری کشور با توان فکری همه نیروهای کارآمد و صاحب‌نظر، ضرورت حکمرانی مناسب است. هنر دولت‌ها نیز اصولا در محافظت از این ارتباط و جلوگیری از مسدود شدن ارتباطات دولت و ملت است. برخی اصولگرایان که خود را نزدیک به آقای رئیسی می‌دانند ممکن است نگاه مثبتی به رویکرد تعاملی ایشان با همه سلایق سیاسی کشور نداشته باشند، ولی این اقدام در ذات خودش ارزشمند است. قاطبه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیز از این اقدام مفید استقبال کرده‌اند. در گام دوم، جمع‌بندی این دیدگاه‌ها باید بتواند راه درستی را پیش روی دولت آینده قرار دهد. این هم‌اندیشی‌ها باید نتیجه ملموس و عینی خود را در گره‌گشایی از مشکلات مردم داشته باشد. چنین رویکردی نباید ویترینی باشد و تداوم آن می‌تواند اطمینان بیشتری نسبت به حرکت عمومی کشور در مسیر عقلانیت ایجاد کند. امید مردم با اتکای همه روسای جمهور به روش‌های خردمدارانه تقویت شود و از شعله کشیدن التهابات بکاهد.

رسانه‌های اصلاح طلب

سخنی با رئیس دولت سیزدهم

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم محمد زاهدی‌اصل استاد مددکاری اجتماعی منتشر کرد و نوشت: در تبلیغات انتخاباتی، بیش از ۲۰ وعده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ارائه کردید، از تورم تک رقمی و ایجاد سالیانه یک میلیون شغل و یک میلیون واحدمسکونی تا مبارزه با رانت و فساد در بخش‌های مختلف و کاهش جدی میزان قاچاق، از اصلاح نظام بانکی و ارز چند نرخی تا تحول در نظام اجرائی و شیوه اداره کشور و... توصیه می‌شود که با کمک مشاوران متخصص و دلسوز، وعده‌های  داده شده را احصاء کنید و منطبق با ظرفیت و اختیارات دولت، موضوع‌های پراهمیت و رهایی بخش کشور از این فلاکت را مشخص و با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ها، چگونگی عملیاتی شدن آن را به‌صورت واقعی مشخص فرمایید. جنابعالی واقف هستید که تورم لجام‌گسیخته، کاهش شدید ارزش پول ملی و در نتیجه کاهش قدرت خرید، سفره نیمی از مردم را از حداقل‌ها نیز تهی کرده است، نظر به اینکه یکی از شعارهای مهم انتخاباتی جنابعالی تغییر وضع موجود به نفع مردم و سامان دادن به عرضه کالاهای اساسی و حذف دلالان و واسطه‌ها بوده است، بنابراین عملیاتی کردن این وعده می‌تواند بستر مناسبی رابرای جلب اعتماد عمومی فراهم کند.   عنایت دارید که ایران به عنوان یک کشور کهن و تاریخ‌ساز، عضوی از جامعه بین‌المللی است و نمی‌توان دور آن حصار آهنی کشید، بهبود روابط با جهان به‌ویژه کشورهای منطقه و همسایه و البته بر اساس منافع ملی، ضرورت انکارناپذیر دنیای امروز است، سیاست‌های سنجیده خارجی و حسن همجواری با کشورهای منطقه، زمینه دخالت بیگانگان و  بهره‌برداری آنها از ایران هراسی را از بین خواهد برد.

دولت باز فراجناحی و دوستان آن

روزنامه ابتکار یادداشتی به قلم طاهر جمشیدزاده منتشر کرد و نوشت: گاهی تغییر رویکرد و تغییرات سیاسی و اجتماعی از قبیل سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حاصل تلاش چند نفر است که اکثریت جامعه را قانع می کنند که نگرش های خود را تغییر دهند؛ شرایط زیست و معیشت مردم بر اثر تحریم های تمام قد اقتصادی آمریکا با خروج یکجانبه دولت اسبق این کشور از معاهده بین‌المللی برجام در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ به سرکردگی رئیس جمهوری سابق افراطی‌اش «دونالد ترامپ» که به زباله دان تاریخ پیوست و سپس توامان گشتن آن با اپیدمی کرونا شرایط را غیرقابل تحمل و صعب نمود و برای قاطبه افراد جامعه تحمل این شرایط را دشوار ساخته است که خود عامل بهره وری پایین است یا آنچه در فرهنگ عامیانه به کم کاری، تنبلی و عدم خلاقیت تعبیر می شود از نشانه های این آنومی و وضعیت است که آیت الله رئیسی برای مرتفع نمودن این چالش‌ها و مصائب از ایجاد جذابیت و شفاف سازی در این زمینه در مناظره‌ها صحبت نمود که تغییرات سیاسی پی در پی سالیان اخیر در ایران را در قالب همین موضوع باید بررسی کرد که با پیچیده شدن تامین نیازها هر جریان سیاسی که توانسته نیاز ضروری مردم را تشخیص دهد و وعده های عقلایی بیشتری برای تسهیل آن ارائه کند موجبات تغییر رفتار سیاسی مردم را فراهم کرده است همان چیزی که گاهی در عرف سیاسی از آن با عنوان معجزه یاد می شود که انشاءالله دولت مستقل سیزدهم با تشکیل کابینه ای فراجناحی که در رویدادها و اخبار نام برده می شود بتواند به حول و قوه الهی و همکاری قاطبه جامعه این مساله را بر آورده سازد.

مانیفست صنعت منطبق با سند چشم انداز ۱۴۰۴دردولت آینده

روزنامه آفتاب یزد یادداشتی به قلم فرهاد تقوا منش منتشر کرد و نوشت:سال ۱۴۰۰ آغاز کاردولت و سال ۱۴۰۴ مطابق با پایان فعالیت دولت سیزدهم و ارائه گزارش در خصوص درصد تحقق و یا نزدیکی به چشم انداز، یک تلاقی تاریخی، که می‌تواند به آن به چشم یک فرصت نگاه نمود. پایان یک مسابقه بیست ساله آیا دولت در این دو ماراتن موفق خواهد بود؟ همه چیز بستگی به این چهار سال دارد، چهار سال نفس گیررسیدن به خط پایان، که تازه آغازی برای برابری وحتی برتری در استفاده بهینه ازمزیت‌های نسبی با کشورهای توسعه یافته می‌باشدبررسی محورهای اقتصادی سند چشم انداز نشا ن میدهد، نه تنها در بسیاری از موارد به آنها نزدیک نشده ایم، بلکه به شدت از آن دوره شده ایم، بویژه در ۸ سال اخیر، متقارن با تشدید تحریم ها، شیوع ویروس منحوس کرونا، تاثیر مضاعف قوانین مخل تولید برفعالان اقتصادی وصنعتی ودهها تهدید ونقاط ضعف دیگر. نگاهی اجمالی به هریک از محورهای زیر، بدون هیچگونه تخصص و یا دانش در خصوص مبانی صنعت واقتصاد، فاصله ما از چشم انداز وحتی برنامه‌های سالیانه دولت رادر سالهای اخیر نشان می‌دهد.

تعیین جایگاه حقوقدانان در دولت از مهمترین مطالبات جامعه حقوقی است

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با عباس تدین کارشناس مسایل حقوقی پرداخت و آورد: یکی از مهمترین مطالباتی که جامعه حقوقی و قضایی این کشور از دولت سیزدهم  قطعا خواهند داشت، تعیین جایگاه حقوق‌دانان در این دولت است. طرف مشورت قرار دادن حقوقدانان در تصمیماتی که توسط دولت اتخاذ می شود، قطعا ترسیم کننده یک آینده روشن و کارآمد در اجرای آن تصمیمات و مقررات  خواهد بود. امید این است که دولت سیزدهم  با طرف مشورت قرار دادن حقوقدانان برجسته کشور و مشورت گیری و به اصطلاح مشورت کردن با آنها تصمیماتی که اتخاذ میکند به صلاح عموم جامعه باشد. از آنجا که قانون اساسی  در فصل سوم،  حقوق اساسی و بنیادین ملت را در ۲۱ اصل بیان کرده، اهتمام در شناسایی دقیق مصادیق این اصول و اجرایی و عملیاتی سازی این مصادیق و تعیین  ضمانت اجراها و تضمین اجرای آنها از مهمترین   نیازهایی است که جامعه حقوقی و قضایی از دولت سیزدهم مطالبه خواهند کرد،  هرچند که  دولت‌های پیشین اهتمام خودشان را در اجرای این اصول نشان دادند اما ادامه راه آنها و بطبع تلاش بیشتر در این زمینه مورد درخواست جامعه حقوقی است. در دولت  دوازدهم منشور حقوق شهروندی در ۲۲ بند به تصویب رسید و به نظر می‌رسد که اجرای منشور حقوق شهروندی، قواعد و مقررات و آنچه که در این منشور به آن اشاره شده می‌تواند  یکی از مهم‌ترین اهدافی باشد که دولت سیزدهم دنبال می‌کند.   منشور حقوق شهروندی بسیاری از این حقوق اساسی و  بسیاری از  نیازهای جامعه حقوقی را در خود جای داده است؛ لذا  اجرایی سازی منشور حقوق شهروندی و یا پیگیری آن در دولت سیزدهم می‌تواند بسیاری از نیازهای جامعه حقوقی و مطالبات جامعه حقوقی و قضایی را پاسخگو باشد.

چپ و راست بودن ملاک انتخاب اعضای کابینه رئیسی نباشد

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با سیدافضل موسوی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: رئیسی افرادی را برای کابینه خود انتخاب کند که دارای سوابق موفق مدیریتی هستند و چپ و راست بودن ملاک انتخاب مدیران و اعضای کابینه نباشد. رئیسی اعلام کرده است فردی جناحی نبوده و از افراد توانمند و کارآمد در دولت خود استفاده می کند. در واقع اگر او چنین رویکردی را دنبال کرده و افراد کارآمد را وارد کابینه خود کند در خدمت کردن به مردم موفق خواهد بود. اگر دولت بتواند مشکلات اقتصادی را حل کند مردم چه کسانی که به او رأی دادند و چه کسانی که رأی نداده اند، راضی می شوند، اما اگر موفق نباشد همان افرادی هم که به او رأی داده اند، برمی گردند. به هر حال مشکلات کشور معلوم است که بیشترین آن ها مربوط به مشکلات اقتصادی و تحریم ها است. اگر این مشکلات حل شود، مردم راضی خواهند شد. رئیسی باید افرادی را برای کابینه خود انتخاب کند که توانایی مدیریت دارند و برای انتخاب آن ها باید به سوابق آن ها نگاه شود که آیا موفق بوده اند یا نه، نه اینکه صرفا وابستگی جناحی و حزبی آن ها مد نظر باشد. از سویی افرادی باید انتخاب شوند که تجربه کار اجرایی دارند، نه افرادی که صرفا فارغ التحصیل دانشگاه بوده و هیچ تجربه ای در این زمینه ندارند. در مجموع باید مدیرانی انتخاب شوند که دارای سوابق موفقی باشند و توانایی مدیریت آنها ملاک باشد نه چپ و راست بودن آنها.

انتخاب وزرا با مشورت اهل تدبیر و رأی اعتماد مجلس انجام گیرد نه نظرخواهی عمومی

خبرگزاری ایلنا به بازتاب یادداشت سیدمصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس پرداخت و نوشت:  «حسن نیت جناب آقای ‌رئیسی و کمک و مشورت گرفتن از مردم ستودنی است ولی انتخاب وزرا از وظائف اصلی ‌رئیس جمهور است که باید با مشورت خبرگان و اهل تدبیر و رأی اعتماد مجلس انجام گیرد و نه با نظرخواهی عمومی!»لازم به ذکراست، طی روزهای اخیر سامانه‌ای به منظور اطلاع از از نظرات مردم در خصوص تشکیل کابینه و انتخاب وزرا توسط حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب راه اندازی شده است.

اگر در دولت رئیسی توافق شود از نگاه آمریکا اطمینان بیشتری ایجاد می‌شود

خبرگزاری برنا به گفت وگو با «دیاکو حسینی» تحلیلگر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، پرداخت و آورد: احیای توافق در دولت آقای روحانی معایب و محاسنی را برای طرفین دارد.  اگر توافق در این دولت خاتمه پیدا کند یعنی انجام بگیرد طبیعتا دولت آینده از مسئولیت انجام توافق رها خواهد شد و در برابر میراثی قرار می گیرد که از دولت پیشین به جا مانده و ضمن اینکه توانایی مانور خود را بر روی این میراثی که در آن مسئولیت اصلی نداشته خواهد داشت. اما اگر توافق در دولت بعد صورت بگیرد چون دولت آینده امضاء کننده نهایی توافق بود بنابراین مسئولیت این توافق را با همه محاسن و معایب آن برعهده خواهد داشت. از نگاه طرف آمریکایی توافق در دولت آقای روحانی می تواند به مراتب ساده تر بوده و راه هموارتری داشته باشد در مقایسه با دولت آقای رئیسی که به محافظه کاری شهرت دارد و طبعا رویکرد سختگیرانه تری را در پیش خواهد گرفت. منتها اگر در دولت آقای رئیسی این توافق صورت بگیرد از نگاه آمریکا اطمینان بیشتری ایجاد می شود مبنی بر اینکه ایران به تعهداتش پایدار خواهد بود چون همان دولتی که در راس کار است در واقع تعهد را امضا کرده و اینها معایب و محاسنی است که وجود دارد. به لحاظ فنی نمی شود با اطمینان گفت که آیا توافق پیش از انتقال دولت صورت خواهد گرفت یا خیر، باید ببینیم که تصمیم دو طرف چه خواهد بود. ضمن اینکه طرف آمریکایی هم آنطور که به نظر می رسد، تصمیم نهایی خود را نگرفته که همه تحریم ها را به طور کامل لغو کند و ظاهرا هنوز درخواست هایی دارد که خارج از چارچوب برجام است. بنابراین تا موارد مذاکراتی حل و فصل نشده نمی شود از زمان نهایی شدن برجام صحبت کرد. در عین حال باید این ملاحظات را در نظر گرفت که هر مذاکره ای هر چه به خاتمه نزدیک شده باشد، بخاطر وجود همین اختلاف نظرهای جدی باقیمانده می تواند به نتیجه نرسد بنابراین این احتمال هم همچنان وجود دارد.  

رسانه‌های اصولگرا

مدیران دولت سیزدهم عدالت‌محوری و مقابله با تبعیض را در دستورکار خود قرار دهند

خبرگزاری فارس به گفت وگو با احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: مدیران دولت آینده باید عدالت‌محوری و رفع تبعیض را وجهه همت خود قرار دهند و ما شاهد توزیع عادلانه امکانات و منابع کشور در میان مردم باشیم.  مدیران دولت آینده باید عدالت ورزی و رفع تبعیض را به طور ویژه وجهه همت خود قرار دهند. آنچه که امروز بیش از همه مردم را آزار می‌دهد تبعیض در توزیع امکانات و منابع در کشور است و همین مسئله موجب رنجش بیشتر مردم با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور شده است. وقتی ما بحث توزیع عادلانه ثروت و منابع را در سراسر کشور داشته باشیم، دیگر مردم مجبور و ناچار به مهاجرت به مناطق بیشتر برخوردار نیستند. آنچه که امروز باعث رنجش مردم شده عدم رعایت عدالت در توزیع امکانات و منابع و ثروت این کشور است و این مسئله باعث شده تا امروز شاهد مهاجرت افراد از مناطق غیر برخوردار به مناطق برخوردار باشیم که این مسئله تبعات جبران‌ناپذیری را از جمله در حوزه مسائل امنیتی در پی دارد. وقتی بخش‌هایی از کشور خالی از سکنه باشد، طبیعتاً طمع دشمن را درمورد خاک کشورمان برمی‌انگیزد و لذا باید مردم در محل سکونت خود از امکانات و منابع کشور به صورت عادلانه برخوردار شوند و این امکانات و منابع بین آنها توزیع شود.

رئیسی جناحی عمل نمی‌کند

خبرگزاری مهر به گفت وگو با حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد:بدنه سیاسی کشور به این بلوغ سیاسی دست یافته که مسائل و معضلات کشور را نمی توان با مشارکت یک قشر و طیف خاص حل کرد. این نگاه باید در سطوح مختلف مدیریتی کشور جا بیفتد. هرکس به نظام، انقلاب و رهبری اعتقاد دارد، حتی اگر سلیقه سیاسی و مدیریتی برخی مسئولان را قبول نداشته باشد در صورتی که از شایستگی های لازم برخوردار باشد باید به کار گرفته شود. همه نیروهای سیاسی باید «ید واحده» باشند و با هر نوع فکر و سلیقه ای در راستای حل مشکلات کشور تلاش کنند. نصیرایی اعلام همکاری رئیسی با گروه ها و جناح های سیاسی را اقدامی عقلایی، معقول و مشروع خواند. نصیرایی با بیان اینکه طیف سیاسی در ۴۲ سال اخیر در بدنه جریانات سیاسی و مدیریتی قوا رشد کردند و حلقه بسته مدیریتی را به وجود آوردند، گفت: این افراد در دولت های مختلف متناسب با سیاست و جناح حاکم تغییر رنگ و چهره می دهند و خود را در خط مقدم جریانات سیاسی می دانند. این افراد هم اکنون نیز به صورت پررنگ تلاش می کنند تا خود را به دولت تحمیل کنند و افراد مورد نظرشان را در پست های مدیریت خرد و کلان جای دهند. رئیسی فردی مومن و مدیری جهادی و پرکار است که اشراف کاملی بر جریانات سیاسی کشور دارد و عقبه همه این جریانات سیاسی و افراد را می شناسد تا به امروز این افراد در حلقه اطرافیان رئیسی قرار نگرفتند. رفتار مدیریتی و سیاسی رئیسی در قوه قضاییه و آستان موجب افزایش امید در میان مردم شده است.

بخش‌های اقتصادی دولت نباید مجزا و دور از هم فعالیت کنند

روزنامه رسالت به گفت وگو با روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: دولت آینده کار سختی در پیش رودارد. باوجود اینکه رئیس‌جمهور منتخب مردم اراده خوبی برای انجام امور سخت دارد، اما کار سختی در پیش‌رو است.  درحال حاضر مشکلات جدی در حوزه معیشت و گرانی و تورم داریم و مدت‌هاست که این مشکلات رها شده‌اند. معضلات دیگری مانند تعطیلی کارخانه‌ها، توقف تولید و کاهش ارزش پول ملی نیز در دولت آینده تأثیرگذار است. این مشکلات کار را برای دولت سخت خواهد کرد.  
 به نظر می‌رسد دولت سیزدهم با یک کار سنگین و شبانه‌روزی در حوزه بازگرداندن کشور به شرایط عادی مواجه است. متفکرآزاد گفت: بر همین اساس پیشنهاد من این است که دولت آینده دارای یکپارچگی تصمیم و اراده باشد و در فرمان اقتصادی نیز یکپارچگی ساختاری و تصمیمی وجود داشته باشد. وزارتخانه‌های اقتصادی دولت نباید به صورت مجزا و جزایر کوچک دور از هم فعالیت کنند. اگر می‌خواهیم به سمت اصلاح شرایط کشور حرکت کنیم در قدم اول باید در امور و رویه‌ها هماهنگی برقرار شده و تصمیم‌گیری در خود دولت اصلاح شود. باید اعضای دولت هماهنگ، دارای وحدت رویه و خط فکری اقتصادی باشند تا دچار جزایر مجزا و متضاد با یکدیگر در حرکت اقتصادی نباشند.

اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب سرلوحه اقدامات دولت منتخب باشد

پایگاه خبری افکارنیوز به گفت وگو با سید کمال سجادی فعال سیاسی اصولگرا پرداخت و آورد: باید مدیریت کشور از حالت قبلی خود به یک مدیریت کارآمد تبدیل شود. کابینه سیزدهم باید از افراد متعهد و متخصص تشکیل شود. توجه به تولید و حمایت از آن باید در اولویت امور دولت قرار گیرد. با توجه به اینکه ما نظریه مترقی اقتصاد مقاومتی را در پیش رو داریم می طلبد مدیران و دولتمردان در این زمینه به درستی عمل کرده و با همکاری همدیگر مشکلات را برطرف کنند. مجلس باید در موضوعات اقتصادی کمک حال دولت باشد تا مدیران توانمند در بخش‌های اقتصادی کشور مسئولیت گرفته و عهده دار وظایف خود باشند. دولتمردان دولت سیزدهم باید به معیشت مردم رسیدگی کنند و به نیازهای اساسی مردم پاسخ دهند. اشتغال جوانان از جمله اولویت‌های اصلی کشور است که دولتمردان باید به آن توجه جدی داشته باشند. تیم اقتصادی دولت سیزدهم به اصطلاح به مانند یک ارکستر سمفونیک است که همه اعضای آن باید ساز هماهنگ بنوازند تا یک موزیک شاهکار و دلنشین شنیده شود. اگر باشد تعدادی از وزارتخانه‌ها که ساز مخالف بزنند کل تصمیمات این ارکستر به هم خواهد ریخت. این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: به اصطلاح تیم اقتصادی دولت سیزدهم نباید ساز خارج بزند و باید هماهنگ با منویات مقام معظم رهبری در نظریه اقتصاد مقاومتی به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب که رگه های اقتصادی مختلفی دارد، حرکت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha