شهروندان در فصل تابستان به تغذیه خود توجه جدی داشته باشند

قزوین- ایرنا – یک متخصص تغذیه گفت: با فرا رسیدن روزهای گرم و همچنین شیوع ویروس کرونا،شهروندان به تغذیه خود توجه جدی داشته باشند تا سلامتشان به خطر نیفتد.

دکتر مطهره میرزایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش دما در سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل، افزایش بیماری هایی همچون گرمازدگی نیز بسیار شایع شده است و افراد می‌توانند با رعایت برخی اصول تغذیه‌ای سلامت خود را تضمین کنند.

وی با بیان اینکه با گرم شدن هوا، میل و اشتهای افراد به غذا کاهش می یابد، تصریح کرد: توجه به اصول تغذیه‌ای و تعادل در رژیم غذایی و همچنین شرایط فیزیکی و جسمی از جمله سن، جنس، شغل و ابتلا به بیماری های خاص می تواند بایدها و نبایدهای تغذیه ای مناسب را برای هر فرد مشخص کند.

میرزایی همچنین اظهار داشت: بایدها و نبایدهای تغذیه ای در فصل گرما ارتباط مستقیمی با سیستم ایمنی بدن دارد و در این روزهای کرونایی واجب است که شهروندان نسبت به تغذیه خود توجه لازم را داشته باشند.

کارشناس تغذیه‌ دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: کاهش مصرف برخی مواد غذایی از جمله پروتئین ها به دلیل دیر هضمی و مصرف برخی گوشت های سبک مانند گوشت ماهی و پرندگان می تواند یک رژیم غذایی مناسب در این فصل باشد.

وی افزود: مصرف غذاهای چرب و پر روغن در فصل تابستان توصیه نمی شود و بهتر است غذاهای مصرفی به صورت آب پز تهیه شوند.

میرزایی با بیان اینکه مصرف چربی، باعث گرمتر شدن بدن می شود، اظهار داشت: به طور کلی خوردن غذاهای تند، شور، چرب و همچنین گوشت قرمز در تابستان باید محدود شود و غذاهایی در سبد مصرف روزانه افراد قرار گیرد که حجم کمتری داشته و بیشتر حالت آبکی و آبدار باشند.

وی ادامه داد: استفاده از مواد غذایی آبدار برای مقابله با گرمای تابستان بسیار مناسب است و توصیه می کنیم مواد غذایی آبدار از جمله خیار، گوجه فرنگی، کاهو، کدو سبز، کرفس، اسفناج و میوه های تابستانی مانند هندوانه، خربزه، طالبی و همچنین انبه و زردآلو مصرف شود.

این کارشناش تغذیه همچنین افزود: شهروندان در این فصل میزان مصرف مایعات را افزایش دهند و همراه با وعده های غذایی خود، حتما از نوشیدنی های مناسب این فصل از قبیل دوغ کم نمک و کم چرب، آب میوه های طبیعی، تخم شربتی، خاک شیر و سکنجبین استفاده کنند.

وی همچنین اظهار داشت: مصرف آب یخ به هنگام عطش و گرمازدگی به هیچ عنوان توصیه نمی شود چراکه نوشیدن آب یخ در برخی مواقع بروز سکته و مرگ را در پی دارد.

میرزایی ادامه داد: از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌ گازدار به دلیل داشتن کافئین که موجب کاهش رطوبت بدن و افزایش دمای بدن می‌شود، در فصل گرم سال تا حد امکان اجتناب گردد.

وی همچنین در خصوص مصرف قند در این ایام، گفت: تناول شیرینی و شکر نیز باید کاهش یابد زیرا بدن برای سوخت و ساز قندها، به آب نیاز دارد و مصرف مواد شیرین از جمله شربت‌های شیرین، نوشابه‌، نیاز بدن را به آب افزایش ‌می‌دهند و ممکن است عوارض گرمازدگی را تشدید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha