۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۶
کد خبرنگار: 2955
کد خبر: 84394540
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارزش یک قطره آب در شهر تفتیده یزد  

۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۶
کد خبر: 84394540
احمد جعفری ندوشن
ارزش یک قطره آب در شهر تفتیده یزد  

یزد - ایرنا - حوالی ساعت ۲۰ چهاردهم تیرماه ۱۴۰۰ بود که فشار آب شهر یزد به شدت کاهش یافت و پس از ۱۰ دقیقه جریان آب به کلی  قطع شد؛ دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد و گرما، طاقت فرسا بود.

به دلیل قطعی آب، کولرها از کار افتادند؛ دمای هوای داخل خانه هم رفته رفته گرم و گرم تر می شد و تحمل ماندن در خانه را سخت و سخت تر می کرد، دمای هوای بیرون منزل هم به دلیل شدت گرم غیر قابل تحمل بود.

برای پیدا کردن یک گالن آب مجبور شدم به سطح شهر  بروم و در خیال فکر می کردم شیرها آب دارند؛ اما سراب، من را به این طرف و آن طرف می کشید؛ اما پس از مدتی توانستم مقدار کمی آب را پیدا کنم.

حوالی ساعت ۴ صبح بود که شیر های آب منزل، نفس نفس می زدند و انگار می خواستند نوید روزی خوب را به ارمغان  بیاورند. بعد از وصل و جریان آب، کولرها به کار افتادند  می رفت تا  غصه و دلتنگی من و اعضای خانواده ام از بی آبی به پایان برسد که ناگهان برق قطع شد و مجدد کولر ها از کار افتادند.

دیگر تاب تحمل این وضعیت را نداشتیم .سختی های بی آبی از یک طرف و قطع برق و به دنبال آن از کار افتادن کولرها از طرف دیگر شرایط را بسیار سخت کرده بود.

در این میان سفر اخیر خود به استان همدان و شهرستان ملایر  را در ذهن خود تداعی کردم؛ شهری که خرم و سرسبز و آب فراوان جای جای آن را فراگرفته است و گاهی آبها به بیراهه ها می روند و به جز من کسی به آن توجهی نداشت.

به خود گفتم کاش من در آن شهر زندگی می کردم و یا یزد هم همانند آن شهر و استان دارای آب فراوان بود.

شهر یزد شهر کم آبی ها و بی آبی ها، شهری که درختانش در عطش می خشکند و می سوزند و شهری که یک قطر آبش به هر انسان حیاتی تازه می بخشد.

شهری که مردمانش خود را با شرایط سخت کم آبی و بی ابی وفق داده اند و برای یک قطره آب ارزش قایل هستند و شهری که مسئولان باید به فکر  خوبی های مردمانش باشند.

اگر چه مردمان ما در مصرف آب قصور و صرفه جویی می کنند؛ اما مسئولان باید به فکر چاره اساسی برای رفع مشکل قطعی آب و برق مردم در این دیار خشک و تفتیده باشند.

مشکل کم ابی در استان یزد به حدی است که مسئولان استان از آن به عنوان چالش پیش روی توسعه استان یاد می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha